فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۵۲۸

هزینه تامین کوله یک زائر اربعین چقدر است؟ +جدول هزینه‌ ها

 هزینه تامین کوله یک زائر اربعین چقدر است؟ +جدول هزینه‌ ها

هزینه‌های مالی یک زائر اربعین که باید برای این مسیر بپردازد با نزدیک شدن به مراسم این روز نقل محافل است. «با خودت چی می‌بری؟»، «کجا می‌مونی؟»، «چقدر هزینه‌ات میشه؟». در این گزارش با ما باشید تا بدانید هزینه یک کوله زائر اربعین چقدر تمام می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

 این روز‌ها در هر گوشه شهر، صحبت از اربعین و سنت چندساله پیاده‌روی آن است. هر کسی یا خود امسال راهی کربلاست یا کسی را در اطراف نزدیک خود می‌شناسد که قرار است امسال زائر امام حسین (ع) باشد.

فارغ از بحث مذهبی و عقیدتی آن، هزینه‌های مالی که یک نفر باید برای این مسیر بپردازد نیز همیشه نقل محافل است. «با خودت چی می‌بری؟»، «کجا می‌مونی؟»، «چقدر هزینه‌ات میشه؟» و غیره، سوالات پرشماری‌ست که حتی افرادی که خود سابقه پیاده‌روی اربعین داشته‌اند نیز از دیگر زائران می‌پرسند، چراکه هزینه‌ها و دغدغه‌های مالی و مادی آن هم در یک سفر طولانی و پیاده، غیرقابل چشم‌پوشی است. هر چقدر که یک نفر به تشکیلات موکب‌ها و سایر تسهیلات بین راهی اعتماد داشته باشد، باز هم مواردی وجود دارد که حتما باید برای خود تهیه کند.

در این گزارش، به بررسی هزینه‌های سفر یک فرد در پیاده‌روی اربعین می‌پردازد.

هزینه‌های معمولی، اما گران

برای پیاده‌روی، زائر بیشتر از یک کوله‌پشتی نمی‌تواند با خود حمل کند. نه آنکه محدودیتی در این مسیر و قانونی برای آن وجود داشته باشد؛ سختی و طولانی بودن راه، این کم‌وزن بودن توشه راه را ایجاب می‌کند؛ بنابراین تنها وسایل ضروری مانند لباس، غذا به حد نیاز برای مواقع اضطراری و اقلام اینچنینی را باید در کوله‌پشتی گنجاند.

براساس گفته‌های افرادی که پای ثابت پیاده‌روی اربعین و قدیمی این راه هستند، جدا از تکیه کردن به امکانات موکب‌ها برای غذا و جای خواب، حتما اقلامی مانند آجیل و خوراکی‌های مقوی و یک کیسه خواب شخصی بهتر است داشته باشید. سایر موارد به دلخواه و سلیقه افراد، اضافه و کم می‌شود.

اگر بر اساس نظر یک کارکشته پیاده‌روی اربعین بخواهیم برآوردی از هزینه کوله پشتی یک زائر اربعین به مدت پنج روز داشته باشیم، باید اقلامی نظیر  یک بسته بیسکوییت، مقداری آجیل یا میوه خشک، حداقل دو دست کامل لباس شخصی، کلاه و عینک آفتابی و در نهایت مقداری آب‌لیمو و یا حتی دارو‌های مدنظر برای مواقع اضطراری مثل گرمازدگی را محاسبه کنیم. مسئله گرمازدگی و سایر التهابات گوارشی آن هم در شرایط فعلی که کل زمین بیش از حد کنترل گرم شده و عراق شرایطی به مراتب بدتر دارد، باید جدی گرفته شده و تمهیدات آن از همین الان اندیشیده شود.

حال اگر بخواهیم به هزینه تهیه این توشه بپردازیم، با ارقام قابل توجهی رو به رو می‌شویم.

کوله اربعین

 

به گزارش اقتصاد ۲۴، ارقام جدول بالا نشان می‌دهد جمع کردن یک کوله پشتی ساده برای زائر بدون درنظر گرفتن قیمت خود کوله پشتی و حذف کیسه خواب و جایگزینی آن با ملحفه، بالای ۴ میلیون تومان هزینه دارد. نکته مهم مقایسه این ارقام با هزینه کوله‌پشتی زائر اربعین در سال گذشته است.

سال گذشته خبرنگار اقتصاد ۲۴، همین هزینه را برای پیاده‌روی اربعین برآورد کرد. مقایسه نرخ ثبت شده برای پارسال و امسال، رشد بیش از ۲ برابری نرخ را نشان می‌دهد که بسیار قابل تامل است. تورم و گرانی به نحوی در تمامی بازار‌ها حاکم است که یک سفر پنج روزه با حداقلی‌ترین وسایل و آن هم تکیه به غذا و جای خواب موکب‌ها، برای یک زائر چهار میلیون تومان آب می‌خورد. با این حساب، یک خانواده چهارنفره، حتی با تقسیم کردن مخارج و استفاده از مواد غذایی درج شده، حداقل باید ۱۰ میلیون تومان برای پیاده‌روی اربعین بپردازد.

منبع : اقتصاد ۲۴

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.