فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۲۵۹

درخواست معاون پرستاری وزارت بهداشت: برخی از چالش‌ های حوزه پرستاری نیاز به مداخله سران قوا دارد

درخواست معاون پرستاری وزارت بهداشت: برخی از چالش‌ های حوزه پرستاری نیاز به مداخله سران قوا دارد

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: واقعیت این است که در حوزه پرستاری با چالش‌های جدی روبرو هستیم که در مرز نقطه جوش و بحران است. اگر مجموعه دولت و سایر قوا یعنی قوه مقننه و قوه قضاییه دست به دست هم ندهند، می‌تواند یک مشکل عمومی و اجتماعی ایجاد کند. برخی از این چالش‌های این حوزه نیاز به مداخله سران قوا دارد که بتوانند تصمیم سریع و عاجل بگیرند و امیدوارم این موضوع به سرعت اتفاق افتد تا مردم آسیب نبینند.

به گزارش تجارت نیوز،

«عباس عبادی» معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت مطالبات پرستاران شروع شده است، گفت: بر اساس گزارش معاونت توسعه وزارت بهداشت مقداری مبالغ به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داده‌اند و برخی دانشگاه‌ها، شروع به پرداخت مطالبات پرستاران کرده‌اند، اما شمولیت آن همه بخش‌ها را فرا نگرفته است. امیدواریم طی روزهای آینده همه دانشگاه‌ها بر اساس منابعی که به آن‌ها تخصیص داده شده و یا تخصیص داده خواهد شد، پرداخت مطالبات پرستاران را شروع کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص نتیجه جلسه دبیرخانه شورای امنیت کشور برای حل مشکلات پرستاران گفت: در جلسه اول دبیرخانه شورای امنیت کشور قرار بر این شد که چالش‌های حوزه پرستاری را در عرض ۴۸ ساعت احصا کنیم و در جلسه دوم گزارش دهیم. همین طور سازمان‌های فراوزارت بهداشت یعنی سازمان‌های امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیز پس از احصا چالش‌ها و اولویت‌بندی مشکلات حوزه پرستاری، طرح و برنامه خود را برای عبور از این بحران و برطرف کردن چالش‌ها عنوان کنند تا به شکل ضربتی بتوانیم بخش کوچکی از مشکلات را برطرف کنیم.

عقب ماندگی پرداختی مزمن از گذشته داریم

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: در خصوص پرداخت‌کارانه‌ها دو موضوع وجود دارد؛ نخست پرداخت به موقع‌ کارانه‌ها که در حال حاضر مسئله مهم این است و یک عقب ماندگی پرداختی مزمن از گذشته داریم. میانگین پرداخت‌کارانه‌ها مربوط به آذر ماه سال گذشته است یعنی بیش از ۸ ماه عقب ماندگی در پرداخت وجود دارد.

وی ادامه داد: موضوع دوم مربوط به نحوه توزیع و مدل پرداخت است. نسبت به نسخه‌های اولیه سند باز توزیع اصلاحات قابل توجهی انجام شده است. در نسخه جدید با کمکی که از کارشناس‌های مختلف بخصوص سازمان نظام پرستاری گرفته شده در حال بازنگری و بازنویسی اساسی است که بعد از اینکه یک مطالعه مقدماتی انجام دادیم بر اساس داده‌های موجود آن هم عملیاتی خواهد شد. نسخه آخر سند باز توزیع در حال بازنویسی و بازبینی است.

عبادی متذکر شد: بخشی از تاخیر پرداخت مربوط به بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها است. شاید اصلی‌ترین علت تاخیر پرداختی این موضوع است. در موارد بسیار نادری نیز ممکن است علت تاخیر در پرداخت‌ها جابه جایی منابعی است که برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌دهند، هرچند با این موارد محدود برخورد صورت گرفته است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت یکی از پیشنهادات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از این امر را چنین عنوان کرد: مشابه ردیفی که برای دارو تجهیزات داریم، برای تعرفه پرستاری نیز ردیف بودجه مجزا درنظر گرفته شود. این جزئی از پیشنهاداتی است که در مراجع بالاتر از همان ابتدا می‌تواند، سازمان برنامه و بودجه باشد و یا حتی سازمان‌های بیمه‌گر که وقتی می‌خواهند بدهی‌شان را به دانشگاه‌ها پرداخت کنند، همین طور که یک حساب جدا برای حوزه دارو و تجهیزات داریم، حساب تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز جدا باشد یا اصطلاحا نشان دار باشد. به طوری که دقیقا مشخص شود این پول مربوط به چه کسانی است و چگونگی توزیع آن هم در دستورالعمل‌ها آمده باشد.

او افزود: بخش دیگر نیز مربوط به مبالغ تعرفه پرستاری است. مسئله مهم این است که چون صندوق تعرفه پرستاری کوچک است حتی اگر از مدل باز توزیع هم استفاده کنیم ممکن‌ است، میانگین پرداختی پرستاران تغییر نکند. یعنی ممکن است در یک بخش تقویت شود، اما برای تقویت یک بخش از بخش دیگری تعدیل انجام دهیم. موضوع این است که شورای عالی بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر با افزایش ضرایب ریالی و ارزش نسبی خدمات پرستاری بر اساس پیشنهاداتی که معاونت پرستاری و سازمان نظام پرستاری دارند، باید موافقت کنند، اما این فرآیند متاسفانه گاها با مقاومت مواجه می‌شود و کند است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت پاسخ داد: بسته ماندگاری تدوین آن به اتمام رسیده و به حوزه وزارتی نیز ارسال شده است، اما پس از واقعه شهادت رییس جمهور عملا این لایحه در بلاتکلیفی قرار گرفت، اما می‌توان گفت آن چیزی که مربوط به فرآیند کارشناسی این بسته و گرفتن نظرات گروه‌های مختلف بود به اتمام رسیده است. امیدوارم با آغاز دولت جدید این لایحه به عنوان یک لایحه فوریت دار به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

او ادامه داد: واقعیت این است که در حوزه سلامت به شکل عام و به شکل خاص در حوزه پرستاری با چالش‌های جدی روبرو هستیم که در مرز نقطه جوش و بحران است. اگر مجموعه دولت و سایر قوا یعنی قوه مقننه و قوه قضاییه دست به دست هم ندهند، می‌تواند یک مشکل عمومی و اجتماعی ایجاد کند. برخی از این چالش‌های این حوزه نیاز به مداخله سران قوا دارد که بتوانند تصمیم سریع و عاجل بگیرند و امیدوارم این موضوع به سرعت اتفاق افتد تا مردم آسیب نبینند.

عبادی در خصوص جزئیات بسته ماندگاری پرستاران بیان کرد: بسته ماندگاری دو فصل اصلی دارد. یکی مربوط به حمایت معنوی از پرستاران و تکریم و ارتقا شغلی آن‌ها است. مسئله حضور پرستاران در جایگاه سیاست گذاری، امکان رشد و ارتقا تحصیلی آن‌ها و موضوعاتی که مربوط به صلاحیت حرفه‌ای پرستاران است در این بخش پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: بخش دیگر این بسته مربوط به موضوع معیشتی پرستاران است، اعم از معافیت‌های مالیاتی، اصلاح ضرایب سختی کار، ارتقا وضعیت پرداخت از طریق تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اجرایی کردن و اصلاح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور که بابت آن قانون داریم، اما در برخی جاها عملیاتی نشده است. همین طور پرداخت امور رفاهی که در وزارت بهداشت برای آن قانون داریم اما به علت‌عدم تامین اعتبار از سمت سازمان برنامه و بودجه عملیاتی نشده است. همه این موارد در این لایحه با جزییات پیش‌بینی شده است.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.