فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۸۰۴

یک کارشناس محیط زیست:

ظرفیت زیستی شمال کشور در حال پایان است/ هشدار نسبت به بروز پدیده بیابان سبز در نوار شمالی

ظرفیت زیستی شمال کشور در حال پایان است/ هشدار نسبت به بروز پدیده بیابان سبز در نوار شمالی

یک کارشناس محیط زیست گفت: اگر روند افزایش مهاجرت به مناطق شمالی ادامه پیدا کند ما در سال‌های آینده با پدیده «بیابان سبز» در مناطق شمالی کشور روبرو خواهیم شد، در حالی که وسعت رشته‌های جنگلی ما در طی نیم قرن اخیر نزدیک به نصف شده و این بزرگترین خطر برای تاب آوری شمال کشور است.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد درویش با بیان اینکه پدیده گرمایش زمین یک پدیده جهانی است و همه دنیا به سمت گرم شدن حرکت می‌کند، تصریح کرد: چند سالی هست که پیست های اسکی اروپایی به طور باورنکردنی، خالی از برف شده و برای حفظ گردشگران از برف مصنوعی استفاده می‌کنند. امسال در مناطقی از کانادا مردم برای اولین بار هیچ برفی را تجربه نکردند. این یک واقعیت است که ما باید آن را قبول کنیم و به سمت تطبیق خود با این واقعیت برویم. دنیا بیش از صدها هزار میلیارد دلار برای تغییر سبک زندگی در قالب توافقنامه پاریس اختصاص داده است تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و بتواند با این خطر روبرو شود.

چرا ایران در اجلاس آب و هوایی امارات شرکت نکرد!؟

وی اضافه کرد: سال گذشته با اینکه اجلاس «کاپ ۲۸» در دبی برگزار شد و در آن ۶۳ کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعهد دادند، ایران حاضر نشد در این نشست شرکت کند و حق مسلم کشورمان برای بیان دیدگاه‌هایش از دست رفت! در حالی که تمهیداتی در توافقنامه پاریس دیده شده و کشورهای شمال قول دادند که ۱۰۰ میلیارد دلار به دیگر کشورها کمک کنند تا تکنولوژی‌هایشان را ارتقا دهند. حتی قرار بوده ایران با مشارکت طرف‌های بریتانیایی، نیروگاه بزرگ خورشیدی در کرمان به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات احداث کند که به دلیل تحریم‌ها، سرمایه‌گذار از اجرای آن منصرف شد.

درخواست لغو تحریمهای تکنولوژی مربوط به انرژی خورشیدی ارائه شود

این کارشناس محیط زیست یادآورشد: ایران می‌توانست در اجلاس «کاپ ۲۸» این مسئله را منتقل کند و بگوید اگر واقعا به دنبال تغییر اقلیم هستید، باید مسائل تکنولوژی‌های مربوط به انرژی خورشیدی را از حیطه تحریم‌ها خارج کنید تا ما هم بتوانیم به تعهدات خودمان عمل کنیم. ما به راحتی این تریبون را از دست دادیم. امیدوارم مسعود پزشکیان بتواند این تریبون‌ها را به دست آورد.

پدیده جزیره گرمایی در کلان شهرها مهار شود

درویش با بیان اینکه هرچه افزایش دمای هوا در ایران بیشتر شود حیات اجتماعی آسیب‌پذیرتر خواهد شد و تولید، اشتغال و امنیت غذایی نیز به خطر می‌افتد، به افزایش مهاجرت مردم برخی استان‌ها به نواحی شمال کشور اشاره کرد و گفت: دولت و حاکمیت باید بستری فراهم کند و مردم را در راستای اجرای سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قرار دهند. در شرایط کنونی تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و کلان شهرهای ما با پدیده جزیره گرمایی روبرو هستند و افزایش آلودگی هوا با گاز ازون و ذرات معلق، نفس شهروندان را گرفته است. تنها زمانی می‌توانیم با پدیده جزیره گرمایی برخورد کنیم که مبلمان شهری را از «خودرو محوری» به «بوم محوری» تغییر دهیم و مردم داوطلبانه از خودروهای شخصی برای ترددهای درون شهری استفاده نکنند.

دولت سند امنیت غذایی را اجرایی کند

به گفته این کارشناس محیط زیست؛ زمانی این مسئله اتفاق می‌افتد که دولت به سمت توسعه زیرساخت‌های افزایش مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری و تبدیل موتورسیکلت‌های دو زمانه به موتورسیکلت‌های برقی و افزایش واگن‌های خطوط مترو و همچنین اتوبوس‌های برقی حرکت کند. دولت در این زمینه کاری نمی‌کند و حتی مسیرهای ایمن دوچرخه سواری را هم تعطیل کرده است. دولت به جای اینکه نیروگاه‌های حرارتی را برای تولید برق به کار بگیرد، باید از انرژی جذر و مدی و انرژی زمین گرمایی استفاده و سند امنیت غذایی که سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده را اجرایی کند.

مردم تعهدات دولت نسبت به تامین امنیت غذایی و حفظ زیست پذیری کشور را مطالبه کنند

وی تاکید کرد: مطابق سند امنیت غذایی، باید ۳۰ میلیارد متر مکعب مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند. ناترازی آبخوان‌ها نیز ۴۵ میلیارد متر مکعب کاهش یابد، مردم باید از حاکمیت مطالبه کنند تا به تعهداتی که در حوزه امنیت غذایی و حفظ زیست پذیری کشور داشته عمل کند.

ظرفیت زیستی شمال کشور در حال پایان است

درویش با بیان اینکه اصفهان بیشتر از اهواز و تهران روزهای ناسالم دارد، گفت: با توجه به اینکه اصفهان بیشتر از اهواز و تهران روزهای ناسالم دارد، مردم قبل از فرار از تشنگی، به دلیل وضعیت نامناسب هوا، ناچار به مهاجرت هستند. اکنون در بعضی از مناطق در شهرهای شمالی کشور، محله‌هایی هستند که همه اصفهانی صحبت می‌کنند. در واقع شاهد ورود مهاجران از مرکز ایران به نوار شمالی هستیم و در عین حال لکه‌های بزرگی از جنگل‌های شمال کشور در معرض خشک شدن قرار گرفته. میزان سبزی به طرز محسوسی در حال کاهش هست و تبخیر افزایش می‌یابد. برای جبران کمبود باران به سدسازی رو آورده‌اند، ۳ سد در گیلان در حال ساخت است که صدها هزار درخت را نابود می‌کند و برهنگی جنگل را افزایش می‌دهند. معیشت مردم به شدت وابستگی بیشتری به جنگل پیدا کرده و تعارض بین دامدار و جنگلدار در حال افزایش است. همه این‌ها به این دلیل است که ظرفیت زیستی شمال کشور در حال پایان است.

بحران زباله و شیرابه هایی که شیره جان انسانها را می مکد

به گفته این کارشناس محیط زیست؛ ما حتی نتوانستیم بحران زباله را حل کنیم، شیرابه‌ها و زباله‌ها در حال ورود به منابع آبی سطحی زیرزمینی در شمال هستند. بیش از ۳۰ سال است که شیرآبه‌های فراوان وارد آب رودخانه های «گوهررود» و «زرجوب» می‌شود. این شیرابه ها از وسط رشت عبور می‌کند و به تالاب بین‌المللی انزلی می‌رسد. از هر سه نفر از هموطنان ما در انزلی، یک نفر دچار سرطان یا ناراحتی‌های گوارشی شده است. این‌ها همه بحران‌های جدی است که ما اکنون در گیلان، مازندران و گلستان با آن روبرو هستیم. که اگر این روند ادامه پیدا کند ما در سال‌های آینده با پدیده «بیابان سبز» در مناطق شمالی کشور روبرو خواهیم شد.

هشدار نسبت به بروز پدیده بیابان سبز در نوار شمالی کشور

وی توضیح داد: این پدیده برای اولین بار در جنگل‌های آمازون و در برزیل رخ داد که با هجومی، بخش‌های بزرگی از درختان این مناطق را قطع کردند. با اینکه در آن مناطق بارندگی بیش از ۲ متر بود، اما عملا تنها خاک باقی مانده بود و چشم انداز شبیه بیابان در منطقه بالای ۲۰۰۰ میلیمتر بارندگی ایجاد شد. اکنون در شمال کشور ما نیز که بالاترین میزان بارندگی را در کل کشور داریم، این پدیده در حال وقوع است و ما به دلیل تغییر کاربری اراضی و قطع یکسره رشته‌های جنگلی با بیابان‌های سبز روبرو هستیم. عملا سازمان منابع طبیعی و سازمان محیط زیست، بضاعت حفاظت از این عرصه‌ها را ندارند.

وسعت رشته‌های جنگلی ما در طی نیم قرن اخیر نزدیک به نصف شده

درویش افزود: هموطنان ما در شمال کشور به شدت با فقر معیشتی روبرو هستند و برای ارتزاق خود، شبانه درختان را قطع می‌کنند یا سرشاخه‌ها را می‌برند تا آفتاب بیشتری به کف جنگل برسد و علوفه بیشتری برای دامهایشان فراهم شود. این تعارض‌ها باعث شده مرتب و شتابان‌تر، وسعت رشته‌های جنگلی کاهش یابد. وسعت رشته‌های جنگلی ما در طی نیم قرن اخیر نزدیک به نصف شده و این بزرگترین خطر برای تاب آوری شمال کشور است.

اگر دولت‌ها و مجالس به تعهدات خود عمل می کردند ما هرگز با چنین بحرانی روبرو نبودیم

این کارشناس محیط زیست با اشاره به نارضایتی های مردم نسبت به افزایش قطعی برق در شرایط تشدید گرما، ضمن تاکید بر ضرورت اجرای مفاد برنامه‌های ۵ ساله برای تامین منابع انرژی کشور، اظهار داشت: در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم، دولت موظف بوده از طریق انرژی‌های نو ۵۰۰۰ مگاوات برق تامین کند و در برنامه ۵ ساله هفتم این رقم به ۲۰ هزار مگاوات افزایش پیدا کرده است. دولت باید خود را مقید به اجرای این برنامه‌ بداند. ما حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی انرژی داریم و اگر دولت‌ها این تعهدات را انجام می‌دادند و نمایندگان مجلس به وظایف نظارتی و پیگیری خود عمل می کردند و اجازه نمی‌دادند این تعهدات ناتمام رها شود، ما هرگز با چنین بحرانی روبرو نبودیم.

برای دریافت تکنولوژی انرژی خورشیدی، با چین وارد مذاکره شویم

وی با یادآوری اینکه ایران یکی از بالاترین پتانسیل‌های دریافت انرژی خورشیدی را دارد و هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند ادعا کند پتانسیلی بالاتر از ایران دارد، ادامه داد: وزارت نیرو مناطق مستعد دریافت انرژی خورشیدی را پهنه‌بندی کرده، بنابراین بستر لازم برای آن مهیا است. با توجه به قرارداد ۲۵ ساله‌ای که بین ایران و چین منعقد شده، باید به طور جدی سرمایه‌گذاری با چین در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا چین بزرگترین کشور دنیا از نظر سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی است و کمک کرده هزینه استفاده از انرژی خورشیدی کاهش پیدا کند.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: می‌توانستیم به جای وارد کردن خودروهای بی کیفیت چینی، تکنولوژی اتصال انرژی خورشیدی را از چین بگیریم. چین در کشور امارات متحده عربی، برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان به ظرفیت ۲ گیگابایت مشارکت کرده، چگونه است که در ایران این کار را نمی‌کند!؟ به نظر می‌رسد برخی مسائلی که به عنوان تحریم‌ها مطرح می‌شود بهانه‌ است. ما به راحتی می‌توانستیم کاری کنیم که مردم ما مجبور نباشند همچنان پیامدهای مصرف مازوت را تحمل کنند.

 آلودگی هوا به حد بسیار خطرناکی رسیده

درویش ادامه داد: آلودگی هوا به حد بسیار خطرناکی رسیده و به صورت مستقیم میزان کشتار هوا به صورت خوشبینانه به بیش از ۵۰ هزار نفر در سال رسیده و در تهران این رقم ۵۵۰۰ نفر در سال است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام شده هر سال ۸ درصدی جنین به دلیل آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. علاوه بر این‌ها به گفته ئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران هزینه‌های آلودگی هوا دست‌کم رقمی حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار بوده است و این رقم در حالی است که ارزش کل صادرات نفت نفت ما در یک سال ۳۶ میلیارد دلار بیشتر نیست. در واقع یک سوم کل صادرات نفت خرج خسارت‌های ناشی از آلودگی هوا می‌شود.

پزشکیان به وعده هایش عمل کند

وی با بیان اینکه امیدوارم دولت پزشکیان همانگونه که گفته من برنامه‌ای ندارم و آمده‌ام برنامه‌های قبلی را اجرا کنم خود را به اجرای این برنامه‌ها متعهد بداند، خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی گفته بود من در طول ۴ ساله اول دولتم، ۱۰ هزار مگاوات برق ایجاد می‌کنم، اما متاسفانه در طول سه سالی که در قدرت بود حتی به یک درصد این تعهدات هم عمل نکرد و مجلس هم هیچ مطالبه‌ای نداشت که چرا دولت سیزدهم به قول خود عمل نمی‌کند. آقای مخبر، معاون اول دولت رئیسی، بخشنامه کرد که دولت حتما باید به سمت استفاده از انرژی خورشیدی برود اما هیچکس از او نپرسید که چرا چنین بخشنامه‌ای را صادر کردید اما به سراغ اجرایی کردن آن نرفتید. ما قوانین خوبی داریم، اما متاسفانه نهادهای نظارتی و مجلس اجرای قوانین را پیگیری نمی‌کنند و این عدم اجرا، باعث سقوط سرمایه اجتماعی می‌شود. مردم احساس می‌کنند برخی دولتمردانشان تنها حرف‌های قشنگ می‌زنند، اما آنها را اجرا نمی‌کنند.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.