فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۷۸۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تابلوهای مفقودشده موزه امام علی (ع) چه سرنوشتی پیدا کرد؟

شورای شهر تهران همچنان پیگیر مفقودی تابلوها است

تابلوهای مفقودشده موزه امام علی (ع) چه سرنوشتی پیدا کرد؟

برخلاف ادعای شهرداری مبنی بر بازگشت تابلوها به موزه امام علی (ع)، مدیر روابط عمومی این موزه اعلام کرده هنوز تابلوها به این موزه بازنگشته‌اند.

به گزارش تجارت نیوز،

خبر گم شدن تابلوهای موزه امام علی (ع) را اولین بار ناصر امانی عضو شورای شهر تهران اعلام کرد. ناصر امانی روز یکشنبه در دویست و شصت و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری از بازنگشتن تابلوهای قیمتی موزه امام علی خبر داد و گفت: «در بند ۸ ماده ۸۰ قانون اختیارات و وظایف شورا و شهرداری، وظیفه شورای اسلامی شهر در نظارت بر اداره و حفظ دارایی‌های شهرداری مشخص شده است.»

او خاطرنشان کرد: «گزارشی به شورا رسیده که نشان می‌دهد ۳۰ تابلو هنری ارزشمند از موزه امام علی علیه‌السلام به منظور برگزاری نمایشگاهی به خارج از شهرداری واگذار شده، اما این نمایشگاه برگزار نشده و تابلوها به موزه بازنگشته‌اند. مسئولان موزه پیگیری‌های زیادی انجام داده‌اند، اما به تماس‌های آنها پاسخ داده نشده است.»

این عضو شورای شهر از ارسال نامه‌ای به سازمان فناوری شهرداری دراین‌باره خبر داد و گفت این سازمان هنوز پاسخی به نامه شورای شهر نداده است. بنا بر گفته این عضو شورای شهر تهران، یکی از تابلوها به‌تنهایی حدود ۳۰ میلیارد تومان ارزش دارد و ارزش معنوی آنها نیز بسیار مهم است. بازگشت این تابلوها به موزه امام علی علیه‌السلام نگرانی‌ها را برانگیخته و درخواست شده شهرداری تهران پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا این تابلوها به موزه مسترد شوند.

تابلوها هنوز به موزه مسترد نشده‌اند

مساله اینجاست که برخلاف ادعای شهرداری مبنی بر بازگشت تابلوها به موزه امام علی (ع)، مدیر روابط عمومی این موزه اعلام کرده هنوز تابلوها به این موزه بازنگشته‌اند. او در پاسخ به این سوال که آیا ارزش 30 میلیاردی یکی از تابلوهای گم‌شده واقعی است توضیح داد: «جدا از ارزش مالی تابلوها، ارزش معنوی آن بسیار مهم است اما درباره این عدد نیز غلو شده و این رقم نیست با این حال ارزش معنوی این تابلوها بسیار مهم‌تر از ارزش مادی آنهاست.»

تابلوهای «قوللر آقاسی» در میان گم‌شده‌ها نیست

طالبی، مدیر روابط عمومی موزه امام علی، در پاسخ به این سوال که آیا تابلوهای «قوللر آقاسی» هم در بین آثار خارج‌شده از موزه امام علی بودند یا نه به ایلنا گفت: «صد درصد می‌توانم اعلام کنم که تابلوهای قوللر آقاسی و هیچ تابلوی قهوه‌خانه‌ای دیگری در میان آثار خارج‌شده نبوده است.»

خروج تابلوها به بهانه برگزاری نمایشگاه

بنا بر اخبار منتشرشده، این تابلوها در تیرماه سال جاری به بهانه برگزاری نمایشگاه از موزه امام علی (ع) خارج شده‌اند و تاکنون به این موزه عودت داده نشده‌اند.

ناصر امانی در گفت‌وگویی اعلام کرد: «۱۰ روز بعد از این خبر در تاریخ دهم مردادماه سال جاری در نامه‌ای به رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از او خواستم که توضیح دهد موضوع چیست. همزمان با بنده یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم پیگیر موضوع بود. اما هیچ‌یک از مسئولان مرتبط با این موضوع در شهرداری تهران نه‌تنها پاسخ مکاتبات را ندادند که حتی پاسخ تماس‌های تلفنی ما را هم نمی‌دهند.»

این در حالی است که مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی و امور شورای شهرداری تهران، پس از تذکر ناصر امانی اعلام کرده بود تابلوها به موزه بازگشته‌اند. اما مساله اینجاست که روابط عمومی موزه امام علی بازگشت تابلوها به موزه را تکذیب می‌کند.

شورای شهر پیگیر ادعای شهرداری است

از سوی دیگر نرجس سلیمانی دیگر عضو شورای شهر درباره خبر بازگشت تابلوها به موزه امام علی اعلام کرد: «این خبر به طور شفاهی از جانب معاون برنامه‌ریزی و امور شورای شهرداری تهران به آقای چمران داده شده و ما همچنان پیگیر مساله هستیم که ببینیم چنین ادعایی صحت دارد یا نه.»

او با بیان این مطلب که دو ماه از زمان بازگشت تابلو‌ها به موزه گذشته و تاخیر پیش آمده و متاسفانه شهرداری هم در این زمینه پاسخگو نبوده است گفت: «مساله باید از سوی شهرداری و مجموعه‌ای که این آثار را به امانت گرفته است شفاف‌سازی شود.»

احداث موزه امام علی (ع) در سال 79

موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در گروه موزه‌های هنری و مجموعه‌های هنر مدرن و معاصر دسته‌بندی می‌شود. این موزه دارای آثاری با مضامین مذهبی و دینی است. آثار هنری این موزه عبارت از نقاشی‌های خیال‌نگاری، نقاشی معاصر، آثار حجمی، تصویرسازی، عکس و خوشنویسی است. همچنین جلدهای لاکی، مرقع خوشنویسی، قلمدان، تابلو فرش و کتاب چاپ سنگی در این مجموعه حفظ و نگهداری می‌شوند. احداث این موزه در سال ۱۳۷۹ به نام امیرالمومنین (ع) آغاز شد و ساخت آن در سال ۱۳۸۱ به پایان رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.