فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۳۲۲

مهندسی کامپیوتر شریف؛ ۳۷۰ میلیون تومان !

مهندسی کامپیوتر شریف؛ 370 میلیون تومان !

تحصیل در مقطع دکتری برای دانشگاه تهران 276 میلیون و 657 هزار تومان برای رشته‌های علوم انسانی و علوم رفتاری و برای سایر گروه‌ها هم 338 میلیون و 137 هزار تومان تمام می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

بررسی‌ها نشان می‌دهد شما می‌توانید با 80 میلیون تومان بدهید فارغ‌التحصیل ارشد شریف شوید. با 100 میلیون تومان صاحب مدرک فنی و مهندسی از دانشگاه تهران شوید. با 338 میلیون تومان فارغ‌التحصیل دکتری دانشگاه تهران شوید! با 336 میلیون تومان هزینه پزشکی تربیت‌مدرس بخوانید.
شریف

چند سالی است نام پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های مطرح کشور در فضای آموزش عالی شنیده می‌شود، پردیس‌هایی که هرچند از اوایل دهه 80 شکل گرفتند اما حالا به بازوی درآمدی قابل‌توجهی برای دانشگاه‌های دولتی تبدیل شده‌اند. نکته مهم درباره این پردیس‌ها مسیر متفاوتی است که برای تربیت دانشجو در پیش گرفته‌اند؛ چراکه با وجود وابستگی این پردیس‌ها به دانشگاه‌های دولتی، اما تحصیل در آنها رایگان نیست و داوطلب از همان ابتدا می‌داند برای رسیدن به صندلی‌های آن باید هزینه کند. 

با این حال درج برند دانشگاه‌های مطرح کشور در پایین مدرک فارغ‌التحصیلان دانشجویانی که در پردیس‌های خودگران تحصیل می‌کنند، به‌حدی جذاب خواهد بود که آنها حاضر باشند هزینه‌های بالا برای تحصیل را به جان بخرند. نکته مهم دیگر اینکه پردیس‌ها امکان ‌پذیرش دانشجو در هر 3 مقطع تحصیلی را دارند، اما طبیعی است که بیشترین میزان پذیرش در آنها هم به مقطع کارشناسی اختصاص پیدا کند؛ چراکه عمده ورودی به فضای دانشگاهی هم از این مقطع رقم می‌خورد.

برای درک بهتر میزان شهریه در پردیس سه دانشگاه مهم کشور کافی است نگاهی داشته باشیم به جداول شهریه که از سوی خود پردیس‌ها منتشر شده است. به‌عنوان مثال برای تحصیل در رشته کامپیوتر در پردیس خودگردان دانشگاه صنعتی‌شریف آن هم در مقطع کارشناسی، با در نظر گرفتن این مساله که دانشجو باید 140 واحد درسی را در طول تحصیل بگذراند که از این میان 123 واحد به‌عنوان دروس نظری و 17 واحد به‌عنوان دروس عملی در نظر گرفته شده است، از شهریه 34 میلیون و 333 هزار تومانی ثابت که بگذریم، دانشجو باید 58 میلیون و 367 هزار تومان شهریه برای دروس عملی و 281 میلیون و 536 هزار تومان هم برای دروس نظری بپردازد. یعنی دانشجوی پردیس خودگردان دانشگاه صنعتی‌شریف برای گرفتن مدرک تحصیلی فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی کامپیوتر باید 374 میلیون و 236 میلیون و 668 هزار تومان بپردازد! البته این در حالی است که دانشجو بتواند در زمان موعد مقرر تحصیلش را تمام کند؛ چراکه در غیر این صورت قطعا به هر اندازه  سنواتی که دانشجو می‌خورد، باید هزینه بیشتری هم واریز کند. البته این ارقام زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که بدانیم این دانشگاه درمجموع این دانشگاه براساس دفترچه انتخاب رشته در 3 گروه آزمایشی توانسته هم برای پردیس خودگردان در تهران و هم در کیش 621 نفر را پذیرش کند؛ یعنی عملا 232 میلیارد و 400 میلیون تومان کسب درآمد از این بخش خواهد داشت.

البته تحصیل در این دانشگاه برای دانشجوی کارشناسی‌ارشد، شرایط متفاوتی هم دارد؛ چراکه دانشجویی بخواهد از مقطع ارشد پردیس صنعتی شریف در رشته برنامه‌ریزی فارغ‌التحصیل شود، با توجه به اینکه این رشته 20 واحد نظری و 6 واحد مربوط به پایان‌نامه و 4 واحد عملی دارد، عملا دانشجو باید در کنار پرداخت 21 میلیون و 140 هزار تومان شهریه ثابت، 26 میلیون و 972 هزار تومان پول واحد نظری داده، 24 میلیون و 513 هزار تومان هم بابت پروژه یا همان پایان‌نامه‌اش بپردازد و 8 میلیون و 9 هزار تومان هم بابت دروس عملی پرداخت کند، رقمی که درمجموع برای دانشجو 80 میلیون و 713 هزار تومانی آب می‌خورد. البته باید این را هم ملاک قرار داد که قطعا هرچه رشته مدنظر دروس عملی و کارگاهی بیشتری داشته باشد، این هزینه بالاتر هم می‌رود.

اگر بخواهیم وضعیت تحصیل همین رشته در پردیس کیش دانشگاه تهران را حساب کنیم، باید عنوان کرد دانشجو در گام اول باید 13 میلیون و 339 هزار تومان بابت شهریه ثابت بپردازد. در کنار آن برای گذراندن دروس عملی نیز مجبور به هزینه‌کرد 14 میلیون و 125 هزار تومان است و برای دروس نظری هم 68 میلیون و 135 هزار تومان شهریه تحصیلش می‌شود. یعنی درمجموع مهر شدن مدرک تحصیلی در پردیس کیش دانشگاه تهران برای دانشجویان این رشته تحصیلی 95 میلیون و 599 هزار تومان آب می‌خورد. البته تحصیل در رشته‌های روانشناسی 147 واحدی هزینه کمتری خواهد داشت؛ چراکه از این میان 122 واحد نظری و 25 واحد هم عملی است یعنی عملا دانشجو باید 10 میلیون و 667 هزار تومان شهریه ثابت پرداخته و برای دروس نظری هم 69 میلیون و 868 هزار تومان و در ازای دروس عملی نیز 21 میلیون و 521 هزار تومان بپردازد. یعنی عملا این رشته به دلیل بیشتر بودن تعداد واحدهایش به نسبت رشته مهندسی کامپیوتر، باید 102 میلیون و 56 هزار تومان بپردازد.

البته تحصیل در مقطع دکتری برای دانشگاه تهران 276 میلیون و 657 هزار تومان برای رشته‌های علوم انسانی و علوم رفتاری و برای سایر گروه‌ها هم 338 میلیون و 137 هزار تومان تمام می‌شود.

درآمد بالایی که از طریق پردیس‌های خودگردان نصیب دانشگاه‌های دولتی می‌شود، به حدی جذاب است که طی سال‌های اخیر روسای دانشگاه‌ها را به فکر ایجاد پردیس‌های جدید انداخته باشد؛ به‌طوری‌که پردیس‌های بین‌المللی اروند، کاسپین و خلیج‌فارس دانشگاه تهران طی سال‌های 1402 و بهمن و اسفندماه سال 1401 افتتاح شدند. این در حالی است که دانشگاه تهران پیش از آن دو پردیس کیش را در سال 86 و بعد از آن پردیس ارس را در سال 86 ایجاد کرده بود.

منبع : فرهیختگان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.