خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۸۰۸

هشدار سازمان شیلات به صیادان و ساحل نشینان در مورد شیوع تب دنگی

هشدار سازمان شیلات به صیادان و ساحل نشینان در مورد شیوع تب دنگی

سازمان شیلات ایران در اطلاعیه ای اعلام‌کرد: صیادان و ساحل نشینان برای مقابله با پشه «آئدس» و قطع زنجیره تب دنگی، سمپاشی دوره‌ای اماکن مرطوب را جدی بگیرند.

به گزارش تجارت نیوز،

در این اطلاعیه آمده است: برای مقابله با شیوع تب دنگی که این روزها در بیشتر مناطق کشور گسترش دارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر لزوم پیشگیری از شیوع این بیماری تاکید داشته و از آنجایی که این پشه مکان‌های مرطوب را برای تخم ریزی انتخاب می‌کند، ضرورت دارد که صیادان و ساحل نشینان اهتمام بیشتری برای سمپاشی و انجام اقدامات بهداشتی داشته باشند.

پشه آئدس عامل بیماری تب دنگی بوده و در لاستیک‌های فرسوده که معمولاً به عنوان فندر در اسکله‌های صیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اماکن مرطوب و حتی آب زیرگلدان ها تخمگذاری می‌کند که در این راستا لازم است برای مقابله با اپیدمی انفجاری به توصیه‌های وزارت بهداشت توجه و سمپاشی دوره‌ای اماکن فوق انجام شود.

از علائم این بیماری، تب و لرز شدید، سردرد، درد پشت چشم و درد شدید عضلات و استخوان‌ها بوده و در موارد شدیدتر خونریزی لثه نیز مشاهده شده است.

نکته قابل توجه آن است که بیماری توسط ویروس ایجاد می‌شود، انتقال انسان به انسان ندارد، اما توسط پشه آئدس قابل انتقال است و اگر پشه حامل ویروس نباشد فقط خونخواری کرده و مشکل خاصی را به وجود نخواهد آورد.

تب دنگی برای مقابله به آموزش و مشارکت مردمی احتیاج داشته و تنها واکسن این بیماری واکسن اجتماعی یا اصطلاحاً سواد سلامت نامگذاری شده است.

جلوگیری از جمع شدن آب در مکان‌های راکد و به‌سازی محیط‌های زیست از مهمترین روش‌های مقابله با این بیماری محسوب می‌شود.

فرد آلوده تا یک هفته ویروس را در خون خود داشته و درمان آن با استراحت در منزل و استفاده از مایعات فراوان است اما در صورت تشدید علائم همچون استفراغ های شدید، دل درد، تب شدید، نیاز به پزشک و سرم درمانی وجود دارد.

 

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.