فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۳۸۴

سرنوشت قول های زاکانی به کجا ختم شد؟

سرنوشت قول های زاکانی به کجا ختم شد؟

شهردار تهران ظرف هفته‌‌های اخیر با انتقادات گسترده‌‌ای از سوی آحاد جامعه و حتی برخی از اعضای شورای شهر مواجه است؛ این انتقادات رویکرد کاری شخص شهردار و وعده‌‌های محقق‌نشده او برای مدیریت شهر تهران را هدف گرفته است.

به گزارش تجارت نیوز،

علیرضا زاکانی تقریبا سه سال پیش در روز هفدهم مرداد ماه سال ۱۴۰۰ با رای مثبت اعضای شورای شهر تهران به مسند ریاست این نهاد رسید. در آستانه اتمام سه سال فعالیت علیرضا زاکانی در مقام شهرداری تهران، روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر تهران در نامه‌‌ای خطاب به رئیس و اعضای شورای شهر تهران نسبت به ۵۸ وعده محقق‌نشده شهردار تهران در طول دوره فعالیت خود اعتراض کرد. 

با بررسی موارد مطرح‌شده در این نامه، هفت وعده بزرگ شهردار که طی سه‌سال اخیر محقق نشد را طبقه‌‌بندی و استخراج کرد که در ادامه این گزارش به آن اشاره می‌شود. ترمیم فاصله جنوب و شمال تهران یکی از وعده‌‌های شهردار وقت بود که در تاریخ چهاردهم شهریور ماه سال ۱۴۰۰ داده شد؛ اما هرگز اقدامات درخوری در این خصوص از سوی شهرداری انجام نشد. دو‌قطبی خدمات شهری در مناطق شمالی و جنوبی کشور عیان است که این موضوع با انتقاد گسترده از سوی شهروندان مواجه شده و موج نارضایتی را پدید آورده است. فاصله جنوب و شمال شهر معنادار است و بی‌‌دقتی در توسعه عدالت شهری در تهران جلوه می‌کند.

حذف ماراتن مجوزها وعده دوم عملی‌نشده از سوی شهردار تهران بود؛ شهردار تهران در روزهای ابتدایی روی کار آمدن خود وعده داد تا فاصله زمانی درخواست و دریافت مجوز را از یک سال به یک ماه کاهش دهد، این در حالی است که به گفته سازندگان، در شرایط کنونی اعطای پروانه ساختمانی تقریبا به دو سال زمان نیاز دارد. اضافه کردن ۵‌هزار و ۵۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌‌ونقل شهری تهران وعده مهم دیگری بود که شهردار تهران در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ عنوان کرد، اما این وعده نیز تا به امروز محقق نشده است. در حال حاضر ۳‌هزار و ۲۵۰ اتوبوس در ناوگان شهری تهران فعال هستند، این در حالی است که برای رفع کمبود اتوبوس در سطح شهر لازم است تا ناوگان شهری به ۱۰‌هزار اتوبوس برسد.  درصورتی که وعده شهردار در خصوص تامین اتوبوس محقق می‌‌شد؛ این چالش تا حد زیادی مرتفع می‌‌شد.

وعده چهارم محقق‌نشده از سوی شهردار تهران به ساخت ۱۸۰‌هزار واحد مسکونی در شهر تهران طی هر سال بازمی‌گردد. در جلسه روز چهاردهم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ زاکانی وعده داد تا سالانه ۱۸۰‌هزار واحد مسکونی در همه مناطق شهری تهران بسازد، قرار بود تا این وعده نیز در محور سازمان نوسازی و بهره‌‌مندی از همه ظرفیت‌‌های قانونی مورد توجه قرار گیرد. وعده‌‌ای که پیشرفتی نداشت و هرگز محقق نشد.

شهردار تهران درجلسه ۱۴۳ شهرداری به تاریخ دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۲ نیز وعده داد که ترافیک خودروهای شخصی در شهر تهران را کاهش دهد. قرار بود با بهبود ناوگان حمل‌‌ونقل عمومی، ترافیک خودروی شخصی در تهران از ۶۶ به ۵۵‌درصد برسد. در این میان هدف‌گذاری شد تا سهم مترو از جابه‌‌جایی افراد از ۱۰‌درصد به ۱۲‌درصد برسد؛ سهم اتوبوس از جابه‌‌جایی از ۶‌درصد به ۱۰‌درصد ارتقا یابد، این در حالی است که سهم تاکسی از حمل‌ونقل شهری از ۱۶‌درصد به ۲۰‌درصد و سهم تاکسی‌‌های اینترنتی نیز از ۲‌درصد به ۳‌درصد افزایش یابد. عملی نشدن این وعده نیز در وضعیت ترافیک شهری تهران مشهود است.

ساماندهی پارکینگ‌‌های شهر از طریق پارکینگ‌‌های ساده، مکانیزه و حاشیه‌‌ای وعده ششمی بود که شهردار تهران داد، اما هرگز محقق نشد. در نهایت وعده هفتم مهم شهردار تهران عبارت بود از کاهش آلودگی زیست‌‌محیطی که این وعده نیز در شهریور سال گذشته مطرح شد و به‌‌‌رغم گذشت حدود یک سال از ارائه این وعده، تقریبا اقدام درخوری در جهت تحقق آن اجرایی نشده است.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.