فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۳۵۲

شیوع تب مالت در این استان/ دامداران بخوانند

شیوع تب مالت در این استان/ دامداران بخوانند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد از شیوع نگران کننده بیماری تب مالت در روستاهای رودریش بخش دیشموک در کهگیلویه بزرگ و دِه شیخ بخش پاتاوه شهرستان دنا در این استان خبرداد و تاکیدکرد: باید دام دامداران تا یک هفته آینده بیمه شوند.

به گزارش تجارت نیوز،

مرادعلی پیوند در نشست شورای پدافند غیرعامل با موضوع بیماری تب مالت در محل استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: ۲ هزار راس دام در این مناطق، آلودهِ تب مالت شده اند و باید تا یک هفته آینده بیمه شوند.

وی گام بعدی برای جلوگیری از شیوع تب مالت در این مناطق و سایر مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد را شناسایی و معدوم سازی دام‌های آلوده عنوان تا از این طریق، دامداران دچار زیان فراوان تر نشوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: تعداد دام سبک و سنگین در این استان، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار راس است و دامداران باید با مدیریت منابع دامی و واکسیناسیون بموقع دام‌ها، با دامپزشکی استان همکاری کنند چرا که بیماری تب مالت نقش بسزایی در ضررهای اقتصادی دامداران دارد.

پیوند، تب مالت را یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام ذکر و یادآورشد: آگاهسازی دهیاران و خانه های بهداشت، ترکیدگی خطوط آبرسانی، کُشتارهای غیرمجاز و رعایت کردن نظام قرنطینه دام بویژه در فصل کوچ از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با شیوع بیماری تب مالت است.

وی از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد خواست به موضوع کُشتارهای غیرمجاز دام در این استان ورود کنند و نسبت به ساماندهی و مُکلف کردن افراد جهت ذبح بهداشتی دام اقدام شود.

پیوند بر آگاهسازی مردم برای پیشگیری از شیوع دوچندان بیماری تب مالت و خرید تضمینی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان برای حمایت از دامداران تاکید کرد.

تب مالت یا "بروسلوز" در سال ۱۸۸۷ به نام کاشف باکتری آن "دیوید بروس" نام‌گذاری شده است که اکنون حدود ۱۵۰ سال از اولین مورد گزارش این بیماری می‌گذرد.

تب مالت از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده همچون گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش به انسان منتقل می‌شود.

عامل انتقال بیماری میکروبی به نام "بروسلا" است که تنها از طریق جوشاندن یا پاستوریزاسیون شیر و فرآورده‌های آن از بین می‌رود.

ابتلاء به این بیماری‌ در فصل بهار و تابستان بدلیل ارتباط بیشتر انسان با حیوانات در محیط و طبیعت افزایش پیدا می‌کند و افرادی که به دامپروری، چوپانی، کشاورزی و سلاخی اشتغال دارند بویژه روستاییان و عشایر، بیشتر در معرض ابتلاء هستند.

همچنین روستاییان، عشایر و اشخاصی که از لبنیات سنتی غیرپاستوریزه استفاده می‌کنند نیز در معرض ابتلا به تب مالت ‌قرار دارند.

بیماری "بروسلوز" یا "تب مالت" از دام به انسان منتقل می شود بسیار خطرناک و در عین حال قابل پیشگیری است که علاوه بر آثار زیان بخش در سلامت انسان و جمعیت دامی نیز موجب خسارات فراوان از جمله سقط جنین های مکرر، ایجاد ناباروری و کاهش تولید شیر می‌شود.

آمار تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸۹ گزارش شد در حالی که درسال ۱۴۰۱ موارد تب مالت به ۲۲۴ مورد رسیده بود و نزدیک به ۴.۴ درصد بروز این بیماری در استان طی یکسال اخیر روند افزایشی داشته است.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.