فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۸۵۸

خوابیدن در تعطیلات آخر هفته جان شما را نجات می دهد

خوابیدن در تعطیلات آخر هفته جان شما را نجات می دهد

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد افرادی که با خوابیدن در تعطیلات آخر هفته، کمبود خواب خود را جبران می‌کنند خطر ابتلای خود به بیماری قلبی را تا یک‌پنجم کاهش می‌دهند.

به گزارش تجارت نیوز،

خواب افراد در روزهای هفته معمولاً تحت تأثیر برنامه‌های مدرسه یا کار است؛ این موضوع ممکن است به اختلال خواب منجر شود. اما پژوهش جدید نشان می‌دهد افرادی که می‌توانند در آخر هفته، کم‌خوابی طول هفته را جبران کنند، به قلب خود لطف بزرگی کرده‌اند و خطر ابتلای خود به بیماری قلبی را تا یک‌پنجم کاهش می دهند.

این یافته پژوهشگران در کنگره کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) ۲۰۲۴ ارائه شد. آنان برای این پژوهش اطلاعات ثبت‌شده مربوط به خواب بیش از ۹۰ هزار شرکت‌کننده در بانک اطلاعات پزشکی (بیوبانک) بریتانیا را بررسی کردند. این پژوهش تأثیر خواب جبرانی پایان هفته را به ویژه بر افرادی که معمولاً در طول هفته خواب ناکافی دارند بررسی کرده است.

یانجون سانگ (Yanjun Song)، یکی از پژوهشگران بیمارستان فووای در چین، گفت: جبران خواب ناکافی با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. این ارتباط در افرادی آشکارتر است که معمولاً در طول هفته خواب ناکافی دارند.

در این پژوهش، خواب کمتر از ۷ ساعت در شب به عنوان کمبود خواب تعریف می‌شد. در مجموع ۱۹هزار و ۸۱۶ (۲۱.۸ درصد) نفر از شرکت‌کنندگان به عنوان محروم از خواب تعریف شدند. بقیه شرکت‌کنندگان در پژوهش، گاهی خواب ناکافی را تجربه کرده بودند، اما در کل مشمول کمبود خواب نمی‌شدند.

پژوهشگران از سوابق بستری در بیمارستان و اطلاعات ثبت علت مرگ برای تشخیص بیماری‌های قلبی مختلف از جمله بیماری ایسکمیک قلبی (IHD)، نارسایی قلبی (HF)، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) و سکته مغزی استفاده کردند.

شرکت‌کنندگان در گروهی که بیشترین خواب جبرانی را داشتند در مقایسه با کسانی که کمترین میزان خواب را داشتند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند. همچنین در افراد مبتلا به بیماری قلبی که کمبود خواب داشتند، افرادی که بیشترین خواب جبرانی را داشتند، ۲۰ درصد کمتر از بیمارانی که کمترین خواب را داشتند، در معرض بدترشدن بیماری قلبی بودند. این پژوهش هیچ تفاوتی بین زنان و مردان نشان نداد.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.