فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۸۵۸

تجویز دارو در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی است

تجویز دارو در ایران ۲ برابر استاندارد جهانی است

معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه تجویز غیرمنطقی دارو در حوزه سلامت از شایع‌ترین علل ناکارآمدی نظام سلامت است، گفت: میانگین اقلام دارویی در یک نسخه در ایران چهار قلم است، در حالیکه بر اساس استاندارد سازمان‌های جهانی بهداشت باید حدود ۲ رقم باشد.

به گزارش تجارت نیوز،

یونس پناهی روز چهارشنبه در همایش بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران که در هتل المپیک برگزار شد، افزود: رشته داروسازی در تولید علم و فناوری، صنعت و خدمات نقش بارزی دارد، ۴۰۰ دانشمند در کشور داریم که درصد قابل توجهی از آنها داروساز هستند.

وی با اشاره به اینکه رتبه ایران در دنیا از تولید علم ۱۶ هست، ادامه داد: رتبه داروسازی ایران در دنیا زیر ۱۰ است، تعداد شرکت های دانش بنیان طی سه سال اخیر هزار و ۵۰۰ شده که در حوزه تولید مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی، تغذیه و ایمنی مواد غذایی فعالیت می کنند.

وی اظهار داشت: داروسازان در تولید علم و فناوری نقش بسزایی دارند و باید در عرصه سلامت در علم و فناوری به مرجعیت علمی دست یابند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت تصریح کرد: مواردی مانند بار بیماری ها، جمعیت، تغییر اقلیم، مسایل مربوط به سلامت اجتماعی جزو تهدیدات حوزه سلامت محسوب می شوند.

توجه به بیماری‌های نوظهور در صنعت داروسازی

پناهی به داروهای تقلبی اشاره کرد و افزود: امروزه توسعه بیماری ها با توسعه داروها همزمان پیش نمی رود، بیماری های بدخیم، نوظهور و سرطان با داروهای موجود و در دسترس قابل کنترل نیست، باید در سال های آینده داروسازان به مهندسی بافت و هوش مصنوعی به منظور طراحی داروهای جدید دست یابند.

پناهی تصریح کرد: به عنوان مثال برای بیماران «اس ام ای» و «ام. اس» باید داروهای جدید تولید کرد، در برنامه هفتم توسعه که اخیرا ابلاغ شد حدود ۱۸ بند به داروسازی مربوط هست و سهم داروسازان در حکمرانی سلامت چشمگیر بوده و باید تا سال ۱۴۰۷ رتبه جهانی ایران از نظر تولید علم ۱۴ باشد و ضروری است انجمن های علمی تحقق این امر سرلوحه برنامه هایشان قرار دهند.

وی تاکید کرد: رتبه اختراعات داروسازی ایران نیز در دنیا ۲۴ است و باید ارتقا یابد ضرورت دارد شمار شرکت های دانش بنیان نیز بر اساس برنامه هفتم توسعه از هزار و ۵۰۹ شرکت به هفت هزار شرکت افزایش یابد.

پناهی اظهار داشت: باید داروسازان تمرکز خود را به سمت داروهای کمیاب سوق دهند و وزارت بهداشت در این زمینه آماده همکاری با انجمن های داروسازی است.

 

نقش پر رنگ داروسازان در حکمرانی سلامت

دبیر اجرایی بیست و یکمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران نیز با تاکید بر نقش پر رنگ داروسازان در حکمرانی سلامت، گفت: یکی از ارکان کادر پزشکی داروسازان هستند که در بخش های مختلفی فعالیت می کنند و کمک زیادی در جهت کشف داروهای جدید انجام می دهند.

علی رزازان اظهار داشت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت داروسازی ما در داروخانه ها مشغول کار بوده و ارتباط مستقیمی با مردم دارند به همین دلیل آموزش به این افراد جزو اولویت ها است.

عضو هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: کوچک ترین خلل در هر کدام از حلقه های داروسازی باعث می شود یک کمبود دارویی ایجاد شود که روی درمان اثر گذاشته و باعث ضرر و زیان بیماران نیز می شود.

به گفته رزازان، تحریم ها نقش پررنگی در کمبود دارو دارد و بیشتر در واردات مواد اولیه دارویی است که می تواند مشکلاتی را برای صنعت داروسازی ایجاد کند.

وی با اشاره به رونمایی از اولین نرم افزار حوزه تلفیق دارویی کشور ، گفت: این نرم افزار در حاشیه برگزاری این همایش رونمایی شد و برای تمام داروسازانی که در حوزه بیمارستان ها فعالیت دارند، کاربرد دارد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.