فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۳۰۱

۲۰ رشته پولساز در دانشگاه کدامند؟

20 رشته پولساز در دانشگاه کدامند؟

دریافت مدرک لیسانس درها را به روی فرصت‌های شغلی امیدوارکننده می‌گشاید و ثبات و رفاه را تضمین می‌کند. در سال 2022، دارندگان مدرک لیسانس از نرخ اشتغال 87درصدی برخوردار بودند که از فارغ‌التحصیلان دبیرستان با 73 درصد پیشی گرفت.

به گزارش تجارت نیوز،

هیچ می‌دانید پردرآمدترین مشاغل در علوم بهداشت کدام‌اند؟ میانگین حقوق برای رشته‌های بازرگانی چقدر است؟ رشد شغلی در رشته‌های علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات و مهندسی به چه ترتیب است؟ قطعاً این روزها در مترو، تاکسی یا حتی در یک کافه هنگام نوشیدن قهوه از این نوع سوال‌ها زیاد به گوشتان خورده است. با توجه به جو داغ انتخاب رشته در این روزها به سراغ این موضوع رفتیم کدام رشته‌های تحصیلی موفقیت‌های چشم‌گیرتری برای ما به ارمغان می‌آورند؟ انتخاب گرفتن مدرک لیسانس به خاطر ثبات مالی و موفقیت در آینده می‌تواند یک راه انتخابی برای نوجوانان و جوانان باشد. در یک نظرسنجی در سال 2023 در میان نوجوانان آمریکایی، 39 درصد اهمیت تحصیلات دانشگاهی را تایید کردند و در جوانان 19 تا 21ساله، این احساسات حتی بارزتر بود و این عدد به 45 درصد می‌رسید.

هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب رشته، بسیاری ممکن است بگویند که دلایل آنها با توجه به فضای کار، علاقه و بودجه متفاوت است. بسیاری از دانش‌آموزان نیز ممکن است بخواهند در رشته‌ای تحصیل کنند که به احتمال زیاد به مشاغل پرسود در آینده منجر می‌شود. در این مطلب فهرستی از مدارک لیسانس مطرح می‌کنیم که می‌تواند موفقیت‌های شایان‌تری را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، درباره پیش‌بینی میزان رشد رشته‌ها و چشم‌انداز شغلی بهترین مدارک دانشگاهی مطالبی را ارائه خواهیم داد تا بینشی درست در مورد مسیر شغلی خود و اطرافیانتان به خصوص نوجوانان کسب کنید و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد مسیر شغلی‌تان بگیرید.

مزایای گرفتن مدرک لیسانس با نرخ رشد بالا چیست؟

به گزارش تجارت فردا، فارغ‌التحصیلان دارای مدرک لیسانس اغلب دیدگاهی درباره پیشرفت، امنیت شغلی و پتانسیل درآمدی بیشتر دارند، بر این اساس اداره آمار کار ایالات‌متحده در سال 2023 گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد بیشتر دارندگان مدرک لیسانس هر هفته 1432 دلار درآمد دارند. ادامه تحصیل در مقطع لیسانس با نرخ رشد بالا، افراد را قادر می‌کند از روندهای در حال تحول صنعت عقب نمانند و از بخش‌های شغلی نوظهور بهره‌مند شوند.

دریافت مدرک لیسانس درها را به روی فرصت‌های شغلی امیدوارکننده می‌گشاید و ثبات و رفاه را تضمین می‌کند. در سال 2022، دارندگان مدرک لیسانس از نرخ اشتغال 87درصدی برخوردار بودند که از فارغ‌التحصیلان دبیرستان با 73 درصد پیشی گرفت (مرکز ملی آمار آموزش آمریکا، 2023).

فهرست پردرآمدترین مدارک لیسانس

1-  مدیریت بازرگانی

حقوق اولیه شغلی: 51.489 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 10 درصد

مدرک لیسانس در مدیریت بازرگانی شامل رشته‌‌هایی در مفاهیم اصلی تجارت مانند منابع انسانی، بازاریابی، تدارکات و امور مالی است. دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند ممکن است دوره‌هایی را در زمینه رهبری و رفتار سازمانی بگذرانند. دانشجویان همچنین می‌توانند در زمینه‌هایی مانند کارآفرینی، تجارت بین‌المللی و مدیریت غیرانتفاعی تخصص داشته باشند.

2- طراحی تعامل

حقوق اولیه شغلی: 75.526 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده: 13 درصد

مدرک لیسانس در طراحی تعامل ممکن است انتخابی ایده‌آل برای دانش‌آموزانی باشد که می‌خواهند همزمان خلاقیت و مهارت‌های فنی خود را تقویت کنند. با این مدرک، دانش‌آموزان بصری‌ترین و جذاب‌ترین طراحی را برای رابط‌های الکترونیکی، از جمله مواردی که در وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و دستگاه‌های هوشمند یافت می‌شوند ایجاد می‌کنند. به این ترتیب، دانش‌آموزان در دروس گسترده‌ای در زمینه‌هایی مانند برنامه‌نویسی، تعامل انسان و کامپیوتر و طراحی تجربه کاربر آموزش می‌بینند.

3- حسابداری

حقوق اولیه شغلی: 51.002 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 4 درصد

مدرک لیسانس حسابداری به دانشجویان مفاهیم اصلی در حسابداری و مدیریت تراکنش‌های مالی مانند حسابرسی، حسابداری هزینه و سیستم‌های اطلاعات حسابداری را آموزش می‌دهد. در بسیاری از دانشگاه‌ها، دانشجویانی که مشغول تحصیل در این رشته هستند، می‌توانند از میان تخصص‌هایی مانند حسابداری دولتی، تحلیل مالی و حسابداری قانونی یکی را برای کارشناسی ارشد برگزینند. با توجه به گزارش اداره آمار کار ایالات‌متحده، وظایف تحلیلی حسابداران حتی با خودکار شدن وظایف معمول از طریق فناوری، اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

4- امور مالی

حقوق اولیه شغلی: 76 هزار دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 20 درصد

یکی از پردرآمدترین رشته‌های امروزی، مدرک لیسانس در رشته مالی است که می‌تواند یک دارایی مهم برای دانشجویان باشد. دوره‌های تحصیلی برای دریافت مدرک معمولاً شامل دوره‌های آمار، قانون تجارت، مالیات و حسابداری است. مشابه مدارک اقتصاد، مدارک مالی ممکن است با تمرکز بر رشته‌هایی مانند برنامه‌ریزی مالی، امور مالی شرکتی و مدیریت دارایی همراه باشد. هنگامی که دانشجویان مدرک لیسانس خود را در رشته مالی دریافت می‌کنند، واجد شرایط کار به عنوان تحلیلگر مالی، کنترل‌کننده و مدیر مالی هستند.

5- پرستاری

حقوق اولیه شغلی: 65.792 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 6 درصد

از آنجا که جامعه همیشه به مراقبت‌های بهداشتی احتیاج دارد علی الخصوص در دنیای امروز که جمعیت رو به پیریی است پرستاری یکی از پردرآمدترین رشته‌های امروزی به شمار می‌آید. مدرک لیسانس در پرستاری دانشجویان را برای مشاغلی به عنوان پرستاران با رتبه مطلوب با حقوق و وظایف مدیریتی بالاتر در مقایسه با پرستاران با مدرک کاردانی در پرستاری آماده می‌کند. داشتن مدرک لیسانس پرستاری همچنین اولین گام برای پیگیری مطالعات پیشرفته در پرستاری است و می‌تواند موجب گرفتن مدرک پرستاری یا مدرک متخصص پرستاری بالینی شود.

6- سیستم‌های اطلاعات مدیریت

حقوق اولیه شغلی: 64 هزار دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 15 درصد

در ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در سیستم‌های اطلاعات مدیریت، دانشجویان یاد می‌گیرند که چگونه از دانش خود در کامپیوتر و فناوری اطلاعات در حل مشکلات سازمانی استفاده کنند. به این ترتیب، دوره‌های آموزشی برای مدرک معمولاً زمینه‌های فنی مانند برنامه‌نویسی و مفاهیم تجاری مانند بازاریابی و امور مالی کسب‌وکار را ترکیب می‌کند. در بسیاری از موارد، دانشجویانی که در این رشته درس می‌خوانند نیز ملزم به گذراندن دوره‌های اقتصاد و امنیت سایبری هستند.

7- اقتصاد

حقوق اولیه شغلی: 77.589 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 6 درصد

با رشد و تکامل اقتصاد جهانی، سازمان‌ها همچنان به اقتصاددانان برای مطالعه روند بازار و ایجاد پیش‌بینی‌های تجاری نیاز خواهند داشت. در مقاله‌ای با عنوان «اقتصاددانان در شرکت‌های فناوری» که در مجله چشم‌اندازهای اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، آتی و لوکا، پژوهشگران اقتصادی، مشاهده کردند که اقتصاددانان شروع به ایفای نقش‌های بزرگ‌تری در شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت، اوبر و آمازون کرده‌اند. طبق گفته آنها، آمازون از دانش اقتصاددانان برای حل مشکلات تجاری خاص در بخش‌های مختلف، از پلت‌فرم تجارت الکترونیک گرفته تا محتوای دیجیتال تا پلت‌فرم آزمایشی بهره می‌گیرد. اوبر تیم‌هایی متشکل از اقتصاددانان دارد که علاوه بر قیمت‌گذاری و طراحی مشوق، بر درک مسائل مربوط به سیاست متمرکز هستند. برنامه درسی برای مدرک لیسانس اقتصاد معمولاً شامل دروس اصلی در مفاهیمی مانند نظریه اقتصادی، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان است و از آنجا که اقتصاد رشته‌ای گسترده و پردامنه است، مدرک فوق‌لیسانس ممکن است در زمینه‌هایی مانند اقتصاد کشاورزی، اقتصاد مالی و اقتصاد ریاضی باشد.

8- مهندسی نرم‌افزار، توسعه نرم‌افزار

حقوق اولیه شغلی: 88.150 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 26 درصد

با استقبال بیشتر کسب‌وکارها از تحول دیجیتال، تقاضا برای مهندسان نرم‌افزار واجد شرایط و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار افزایش می‌یابد. مدرک لیسانس در مهندسی نرم‌افزار به دانشجویان شایستگی‌هایی مانند توسعه اپلیکیشن، برنامه‌نویسی و مدیریت پایگاه داده آموزش می‌دهد. در بیشتر دانشگاه‌ها، این مدرک لیسانس بر پایه مفاهیم اصلی ریاضی از جمله ریاضیات گسسته و حساب دیفرانسیل و انتگرال استوار است. به گفته فام (2021)، کمبود استعدادهای مهندسی واجد شرایط به کمبود مهندسان نرم‌افزار درآمریکا منجر شده است. در نتیجه، 40 درصد از سازمان‌ها قصد دارند بودجه خود را برای برون‌سپاری نرم‌افزار افزایش دهند.

9- مهندسی برق

حقوق اولیه شغلی: 76.426 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 4 درصد

مدرک کارشناسی در مهندسی برق یکی دیگر از گزینه‌های محبوب STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) برای دانشجویان امروزی است و یکی از مدارک دانشگاهی است که مزایایی بسیار به دنبال دارد. در طول دوره تحصیلی، دانشجویان مهندسی برق یاد می‌گیرند که چگونه محصولات و تجهیزات الکتریکی، از جمله سیستم‌های رادار، ارتباطات و ناوبری را طراحی و آزمایش کنند. دانشجویانی که مدرک مهندسی برق را دنبال می‌کنند اغلب این گزینه را دارند که در زمینه‌های مختلف مرتبط تخصص داشته باشند. به عنوان مثال، در دانشگاه مریلند، دانشجویان می‌توانند از میان شش حوزه تخصصی دست به انتخاب بزنند: کنترل، مهندسی کامپیوتر، الکتروفیزیک، سیستم‌های قدرت، میکروالکترونیک، و ارتباطات و پردازش سیگنال.

10- مهندسی نفت

حقوق اولیه شغلی: 96.742 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 2 درصد

تا زمانی که شرکت‌ها از ذخایر نفت در سراسر جهان درآمد کسب می‌کنند، مهندسی نفت جزو پردرآمدترین مدارک لیسانس باقی خواهد ماند. در ادامه تحصیل در مقطع لیسانس در مهندسی نفت، دانشجویان می‌آموزند   که چگونه تجهیزات و روش‌های کارآمد برای استخراج نفت و گاز از ذخایر عمیق زیر سطح زمین را توسعه دهند. مهندسان نفت همچنین استراتژی‌های حفاری را اجرا و بر عملیات در سایت‌های حفاری نظارت می‌کنند.

11- تحقیق در عملیات

حقوق اولیه شغلی: 74.114 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده: 25 درصد

با دریافت لیسانس در رشته تحقیق در عملیات، دانشجویان به مهارت‌های کمی برای حل مشکلات تصمیم‌گیری شامل تخصیص و مدیریت مناسب منابع محدود مجهز می‌شوند. دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک با ارائه مدرک معتبر در این رشته آن را به یکی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی امروز تبدیل می‌کند. برای توسعه مهارت‌های دانشجویان در تجزیه‌وتحلیل کمی، کار درسی برای این مدرک لیسانس به‌شدت بر روی ریاضیات متمرکز است. دانشجویان تحقیق در عملیات اغلب دوره‌های پایه و پیشرفته در آمار، احتمال، الگو‌سازی ریاضی و حساب دیفرانسیل و انتگرال را می‌گذرانند.

12- مهندسی دریایی

حقوق اولیه شغلی: 70837 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده: 4 درصد

اگر علاقه‌مند به یادگیری در مورد طراحی و نگهداری کشتی هستید، مدرک لیسانس در مهندسی دریا ممکن است برای شما مناسب باشد. هنگام گذراندن این رشته، دانشجویان در مورد مفاهیم اصلی علمی درباره انواع مختلف کشتی‌ها، از جمله کشتی‌های باری، ناوهای هواپیمابر و زیردریایی‌ها آموزش می‌بینند. دروسی که معمولاً طی تحصیل در این رشته ارائه می‌شود شامل طراحی دریایی، علوم سیالات، نیروی محرکه و مکانیک کاربردی است.

13- مهندسی کامپیوتر

حقوق اولیه شغلی: 80.587 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده: 5 درصد

مدرک لیسانس در مهندسی کامپیوتر یک دوره تحصیلی متفاوت از علوم کامپیوتر است. مدرک مهندسی کامپیوتر معمولاً تمرکز بیشتری بر طراحی و توسعه سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه دارد. این رشته همچنین دوره‌های آزمایشگاهی را برای ساخت و آزمایش سیستم‌های تعبیه‌شده که سخت‌افزار و نرم‌افزار را ادغام می‌کنند به دانشجویان ارائه می‌دهد. از آنجا که زیرساخت‌های فناوری در تامین امنیت داده‌ها بسیار حیاتی  است، این رشته  جزو رشته‌هایی است که با تحصیل در آن بعد از چهار سال پرداخت‌های خوبی در انتظار شما خواهد بود.

14- مهندسی سیستم‌ها

حقوق اولیه شغلی: 78.239 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده: 5 درصد

برخلاف رشته‌های مهندسی بسیار تخصصی مانند مهندسی نفت؛ مهندسی سیستم‌ها معمولاً دامنه گسترده‌ای دارد. این مدرک مهندسی چند‌رشته‌ای به دانش‌آموختگان می‌آموزد که سیستم‌های سازمانی را با استفاده از تکنیک‌های ریاضی و مهندسی بسازند و مدیریت کنند. این بدان معنا نیست که این مدارک تمرکز علمی ندارند. مدرک لیسانس در مهندسی سیستم‌ها اغلب شامل دوره‌های آموزشی احتمالات، الگو‌سازی و تجزیه‌وتحلیل تصمیم می‌شود.

15- مهندسی شیمی

حقوق اولیه شغلی: 75.427 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده: 8 درصد

 مهندسی شیمی یک رشته پردامنه است. هنگام تحصیل در رشته شیمی، دانشجویان با تولید کالاها و مواد و استفاده از فیزیک، ریاضی، زیست‌شناسی و شیمی برای حل مسائل در فرآیند تولید آشنا می‌شوند. در بیشتر موارد، دانش‌آموزان می‌توانند مطالعات پیشرفته‌ای را در زمینه‌هایی مانند ترمودینامیک، پایداری انرژی و مواد و پلیمرها دنبال کنند.

16- مهندسی هوا-فضا

حقوق اولیه شغلی: 82.053 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده: 6 درصد

با ورود به رشته مهندسی هوا-فضا، دانشجویان می‌آموزند که چگونه سیستم‌های هواپیما، فضاپیما و ماهواره‌ها را طراحی و نگهداری کنند. علاوه بر دروس پایه در فیزیک و ریاضیات، آنها دوره‌هایی را در رشته‌های مهندسی پیشرفته مانند سیستم‌های سازه، آیرودینامیک و نیروی محرکه نیز می‌گذرانند. با توجه گزارش اداره آمار کار ایالات‌متحده، مهندسان هوا-فضا می‌توانند در مهندسی هوانوردی (هواپیما) و مهندسی فضانوردی (سفینه فضایی) تخصص بیشتری به دست آورند.

17- مهندسی مکانیک

حقوق اولیه شغلی: 72.441 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 10 درصد

در رشته مهندسی مکانیک، افراد یاد می‌گیرند طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های مکانیکی، از ژنراتورها و موتورهای احتراق داخلی گرفته تا سیستم‌های نقاله و آسانسور را طراحی کرده و بسازند. دانشجویان مهندسی مکانیک در رشته‌هایی مانند علم مواد، ترمودینامیک و مکانیک سیالات ثبت نام می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند در زمینه‌هایی مانند روباتیک، یادگیری ماشین و تحقیقات خودرو تخصص داشته باشند و این دانش برای دنبال کردن مشاغل در مهندسی مکانیک به دردشان می‌خورد.

18- مهندسی زیست پزشکی

حقوق اولیه شغلی: 70.486 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 5 درصد

 مهندسی زیست پزشکی به دانشجویان می‌آموزد که چگونه مفاهیم مهندسی را در طراحی دستگاه‌هایی که می‌توانند کیفیت زندگی انسان را بهبود بخشند، به کار بگیرند. به این ترتیب، دانشجویان مهندسی زیست پزشکی معمولاً در کلاس‌های درس و دوره‌های آزمایشگاهی شرکت می‌کنند و در آنجا طراحی دستگاه‌های پزشکی مانند اندام‌های مصنوعی و ابزارهای تشخیصی را می‌آموزند. در برخی از دانشگاه‌ها، دانشجویان می‌توانند در رشته‌هایی مانند بیومکانیک و تصویربرداری بیومدیکال نیز تحصیلات تخصصی‌تری را دنبال کنند. با توجه به تداوم مسائل بهداشتی در سراسر جهان، انتظار می‌رود مهندسی زیست پزشکی در میان مدارک لیسانس با حقوق بالا باقی بماند.

19- مهندسی صنایع

حقوق اولیه شغلی: 70.229 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 12 درصد

مشابه  مهندسی سیستم، مهندسی صنایع به دانشجویان آموزش می‌دهد که چگونه سیستم‌های مختلف تولید را برای کاهش اتلاف و بهبود کارایی تجزیه‌وتحلیل کنند. برنامه‌های درسی این رشته معمولاً مفاهیم اساسی طراحی و مهندسی کار را با رشته‌های تحصیلی مدرن مانند مدیریت زنجیره تامین و علم داده ادغام می‌کند. مهندسان صنایع می‌توانند مهارت‌های خود را در صنایع مختلف به کار ببرند که آن را در جایگاه یکی از پردرآمدترین مدارک لیسانس می‌نشاند. در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی، انتظار می‌رود این رشته از منظر اشتغال سریع‌تر رشد کند.

20- مهندسی الکترونیک

حقوق اولیه شغلی: 78.910 دلار

رشد شغلی پیش‌بینی‌شده در بازه یک‌ساله: 7 درصد

مدرک لیسانس در مهندسی الکترونیک شامل مطالعات تخصصی در طراحی، توسعه و بازرسی تجهیزات الکترونیکی مانند سیستم‌های ارتباطی، سیستم‌های پرواز، ماهواره‌ها و سیستم‌های راداری است. اگرچه برنامه‌های درسی برای این مدرک از دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، دوره‌های مورد نیاز معمولاً به موضوعاتی مانند طراحی ترانزیستور، مدارهای الکتریکی و طراحی پیشرفته میکروکنترلر می‌پردازند.

منبع : تجارت فردا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.