فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۹۳۹

رکورد گرمای هوا این هفته در تهران شکسته می شود؟

رکورد گرمای هوا این هفته در تهران شکسته می شود؟

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور می‌گوید: این احتمال وجود دارد که در چند نقطه رکوردزنی را شاهد باشیم ولی در غالب مناطق کشور با بی‌هنجاری مثبت قابل ملاحظه‌ای روبرو هستیم و چون این بی‌هنجاری مثبت در بازه زمانی‌ای رخ می‌دهد که گرم‌ترین دوره سال کشور است، این شرایط، مصرف انرژی و تقاضا را بیشتر و مضاعف می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

وزیر نیرو دیروز اعلام کرد که رکورد دمایی شهر تهران در طول تاریخ حدود ۴۳ درجه است و انتظار می‌رود امسال این رکورد شکسته شود.  علی‌اکبر محرابیان گفت: همچنین شهرهای نزدیک به تهران مانند ورامین، قم، اصفهان شرایط گرم جدی را تجربه خواهند کرد؛ در چنین شرایطی نیاز به مدیریت مصرف برق در کشور وجود دارد.

او در کنار این توضیحات به «گرمای بی‌سابقه هوای کشور» اشاره کرد و درباره مصرف برق هم هشدار داد. اما دل‌مشغولی وزیر نیرو برای شکستن رکورد تاریخی دمای هوای تهران و سایر مناطق کشور قابل تایید کارشناسان سازمان هواشناسی هم هست؟

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ضمن تایید افزایش دما در هفته جاری اعلام کرد بعید است رکورد دمای تهران بکشند.

در ادامه مشروح گفتگوی ما را  می‌خوانید:

وزیر نیرو اعلام کرده است در هفته جاری، یک رکورد گرمایی را خواهیم داشت. این موضوع یعنی چه؟

او درست می‌گوید. ممکن است ما در چند شهر، دما را نیم یا یک درجه بالاتر از رکورد قبلی داشته باشیم ولی چیزی که مدل‌های پیش‌بینی نشان  می‌دهد در نیمه دوم هفته یعنی از چهارشنبه تا جمعه، دامنه تغییرات دمایی که انتظار داریم در کشور رخ بدهد، نابهنجاری هوای گرم را نشان  می‌دهد. به این مفهوم که دمای تهران باید در این هفته حدود ۳۶ تا ۳۷ باشد ولی طی روزهای سه‌شنبه به بعد، به عدد ۴۰  می‌رسد. ممکن است در این محدوده رکورد نزند، چون دمای رکورد نزدیک ۴۳ درجه را در تهران ثبت کرده‌ایم ولی شرایط طبیعی این موقع، ۳۶ -۳۷ درجه است در حالی که قرار است دو سه درجه از شرایط معمول گرمتر شود.

و این دما چه اثری دارد؟

این دما اثر مخرب دارد زیرا در گرم‌ترین دوره سال قرار داریم. از نیمه تیرماه تا بیستم مردادماه، گرم‌ترین دوره سال است. اگر در این دوره، شرایطی حاکم شود که دما از میانگین طولانی مدت بالاتر باشد، تحمل گرما سخت‌تر و مصرف انرژی بیشتر می‌شود. اکثر شهرها از جمله تهران، کرمان، یزد، مشهد و برخی نقاط دیگر در نیمه دوم این هفته با بی‌هنجاری‌های دمای کمینه و بیشینه مواجه شویم یعنی هم کمینه دما کمتر از شرایط کنونی است و هم دمای بیشینه از حد معمول بالاتر است. اما رکورد یعنی با دمایی مواجهیم که تاکنون مشاهده نشده است.

پس شما  می‌گویید دو سه درجه از شرایط نرمال دمای هوا بالاتر  می‌رود ولی رکوردی در کار نیست؟

ببینید این احتمال وجود دارد که در چند نقطه رکوردزنی را شاهد باشیم ولی در غالب مناطق کشور با بی‌هنجاری مثبت قابل ملاحظه‌ای روبرو هستیم و چون این بی‌هنجاری مثبت در بازه زمانی‌ای رخ  می‌دهد که گرم‌ترین دوره سال کشور است، این شرایط، مصرف انرژی و تقاضا را بیشتر و مضاعف می‌کند.

هفته گذشته شما گفتید حداکثر رکورد دمای تهران ۴۲.۶ بوده است. آقای وزیر گفته است تهران در این هفته به دمای ۴۳ درجه برسد. شما در پیش‌بینی‌های سازمان، چنین پیش‌بینی‌ای دارید؟

بعید  می‌دانم به ۴۳ درجه برسد. من مسئول پیش‌بینی نیستم. آقای ضیاییان مدیر مرکز پیش‌بینی است. ولی بررسی کلی من  می‌گوید در شرایط چلسی به سر  می‌بریم.

شرایط چلسی چیست؟

در شرایط دمای کمینه تهران این روزها باید ۲۴ تا ۲۵ درجه باشد ولی الان در نیمه دوم این هفته دمای کمیته به ۳۰  می‌رسد. بیشینه دما هم به ۴۰  می‌رسد. چلسی از ۴۰-۳۰ گرفته  می‌شود. در حال حاضر دمای بالای ۳۰ درجه در ابتدای صبح رخ  می‌دهد. این غیرعادی است. نه این که قبلا رخ نداده است، بلکه غیرعادی است و روزهای بسیار کمی‌ در طول سال با این دما شروع  می‌شوند. این شرایط ناخوشایند است و از ابتدای صبح احساس گرما و ناراحتی  می‌کنید و در کل روز باید کولر روشن باشد و این باعث افزایش مصرف انرژی می‌شود.

پس این جمله آقای وزیر را تایید نمی‌کنید که «رکورد تاریخی دمای هوا در تهران شکسته می‌شود»؟

هر نقطه‌ای یک دمایی دارد و نمی‌شود همه را باهم مقایسه کرد. اگر منظور در تهران بوده است، بعید  می‌دانم رکورد دمایی تهران بشکند. نه، بعید است این اتفاق بیفتد ولی مرکز پیش‌بینی‌های روزانه سازمان می‌تواند دقیق توضیح دهد.

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.