فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۰۳۶

تعداد تخلفات حادثه ساز رانندگی افزایش یافت

تعداد تخلفات حادثه ساز رانندگی افزایش یافت

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور فراجا، از افزایش تعداد تخلفات حادثه ساز رانندگی از ۲۰ به ۲۲ مورد خبر داد.

به گزارش تجارت نیوز،

از ۲۳ تیرماه امسال بود که پس از پیگیری‌های فراوان و با ابلاغ محمد مخبر، سرپرست وقت ریاست جمهوری، مبلغ جریمه‌های رانندگی افزایش پیدا کرد. افزایش که گرچه در مورد تمام کدهای جریمه با درصدی مشخص اعمال نشد، اما مشخصا در مورد تخلفات حادثه‌ساز افزایش چشمگیری پیدا کرد و در برخی از موارد حتی به چند برابر نیز رسید. هدف از افزایش مبلغ جرائم نیز نه جریمه بیشتر بلکه بازدارندگی آن اعلام شد.

بسیاری از کارشناسان حوزه ترافیک و تصادفات بر این باورند که افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی از وقوع تصادفات شدید و در نتیجه افزایش شمار قربانیان جلوگیری می‌کند. موضوعی که رئیس پلیس راهور فراجا نیز آن را تایید کرده و اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود که شمار جانباختگان در صحنه تصادفات از زمان افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی کمتر شده است. در این میان اما بازنگری دیگری هم با هدف کاهش قربانیان تصادفات رانندگی انجام شده و آن افزایش دامنه تخلفاتی بود که از سوی پلیس به عنوان تخلفات حادثه‌ساز رانندگی تعریف شده و ارتکاب همزمان بیش از یک مورد آن حتی موجب توقیف خودرو و دریافت نمره منفی نیز می‌شود.

سرهنگ محمدحسین ابراهیم پور، رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور فراجا، در این‌باره می‌گوید: اواخر تیرماه امسال برابر مصوبه هیات وزیر دولت سیزدهم جدول جدید جرائم رانندگی ابلاغ شد و مبالغ جرائم افزایش یافت. در گذشته، ما ۲۰ تخلف حادثه ساز داشتیم که ارتکاب آنها، باعث کسب نمره منفی می‌شد که در حال حاضر، تعداد این تخلفات حادثه ساز، به ۲۲ تخلف افزایش یافته است.

ابراهیم پور درباره این دو تخلف جدید گفت: ما تخلفات مربوط به مصرف الکل و موادمخدر را به دو تخلف تفکیک کردیم. همچنین تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز را تا ۳۰،۴۰ و ۵۰ کیلومتر نیز تفکیک کردیم.

وی افزود: بر اساس بند یک ماده ۷ رسیدگی به تخلفات، رانندگانی که برای اولین بار تخلفات حادثه ساز را انجام دهند و ۳۰ نمره منفی کسب کنند؛ به مدت سه ماه گواهینامه شان توقیف می‌شود. اگر مجددا ۲۵ نمره منفی کسب کنند؛ برای ۶ ماه گواهینامه آنان توقیف می‌شود.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهورفراجا ادامه داد: اگر همین راننده مجددا این تخلفات را انجام دهد و ۲۰ نمره منفی کسب کند؛ گواهینامه برای یک سال ضبط می‌شود؛ سپس گواهینامه باطل می‌شود و بعد از یک سال، فرد باید برای دریافت گواهینامه از اول به آموزشگاه‌های رانندگی مراجعه و مراحل را طی کند.

ابراهیم پور گفت: اگر فردی گواهینامه پایه یک داشته باشد؛ گواهینامه پایه یک باطل شده و گواهینامه پایه دو به فرد داده می‌شود. اگر گواهینامه پایه سه داشته باشد نیز گواهینامه کلا باطل می‌شود.

پلیس با افزایش مبلغ جریمه‌ها دنبال درآمد بیشتر نیست

وی افزود: در هر صنفی، وقتی میزان جریمه تخلف افزایش می‌یابد؛ قطعا میزان ارتکاب تخلف کاهش می یابد و در رانندگی نیز همینطور است، بنابراین قطعا شاهد کاهش آمار تخلفات خواهیم بود. بنابراین این تصور که پلیس از طریق جریمه ها درآمد دارد و با افزایش مبالغ جرائم، به دنبال کسب درآمد بیشتر است؛ اشتباه است و ما تنها می‌خواهیم همه مردم در امنیت و آرامش باشند.

رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهورفراجا از رانندگان درخواست کرد که قوانین را رعایت کنند تا جریمه نشوند یا تصادفی رخ ندهد.

ابراهیم پور درباره اینکه کدام دسته از تخلفات رانندگی جزو تخلفات حادثه ساز  محسوب می‌شود، نیز اظهارکرد: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، تجاوز به چپ از محور راه، عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت حق تقدم، رانندگی در حالت مستی، رانندگی در حالت مصرف موادمخدر و ... جزو این موارد است.

به گفته رئیس مرکزاجرائیات پلیس راهور فراجا رانندگانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی کنند در حکم بدون گواهینامه بوده و به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه  محکوم شده و همچنین در زمان وقوع تصادف نیز هیچگونه پوشش بیمه‌ای نخواهند داشت.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.