فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۸۸۲

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

رطوبت هوا و مسافرت‌ها عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان تب دنگی است

وجود پشه آئدس در شهرهای شمالی که عموماً مقصد اصلی تعطیلات مردم هستند تایید شده است / پاک‌سازی محیط‌های مناسب زاد و ولد پشه آئدس برای جلوگیری از همه‌گیری تب دنگی

رطوبت هوا و مسافرت‌ها عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان تب دنگی است

اولین مبتلایان به تب دنگی در کشور طی سال جاری پس از سفر به امارات با علائم ابتلا به این بیماری وارد کشور شدند اما طی روزهای گذشته موارد ابتلای محلی به تب دنگی در کشور رو به افزایش رفته است.

به گزارش تجارت نیوز،

با نزدیک شدن به پاییز فراگیری بیماری دانگ هم به یکی از چالش‌های اصلی حوزه بهداشت و درمان تبدیل می‌شود. طی روزهای گذشته آمارهای اعلام‌شده نشان از افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری دارد. ضمن اینکه تاکنون یک نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده است.

اولین مبتلایان به تب دنگی در کشور طی سال جاری پس از سفر به امارات به این بیماری مبتلا شده‌اند. اما در ادامه افرادی در شهرهای جنوبی کشور بدون اینکه سفر رفته باشند به صورت بومی درگیر این بیماری شده‌اند.

رطوبت هوا و مسافرت‌ها عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان است

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری را با آغاز فصل پاییز پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه هم مسافرت‌ها و هم رطوبت هوا دو عامل افزایش انتقال این بیماری هستند. در حال حاضر با توجه به اعلام وزارت بهداشت و درمان، وجود پشه آئدس در شهرهای شمالی که عموماً مقصد اصلی تعطیلات مردم هستند تایید شده است.»

مانداب‌ها محل اصلی تجمع و زاد و ولد پشه آئدس هستند

او می‌افزاید: «مهم‌ترین مساله رعایت بهداشت است. باید برای پاک‌سازی محیط‌های آلوده اقداماتی صورت گیرد تا از افزایش تعداد این پشه جلوگیری شود. مانداب‌ها محل اصلی تجمع و زاد و ولد پشه آئدس هستند. همچنین محیط‌های مرطوب و تاریک محیطی امن برای تخم‌گذاری این پشه به شمار می‌روند.»

محرز می‌گوید: «برای جلوگیری از همه‌گیری این بیماری باید هم مردم و هم مسئولان وزارت بهداشت و درمان نکات ایمنی را به‌درستی رعایت کنند. خالی کردن آب‌های راکد زیر گلدان‌ها و لایروبی جوی‌های آب و جلوگیری از تجمع آب در گودال‌ها از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.»

نشانه‌های تب دنگی مانند بیماری آنفلوانزاست

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره نشانه‌های این بیماری و دوره نهفتگی آن توضیح می‌دهد: «نشانه‌های تب دنگی مانند بیماری آنفلوانزاست و عموماً با بدن‌درد و تب آغاز می‌شود. فرد بیمار اگر هدف گزش پشه قرار بگیرد به این خاطر که ناقل است آن پشه هم تبدیل به پشه ناقل می‌شود و می‌تواند تا 10 نفر را مبتلا کند. دوره نهفته این بیماری سه تا 14 روز است اما به طور طبیعی بین چهار تا هفت روز طول می‌کشد.»

انتقالِ محلی بیماری دانگ در بندرلنگه و چابهار

از سوی دیگر مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقله از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت دراین‌باره به ایلنا گفته است: «آخرین آمار بیماری دانگ یا همان تب دنگی در کشور ۱۸۳ مورد است. عمده این موارد بیمارانی هستند که خارج از کشور مبتلا و در کشور شناسایی شده‌اند. بخش زیادی از موارد ابتلا از کشور امارات متحده عربی بوده است.»

میراولیایی در خصوص انتقال محلی بیماری دانگ گفت: «در دو منطقه از کشور یعنی بندرلنگه در استان هرمزگان و چابهار در استان سیستان و بلوچستان انتقال محلی بیماری دانگ را شاهد هستیم. انتقال محلی یعنی افرادی به بیماری دانگ مبتلا شده‌اند که سابقه سفر به کشورهای آلوده را ندارند، بلکه در داخل کشور مبتلا شده‌اند.»

در بندرلنگه ۱۱ و در چابهار ۳۰ مورد مبتلا شناسایی شده است

او ادامه داد: «در بندرلنگه ۱۱ مورد و در چابهار ۳۰ مورد بر اثر انتقال محلی به بیماری دانگ شناسایی شده است. اما با اقدامات کنترلی صورت‌گرفته مانند به‌سازی محیط و عملیات مه‌پاشی فعلاً موارد ابتلا در همین تعداد مانده است.»

میراولیایی مناطق آلوده به پشه آئدس در کشور را نیز معرفی کرد: «پشه آئدس در استان هرمزگان، جنوب استان سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از استان بوشهر، مازندران، گیلان و قسمت‌هایی از استان اردبیل شناسایی شده است. با توجه به اینکه شرایط زیست و تکثیر این پشه تقریباً در تمامی مناطق کشور فراهم است، احتمال گسترش به استان‌های همجوار نیز هست.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.