فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۹۷۵

سرمایه‌ گذاری ۳۰۰ هزار دلاری افغانستانی‌ ها برای دریافت اقامت

سرمایه‌ گذاری ۳۰۰ هزار دلاری افغانستانی‌ ها برای دریافت اقامت

رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی گفت: افغانستانی‌های مهاجر به ایران برای دریافت اقامت پنج‌ساله باید دست‌کم ۳۰۰هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند و حتی شماری از آنها برای دریافت اقامت مجوز خرید سهم در بورس را دریافت و اقدام به خرید تعدادی سهم کردند با این حال سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها شامل کسب‌وکارهای کوچک می‌شود که ارزش آنها غالبا از یک‌میلیون دلار فراتر نمی‌رود.

به گزارش تجارت نیوز،

حسین سلیمی، رئیس هیات مدیره انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی (IFJIA) درباره افزایش ارزش سرمایه‌گذاری خارجی ایران به بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در دولت سیزدهم توضیح داد: رشد سرمایه‌گذاری خارجی ایران به این رقم حادث شده و ما هم در اتاق بازرگانی ایران چنین جهشی را لمس کرد‌ه‌ایم اما این ارزش در حالی حاصل شده که ارزش سرمایه‌گذاری خارجی کشور ترکیه در همسایگی ما به ۴۰ میلیارد دلار رسیده و ترکیه در حالی این میزان از سرمایه‌گذاری خارجی را به خود جذب کرده که مانند ایران ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد و البته ذخایر نفت، گاز و مواد معدنی ایران را در اختیار ندارد.

وی افزود: ارزش کل سرمایه‌گذاری خارجی جهان ۳ تریلیارد دلار است و ایران از این رقم سهمی را که استحقاق آن را دارد به دست نیاورده، ایران از ظرفیت جذب ۵۰میلیارد دلار سرمایه خارجی برخوردار است و از همین روست که دولت جدید هم به ارتقای روابط بین‌المللی و جذب سرمایه خارجی تاکید دارد. 

سلیمی ادامه داد: این جذب سرمایه‌گذار خارجی است که به جذب ثروت و فناوری می‌انجامد اما قدم اول در مسیر جذب حداکثری سرمایه‌گذاران خارجی خروج ایران از فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف است.

رئیس هیات مدیره IFJIA اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خارجی که اکنون و به ارزش بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در ایران حاصل شده بیشتر برآمده از افزایش سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران است؛ در دولت سیزدهم تعداد شرکت‌های چینی سرمایه‌گذار در ایران از دو عدد به حدود ۴۰ عدد رشد کرد و پیش از این بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی در ایران به دست افغانستانی‌ها انجام می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: افغانستانی‌های مهاجر به ایران برای دریافت اقامت پنج‌ساله باید دست‌کم ۳۰۰هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند و حتی شماری از آنها برای دریافت اقامت مجوز خرید سهم در بورس را دریافت و اقدام به خرید تعدادی سهم کردند با این حال سرمایه‌گذاری افغانستانی‌ها شامل کسب‌وکارهای کوچک می‌شود که ارزش آنها غالبا از یک‌میلیون دلار فراتر نمی‌رود. 

سلیمی در ادامه از سرمایه‌گذاری استرالیایی‌ها و کانادایی‌ها در ایران خبر داد و گفت: به تازگی سرمایه‌گذاری ایرانی‌هایی که اقامت کشورهای خارج از ایران را دارند نیز در داخل کشور افزایش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: قانون جذب سرمایه‌گذار خارجی به تابعیت سرمایه‌گذار توجهی ندارد و سرمایه‌ای که او وارد کشور می‌کند را در اولویت اهمیت قرار می‌دهد. 

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع ایران جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته‌اند، بیان کرد: پرورش گیاهان زینتی و صادرات آن به کشورهای همسایه، صنعت کفش، موکت و فرش ماشینی از جمله صنایع قابل‌توجه بودند، چینی‌ها نیز بیش از هر چیز به سرمایه‌گذاری در مواد معدنی ایران تمایل نشان دادند اما صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن مورد توجه قرار نگرفت چون هم با چالش‌های برآمده از تحریم‌ها گره خورده و هم برای سرمایه‌گذاری در آن ارقام سنگین و حدود ۵۰۰میلیون دلار موردنیاز است. 

وی اضافه کرد: علاوه بر اینها افغانستانی‌ها در گردشگری سلامت و دینی هم در ایران سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری داشته‌اند، آنها در احداث اقامتگاه‌ها و هتل‌های چهارستاره در مشهد و اختصاص این اماکن به گردشگران افغانستانی و عراقی و تسهیل سفر آنها به این شهر با ایجاد تورهای گردشگری سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشتند. 

سلیمی در ادامه به تمایل آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و گفت: تحریم ایران مانع از ورود سرمایه‌گذاران اروپایی به کشور ما شده است. 

وی در پایان به لزوم برقراری آرامش و ثبات سیاسی برای جذب سرمایه خارجی تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که سرمایه ترسو است و جایی می‌رود که امنیت باشد بنابراین ناآرامی سیاسی عامل دفع سرمایه خارجی به شمار می‌آید.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.