فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۱۵۷

حدود سه هکتار از مراتع پارک ملی گلستان در آتش سوخت

حدود سه هکتار از مراتع پارک ملی گلستان در آتش سوخت

سرپرست پارک ملی گلستان گفت: حدود سه هکتار از مراتع و گونه‌های علفی این ذخیره‌گاه زیست کره بر اثر آتش‌سوزی امروز از بین رفت.

به گزارش تجارت نیوز،

وحید خیرآبادی اظهار کرد: امروز به علت گرمای زیاد در مسیر جاده بین المللی پارک ملی گلستان- خراسان شمالی (پیچ سلیمان کشته) آتش افروخته شده توسط افراد ناآگاه گسترش یافته و به بخشی از مراتع و گونه‌های علفی این پارک خسارت زد.

وی افزود: با همت و حضور به موقع ماموران یگان‌های حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان و رباط قره بیل، همیاران محیط زیست و منابع طبیعی و آتش نشانی روستا دشت و جمعی از مردم طبیعت دوست از سرایت آتش سوزی جلوگیری و در نهایت حریق مهار شد.

سرپرست پارک ملی گلستان از مردم و گردشگران خواست با توجه به پوشش گیاهی منطقه از هر گونه آتش روشن کردن در طبیعت خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی در سریعترین زمان موارد را با تلفن گویا ۱۵۴۰ محیط زیست و ۱۵۰۴ منابع طبیعی اطلاع دهند تا ماموران اقدامات لازم را انجام دهند.

 پارک ملی گلستان در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت و نخستین پارک ایران است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین ثبت شد.

بیش از هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی، هزار و ۱۰۰ گونه حشره، ۱۵۰ گونه پرنده، ۶۹ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزنده و دوزیست و ۱۰ گونه ماهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و منابع آبی پارک ملی گلستان شناسایی شده است.

 

این ذخیره‌گاه زیست کره به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها، اکوسیستم‌ها و رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ، گونه آهوی ایرانی، قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش، گونه جانوری مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه‌های پلنگ ایرانی و کل و بز است.

گونه‌های جانوری پارک ملی گلستان شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه‌ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در حوزه سرزمینی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان واقع است و بخشی از آن در خراسان شمالی و استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.