فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۵۲۲

آیا خرید طلا در روز ۱۳ صفر سودآور است؟

آیا خرید طلا در روز ۱۳ صفر سودآور است؟

متاسفانه صدا و سیمای ما نیز به گونه ای فرهنگ جامعه را ساخته که هر چه مسائل خرافاتی قوی تر باشد ذهن جامعه آن را بیشتر می پذیرد

به گزارش تجارت نیوز،

تقریبا نیمه دوم مردادماه بود که متنی وسوسه انگیز در فضای مجازی منتشر شد، نوک پیکان این پُست و استوری کاربران را به سمت بازار طلا هدایت می کرد وازبرکات و خوش یُمن بودن روز سیزدهم ماه صفر حکایت داشت ومردم را به خرید طلا ،هر چند قطعه ای کوچک ترغیب می کرد.همچنین در این روز بازار فروش جاکلیدی ، جاسوئیچی،عروسک و...هم با نیت خرید مسکن ،اتومبیل و بچه دار شدن رنگ و بوی دیگری به خود گرفت وشاهد رونق بود.

هر چه بود به هر حال این فراخوان و حاجت روا شدن مردم بر بازار طلا تاثیر خود را گذاشت وموجب صعودی شدن قیمت ها در این روز شد تا جایی که نایب‌ رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در پی انتشار این محتوا در فضای مجازی روز سیزده صفر شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود درحالی که در سال‌های گذشته مطلقا چنین چیزی در بازار طلا دیده نمی‌شد.

خبرگزاری "خبرآنلاین" فلسفه سیزدهم صفر و روایات مطرح شده در خصوص این روز را در گفتگو با چند تن از روحانیون مورد بررسی قرار داد که در پی می آید:

سیزده صفر هیچ ریشه دینی ندارد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرگزاری "خبرآنلاین" در مورد شگون و یا نحسی خرید در روز سیزدهم صفر با بیان اینکه باورهایی نظیر خرید در روز سیزدهم صفر کاملا غلط است و هیچ مبنایی ندارد می گوید این باور نه با عقل جور است و نه با شرع و حتی عُرف عقلا نیز این حرف را قبول ندارند.

محمد تقی فاضل میبدی با اذعان به اینکه اینها داستان هایی است که باید به پشت آن نگاه کنیم و ببینیم چه کسی آن را هدایت می کند می افزاید: من فکر میکنم یک مافیای سیاسی و اقتصادی پشت این داستان است و به دنبال منافع خود اینکار را می کنند .

استاد دانشکده مفید قم با اظهار تاسف ازعملکرد صدا و سیما دراین خصوص اظهار کرد :متاسفانه صدا و سیمای ما نیز به گونه ای فرهنگ جامعه را ساخته که هر چه مسائل خرافاتی قوی تر باشد ذهن جامعه آن را بیشترمی پذیرد .جای تاسف است بجای اینکه مردم را عقلانی و بر اساس یک شریعت درست بار بیاورند شروع به ترویج خرافات کرده اند،ضمن اینکه این چیز ها هم زود جا می افتد و عده ای هم منافع خاص خود را می برند، سیزده صفر هیچ ریشه دینی ندارد .

روایتی در مورد سیزده صفر نداریم

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز در گفتگو با خبرگزاری"خبرآنلاین" با بیان اینکه در مورد سیزده صفر روایتی نداریم می گوید:ما یک بحثی بنام نحس داریم که در خود قرآن مجید هم آمده، منتهی آن هم وابسته به این است که ما چگونه فکر کنیم ، چگونه عمل کنیم و چگونه بیاندیشیم وَاِلا در بحث عدد ۱۳ و ۱۴و ۱۸ و ...با هم تفاوتی ندارند .

سید رضا اکرمی فکر و اندیشه شخص را ملاک عمل می داند و می افزاید:ما در طول سال چه در قمری و چه در شمسی روز سیزدهم داریم و باید طبق کارنامه و فکر و اندیشه خودمان عمل کنیم چرا که اگر نحسی باشد در فکر من است و اگر حُسنی باشد آن هم در فکر من است و ما چیزی بنام سیزده نحس و امثال این را نداریم و اینکه سیزده حتما نحس باشد خرافه است .

نماینده سابق پنج دوره مجلس شورای اسلامی تاکید می کند که ما در روایات راجع به روز عاشورا روایت داریم که بنی امیه درآن روزجشن می گرفتند ، شادی وخرید می کردند،می گویند آن روز شما چیزی را بعنوان ذخیره و پس انداز نخرید ولی کار روزمره را حتما انجام دهید.

وی خاطر نشان کرد:این روایت فقط برای روز عاشورا است اما برای روزهای دیگر ما چنین چیزی نداریم که بگویند امروز نحس است و روز دیگری نه.

سیزده صفر ریشه خرافی دارد

همچنین عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارزدرگفتگوباخبرگزاری "خبرآنلاین" با اشاره به اینکه رفتارهایی نظیر ۱۳ صفر که مدام به آن اضافه می شود زیربنای دینی ندارد و بیشتر یک نوع بحث های خرافی است که با توجه به احساسات مردم مطرح می شود می گوید: اینکه روز سیزده صفر مردم طلاوامثالهم بخرند یک پایه کاملا خرافی دارد و مشکل کار این است که در اینجورموارد متاسفانه به مبانی اصلی دینی ملت هم آسیب های جدی وارد می شود چرا که وقتی آن اتفاق برایشان نیفتد طبیعتا به آن باوری که معتقد بودند وآن باور ناشی از باورهای دینی است آسیب وارد می شود.

محمد علی ابطحی ادامه می دهد :متاسفانه زیر ساخت تجزیه وتحلیلی سالهاست در رسانه های رسمی ،گفتگو ها ،منبرها و مداحی های غیر متعارف رشد کرده وذهن جامعه بجای توجه به مبانی اصلی دین و اعتقادات واقعی به سمت این پوسته گرایی از دین رفته و این کارها متاسفانه پشتوانه دنیایی و مالی دارد وکسانی از این نوع تبلیغات سود می برند که سودهای آنها به ضرر مبانی دینی است .

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات این نگاه های متحجرانه کلی و کلان در مسائل مختلف را موجب پر رنگ شدن پوسته دین و مغلوب شدن اصول و واقعیت های دینی می داند و می افزاید:از ابتدای اسلام هم هشدارهای ائمه نسبت به این رفتارها وجود داشته و باید در دوران فعلی که دوران ارتباطات است و نسل جوان نسبت به همه مسائل حساس است و پاسخ می خواهد بیشتر مراقبت کنیم که این فضاهای غیر اصولی رشد نکند ،چون رشد اینها مساوی است با تهی شدن دین از واقعیت های اصلی.

خرید در سیزده صفر یک بازی سودجویانه است

دیگرعضو مجمع رحانیون مبارز نیز دراینباره می گوید :ما چیزی بعنوان اینکه سیزده ماه صفر خرید طلا و غیره کنیم را نداریم و ما در جایی ندیدیم وهیچ منبع معتبری در این خصوص وجود ندارد.

ناصر قوامی به ضرس قاطع اعلام می کند که در این خصوص احادیث و روایات نداریم و این صرفا یک بازی سودجویانه است که برای استفاده مادی مطرح می کنند .

این نماینده سابق مجلس می افزاید:راجع به ماه صفر آنچه که در روایات است این است که پیامبر گرامی اسلام (ص)می فرماید کسی که خبر خروج از صفر را به من بدهد من به او بشارت بهشت می دهم ،حضرت ماه صفر را ماه خیلی خوبی نمی دانند و خود ایشان هم در این ماه ارتحال فرموده است.

منبع : خبر آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.