فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۷۸۳۵

طرحی نو برای سربازان / سربازی ۱۴ ماهه و مهارت‌آموزی

طرحی نو برای سربازان / سربازی ۱۴ ماهه و مهارت‌آموزی

کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۴ ماه و تاکید بر مهارت‌آموزی، نشان از تحولی بزرگ در نظام وظیفه عمومی کشور دارد؛ این طرح نوین، ضمن کاهش بار خدمت سربازی بر دوش جوانان، فرصت‌های شغلی بیشتری را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.

به گزارش تجارت نیوز،

تقی مهری؛ رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا به مناسبت آخرین روز از هفته دفاع مقدس که به‌نام روز سرباز نام‌گذاری شده به نحوه سربازی در دوران مقدس اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات و آمارهای موجود از حدود چند میلیون رزمنده دفاع مقدس، 50 درصد آنها سرباز بودند. واقعیت این است که سربازان نقش مهم و کلیدی در دفاع مقدس داشتند. در پیروزی در جنگ تحمیلی 8 ساله، اسلام مکتب حیات بود، قرآن راهنما و مردم، بسیجیان و سربازان هم پشتیبان این حرکت بودند و در رأس آن امام خمینی ره قرار داشت. جنگ نابرابری آغاز شد اما پیروز شدیم. در 8 سال جنگ تحمیلی سربازان و رزمندگان ما موفق شدند و الگویی برای جبهه مقاومت ایجاد کردند.

کاهش مدت سربازی که در برنامه هفتم توسعه

سردار مهری درباره کاهش مدت سربازی که در برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین 14 ماه عنوان شده، اظهار کرد: در حال حاضر، عرصه خدمت سربازی نسبت به قبل متفاوت شده است. در بحث بهره‌گیری از وجود نخبگان در کشور با تدبیر ستاد کل نیروهای مسلح و فرمان و اجازه مقام معظم رهبری، بنیاد ملی نخبگان اسامی را به نیروهای کل و دانشگاه عالی معرفی می‌کند و در آنجا به عنوان گذراندن دوره سربازی این افراد طرح‌ها و پروژه‌هایی را 12 تا 18 ماهه انجام می‌دهند. این پروژه‌ها در حوزه‌های گوناگون نظامی، کشاورزی، صنعتی و... است. به‌کارگیری سرباز در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها قبلا مرسوم نبود، اما در حال حاضر این افراد می‌توانند در دانشگاه‌ها یا در آموزش و پرورش در راستای مبارزه با فقر و بی‌سواد یا به‌عنوان پیام‌آوران بهداشت، دوره‌های سربازی خود را بگذرانند. به کارگیری سربازان در شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به‌تازگی در این عرصه تعریف و عملیاتی شده است.

وی افزود: می‌توانیم بگوییم که براساس برنامه هفتم توسعه، کاهش مدت سربازی به‌طور میانگین 14 ماه در حال حاضر هم اجرا می‌شود. امروز سربازان در منطقه ویژه مرزی 14 ماه، در مناطق مرزی حدود 15 ماه، افراد بومی 21 ماه و کسانی که 200 کیلومتر با محل سکونت‌شان فاصله دارند 19 ماه خدمت می‌کنند. در این میان کسر خدمت برای افراد متاهل تا دو ماه، برای کسانی که یک فرزند دارند 3 ماه، برای فرزند دوم 4 ماه و برای فرزند سوم 5 ماه لحاظ شده است. اگر این کسری خدمت‌ها را هم در نظر بگیریم می‌توان گفت که میانگین خدمت سربازی به 14 ماهی که در برنامه هفتم آمده نزدیک است. ضمن اینکه باید براساس جمعیت و آمایش سرزمین مدت خدمت سربازی را محاسبه کنیم. مدت خدمت سربازی براساس دکترین سیاسی، راهبردها، تهدیدات و موارد امنیتی تعیین می‌شود. سربازان برای حفظ امنیت و دفاع از کشور وجودشان الزامی است و بر همین اساس به کار گرفته می‌شوند.

 برنامه مهارت‌آموزی سربازان

سردار مهری در ادامه به برنامه مهارت‌آموزی سربازان اشاره کرد و گفت: طرح‌های مهارت‌آموزی از جمله طرح‌هایی تحولی بود که به فرمان رهبر معظم انقلاب در یکی دو سال گذشته در دستور کار اجرایی و عملیاتی قرار گرفت. بر این اساس، قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان تشکیل شد. در این راستا دو کار انجام شد یکی اینکه آموزش‌های مهارتی به سربازان داده شده که این آموزش‌ها براساس تفاهمنامه بین ستاد نیروهای مسلح و دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت کار، سازمان فنی ‌وحرفه‌ای، جهاد کشاورزی و وزارت علوم داده می‌شود. در ادامه به افراد گواهینامه‌هایی داده می‌شود که پس از پایان خدمت می‌توانند از تسهیلات بانکی هم استفاده کنند.

وی ادامه داد: ارائه تسهیلات بانکی به سربازان براساس تفاهم مشترک ستاد مشترک نیروهای مسلح و وزارت کشور انجام می‌شود. براساس این طرح، طی دو سال که گذشته بیش از 25 هزار نفر براساس سهمی که بانک مرکزی برای بانک‌ها مشخص کرده توانستند از تسهیلات بانکی 100 تا 150 میلیون تومانی استفاده کنند. این طرح در سال 1403 برای حدود 18 هزار سرباز در نظر گرفته شده است‌. این افراد می‌توانند در سامانه‌های مربوطه ثبت نام کرده و از این تسهیلات استفاده کنند.

سردار مهری در پایان با تاکید بر اینکه خرید خدمت سربازی دیگر در دستور کار نیست، گفت: مشمولان غایب می‌توانند از گذراندن دوره سربازی به‌صورت پاره وقت استفاده کنند. البته همچنان در مواردی مانند افراد تحت پوشش کمیته، معلولان و...معافیت‌هایی وجود دارد‌.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.