فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۵۳۸

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی:

وضعیت تولیدکنندگان دارو در کشور بغرنج است

وضعیت تولیدکنندگان دارو در کشور بغرنج است

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران و رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی با انتقاد از عدم پرداخت منظم اعتبارات مربوط به طرح دارویار اعلام کرد که در سال جاری فقط 17 درصد از اعتبارات مربوط به این طرح به داروخانه‌ها پرداخت شده که نقدینگی در دسترس شرکت‌های تولیدی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در روزی برای بزرگداشت محمد بن زکریای رازی به نام داروسازی مزین شده است، از وضعیت بغرنج تولیدکنندگان دارو سخن گفت؛ وضعیت خطیری که از یک‌سو، با انباشت مطالبات معوق از دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمه‌ها تهدید می‌شود و از سوی دیگر عدم‌تخصیص منابع بودجه‌ای از سوی سازمان برنامه و قفل شدن تسهیلات بانکی به روی تولیدکنندگان مسبب آن بوده است.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد عبده‌زاده با تشریح مسایل صنعت دارو از حیث دسترسی به نقدینگی در گفت‌وگویی به مناسبت روز داروساز،  توضیح داد: ما در حال حاضر با چند مساله روبه‌رو هستیم؛ نخست اینکه مطالبات طرح دارویار توسط سازمان برنامه و بودجه به شکل منظم به ذی‌نفعان پرداخت نمی‌شود. یعنی اکنون که در شهریور ماه قرار داریم بر اساس ضرورت باید حدود 50 درصد از اعتبارات پرداخت می‌شد اما آنچه اکنون به داروخانه‌ها پرداخت و عملیاتی شده، 17 درصد است. مساله بعدی این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به دلیل بدهی انباشته‌ای که دارند، اولویتشان در پرداخت بدهی‌ها، پرداخت مطالبات بخش دارو و تجهیزات پزشکی نیست و منابعی که دارند عمدتاً صرف امور جاری‌ این مراکز می‌شود.

 او ادامه داد: یکی از نتایج تاخیر در وصول مطالبات این است که اکنون شرکت‌های عمده توزیع‌کننده که داروهای بیمارستانی را توزیع می‌کنند، بعد از مدت‌ها چک‌هایشان در حال برگشت خوردن است و در این شرایط هم حساب‌های آنها قفل شده و هم حساب تولیدکنندگان در حال قفل شدن است.

 عبده‌زاده قفل شدن تسهیلات بانکی به روی تولیدکنندگان از جمله صاحبان صنایع دارویی را چالش بعدی این بخش توصیف کرد و گفت: به دلیل کنترل رشد ترازنامه‌ای بانک‌ها، پرداخت تسهیلات از سال گذشته بسیار سخت‌گیرانه شده است. در هفته گذشته، مکاتباتی با رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان در ارتباط با تامین نقدینگی داشتیم و این نامه‌نگاری منجر به صدور دستوراتی به بانک مرکزی شد؛ به این ترتیب مقرر شد 50 همت از محل اعتبارات بانک‌ها به شرکت‌های دارویی پرداخت شود. بانک مرکزی این دستورالعمل را به بانک‌ها نیز ابلاغ کرده اما طبق گزارشی که تا هفته قبل از شرکت‌ها دریافت کردیم، پرداخت تسهیلات از این محل عملیاتی نشده است.

او با بیان اینکه شرکت های دارویی از یک‌سو امکان دریافت تسهیلات ندارند و از سوی دیگر قادر به دریافت مطالبات خود نیستند، ادامه داد: بیمه‌ها و تامین اجتماعی مطالبات را تا آذرماه سال گذشته پرداخت کرده‌اند و این یعنی مطالبات معوق دانشگاه‌ها به 9 ماه می‌رسد.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروی انسانی ایران با اشاره به اینکه همه خریدهای تولیدکنندگان، نقدی است، افزود: این وضعیت، شرایط حاد و شکننده‌ای را ایجاد کرده است که برای برون‌رفت از آن چند اقدام باید انجام گیرد. نخست اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبارات تعیین شده را منظم پرداخت کند؛ دانشگاه‌ها نیز پولی را که برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی به دستشان می‌رسد فقط برای همین موضوع هزینه کنند. سازمان تامین اجتماعی هم که ماهیانه حق بیمه کارفرمایان را دریافت می‌کند، بدهی خود را به موقع پرداخت کند.

 عبده‌زاده با اشاره به اینکه وزیر بهداشت در این زمینه هر روز جلسه دارد و رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان،  پیگیر پرداخت مطالبات از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان‌های بیمه‌گر هستند، گفت: در نهایت امیدواریم که ظرف یک الی دو هفته آینده این پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

منبع : اتاق بازرگانی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.