فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۲۳۰

علی جنتی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

حوزه گردشگری ایران متأثر از موضوعات ایدئولوژیک است / ایران نتوانسته بهره‌برداری مناسبی از حوزه گردشگری داشته باشد

سیستم حمل‌و‌نقل درستی نداریم که بتواند سالانه ۱۰ میلیون گردشگر را جابه‌جا کند / هتل‌های باکیفیت ۴ و ۵ ستاره یا تاپی نداریم که بتوانند پذیرای گردشگران پرشمار خارجی باشند

حوزه گردشگری ایران متأثر از موضوعات ایدئولوژیک است / ایران نتوانسته بهره‌برداری مناسبی از حوزه گردشگری داشته باشد

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به دلیل موضوعات ایدئولوژیکی ما تلاش نکرده‌ایم الزامات جذب گردشگر را فراهم کنیم. نه سیستم حمل‌ونقل درستی داریم که بتواند سالانه ۱۰ میلیون گردشگر را جابه‌جا کند و نه هتل‌های باکیفیت ۴ و ۵ ستاره یا تاپی داریم که بتوانند پذیرای گردشگران پرشمار خارجی باشند.

به گزارش تجارت نیوز،

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی ایران زمانی برای گردشگر خارجی جذاب است که همزمان سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای هم در ارتقای کیفیت هتل‌های ایران، بهبود وضعیت جاده‌ها و سیستم حمل‌ونقل صورت گرفته باشد.

علی جنتی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره مشکلاتی که در مقوله دیپلماسی گردشگری و نبود امکان بسط و گسترش این شکل از دیپلماسی در کشور ما وجود دارد گفت: موضوع گردشگری یکی از مباحث مطروحه دنیاست که در ابعاد معنوی و مالی، دارای مزایایی برای کشور‌های توانمند در این حوزه است؛ هر آنچه تحت عنوان میراث فرهنگی، جاذبه‌های دیدنی و طبیعی و گردشگری و تاریخی که توسط گردشگران و توریست‌ها به دنیا معرفی می‌شوند می‌توانند منجر به ارتقای صنعت گردشگری یک کشور و حرکت در مسیر دیپلماسی گردشگری آن کشور شوند.

به پیش‌شرط‌های جذب گردشگر بی‌توجهی می‌کنیم

او ادامه داد: با وجود هزینه‌های بسیار زیادی که کشور‌ها بابت بهبود کیفیت هتل‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری و البته ارائه خدمات مورد نظر برای گردشگران صرف می‌کنند اما مانور دادن بر فعالیت‌های این حوزه و صرف منابع مالی فراوان رابطه مستقیمی با افزایش تعداد توریست‌های کشور‌ها داشته و موجب شده است گردشگری همواره به عنوان یکی از منابع درآمدی قابل ملاحظه کشور‌ها مطرح باشد.

به گفته جنتی، کشور‌هایی نظیر ترکیه که سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در این صنعت کرده‌اند همواره به عنوان یکی از مقاصد ارزشمند گردشگری در جهان مطرح بوده‌اند و از این مسیر درآمد بسیار زیادی هم کسب کرده‌اند.

او توضیح داد: آمار‌های منتشرشده از رشد گردشگری ترکیه طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی را نشان می‌دهد و در جای خود آمار چشمگیری محسوب می‌شود.

رژیم گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی برای جذب گردشگران خارجی انجام داد

جنتی معتقد است ایران به‌رغم مواهب بسیار زیاد خدادادی و جاذبه‌های گردشگری و میراث گران‌قدر تاریخی که دارد نتوانسته است بهره‌برداری مناسبی از حوزه گردشگری خود داشته باشد این در حالی است که در رژیم گذشته سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه صورت گرفت و مزایای قابل ملاحظه‌ای هم از توانمندی‌های ایران در صنعت گردشگری به دست آمد.

او گفت: من خود شاهد حضور تعداد زیاد گردشگران در سفر به ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب بودم.

تمرکز بر حجاب مانع از سرمایه‌گذاری ما بر صنعت گردشگری شده است

سفیر اسبق ایران در کویت با بیان این مطلب که ما به دلایل ایدئولوژیک و مساله‌ای که با موضوع حجاب داریم نتوانسته‌ایم زمینه حضور پرشمار گردشگران خارجی در کشورمان را فراهم کنیم اظهار کرد: هیچ گردشگری در جهان، زمانی که برای تفریح و بازدید از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی می‌رود، تمایلی به داشتن پوشش رسمی ندارد و این موضوعی است که در تمام نقاط جهان قابل مشاهده است؛ گردشگران مرد معمولاً با پوشش شلوارک و گردشگران زن نیز با لباس‌هایی بسیار راحت‌تر از پوشش رسمی به کشور‌های مورد نظرشان سفر می‌کنند.

او ادامه داد: به دلیل همین موضوعات ایدئولوژیکی که برشمردم ما تلاش نکرده‌ایم الزامات جذب گردشگر را فراهم کنیم. نه سیستم حمل‌و‌نقل درستی داریم که بتواند سالانه ۱۰ میلیون گردشگر را جابه‌جا کند و نه هتل‌های باکیفیت ۴ و ۵ ستاره یا تاپی داریم که بتوانند پذیرای گردشگران پرشمار خارجی باشند.

نتوانسته‌ایم خدمات کیفی مورد نیاز را در اختیار گردشگران قرار دهیم

جنتی یادآور شد: ما جاذبه‌های بسیار زیادی در تمامی نقاط کشورمان داریم. جاذبه‌های طبیعی در شمال، ابنیه تاریخی در اصفهان، شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، همدان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی و به طور کلی تمام نقاط کشورمان وجود دارد اما ما نتوانسته‌ایم خدمات کیفی مورد نیاز را در این شهر‌ها و استان‌ها در اختیار گردشگران قرار دهیم.

کاسبی صنعتگران حوزه تولید صنایع دستی در غیاب گردشگران کساد است

او متذکر شد: علاوه بر این باید این سوال را هم مطرح کرد که با وجود همه توانایی‌هایی که در حوزه صنایع دستی کشور داریم چقدر از پتانسیل‌هایمان استفاده کرده‌ایم؟ مثلاً در استان اصفهان با وجود اینکه صنعتگران در بخش‌های مختلف در حال تولید صنایع دستی نفیسی هستند اما در غیاب گردشگران، منبع درآمدی ندارند و کاسبی‌شان کساد است.

به گفته جنتی، اگر زمانی تصمیم بگیریم با بهره‌برداری از ابعاد معنوی و مالی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، ایران را به عنوان کشوری که دارای جاذبه‌های چشمگیری در حوزه‌های فرهنگی، هنری و تاریخی و البته گردشگری و تفریحی است به گردشگران خارجی معرفی کنیم و به درآمد کلان برسیم، باید الزامات آن را فراهم کنیم؛ اگر این الزامات نباشد طبیعتاً ما موفق نخواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.