فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۴۰۴

مدیر میراث فرهنگی فارس: مترو تا نزدیک حافظیه رسیده است

مدیر میراث فرهنگی فارس: مترو تا نزدیک حافظیه رسیده است

هر گوشه‌ی شیراز اثری تاریخی و یا درخت و باغی است که برخورد نادرست با طرح توسعه شهر می‌تواند منجر به آسیب به آن‌ها شود. این روز‌ها نام حافظیه و مترو در این زمینه بسیار شنیده می‌شود.مترو شیراز به چهارراه ادبیات رسیده و از کنار حافظ عبور می‌کند،همین مسئله موجب نگرانی‌شیرازی‌ها و علاقه مندان به میراث فرهنگی شده که در صورت خطر، جلو تکرار تجربه عبور مترو از کنار سی و سه پل را اینبار در کنار حافظیه بگیرند.‌ ایستگاه چهارراه ادبیات مترو در کنار دانشگاه هنر شیراز و نزدیک حافظیه واقع شده اما مسئولین مترو معتقدند که فاصله عمقی و عرضی لازم و کافی رعایت شده است.

به گزارش تجارت نیوز،

محمد ثابت، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری فارس،درباره احداث مترو در نزدیکی حافظیه گفت: هیچ اتفاقی که مجموعه حافظیه را تعطیل و تهدید کند رخ نداده است. بالاخره یکی از موضوعات اساسی در جاذبه های گردشگری‌بحث دسترسی است،کارشناسان ما در حال بررسی‌اند که امکان احداث مترو وجود دارد یا خیر؛اگر احیانا ایجاد مترو عامل اسیب به اماکن باشد،شهرداری باید طرح تراموا را پیگیری کند. مترو تا نزدیک حافظیه رسیده و ۲۶متر هم تا میدان اطلسی زیر زمین است. ایستگاه فوق‌در چهاررراه ادبیات احداث می‌شود.این موضوعات نیاز به بررسی دارد و باید نظرات کارشناس اخذ شود.شنبه نتیجه کارشناسی این موضوع مشخص می‌شود.

در ادامه گفتگو کردیم با علی کلانتری،سرپرست قطارشهری شیراز، که در رابطه با احداث مترو در چهارراه ادبیات شیراز گفت: موضوع مترو و حافظیه یک موضوع سیاسی بود. امروز جلسه‌ای با دوستان میراث در استانداری داشتیم،اقداماتی که انجام شده بود تشریح شد. ما ۱۵۰ متر به صورت عرضی و در عمق ۲۶متری از حافظیه فاصله داریم. نگرانی دوستان از اب انبار حافظیه بود.سوال من این بود که شما میدانید آب انبار کجاست؟این انبار در مجموعه رواق بیست ستونی است که آرامگاه را نسبت به پایین تغییر ارتفاع می‌دهد. ما نزدیک به ۱میلیارد تومان مطالعات ژئوفیزیکی انجام دادیم و هیچ مشکل زیرسطحی ندیدیم که حاوی حفر قنات باشد.

وی در رابطه با وضعیت فعلی ایستگاه نزدیک حافظیه بیان کرد: حفاری مترو تمام شده و رو به رو حافظیه هستیم. ما در مطالعات هیچ نگرانی ندیدیم و نزدیک ۶۰۰میلیارد تومان اضافه هزینه بابت عمیق کردن خط در این محدوده داشتیم. قرار شد درختان و میدان اطلسی را حفظ کنیم. ایستگاه بعدی ما هم بعد از حافظیه و در چهارراه ادبیات است. ما در چهارراه به سمت کلبه سعدی و رو به رو هایپر فرهنگیان ایستگاه داریم. یک دسترسی برای پیاده رو حافظیه هم پیش بینی کردیم.

وی در رابطه با عدم هماهنگی با میراث فرهنگی بیان کرد: مشکل ما و میراث عدم هماهنگی بین بخشی در گذشته بوده است.طرح ما مصوبه شورای عالی ترافیک را دارد. کسی گفته بود که حط را تا اطلسی گذاشتیم در حالکیه این حرف غلط است.در شورا قبلی‌بحث استفاده از تراموا مطرح شده بود. اوردن قطار روی زمین مسلما ضربه بیشتری به فضا میزند.عبور مترو در عمق۲۶متری صحیح نیست انوقت قطار روی زمین درست است؟

کلانتری درباره ادامه مسیر مترو گفت: ادامه مسیر به سمت ایستگاه فضیلت می‌رود و مطالعاتی فعلا نداریم. پیش بینی این است که از بلوار رحمت به تقاطع خط ۲و۱٫۴ برخورد کند.این حرف در ادبیات قشنگ است اما آن محدوده اصلا ترافیکی نیست و ضرورتی برای این هزینه وجود ندارد. اگر بشود میخواهیم به سمت شهرک های شمال شهر برویم. اگر ایستگاه زیر پارک ازادی را ببینید،برای اینکه محدوده درختان افرا درگیر مترو نشوند،یک ایستگاه ۱۲۰متری‌را به یک ایستگاه ۷۰متری رو باز تبدیل کرده اند. ما برای حفظ درختان نگرانی داشتیم،انوقت برای حافظیه نداشتیم؟با خیابان ارم هم هیچ برخوردی نداشتیم. قبل از ایستگاه آزادی هم به سمت ایستگاه امام حسین و باسکول نادر و فلکه فرودگاه و چهارراه زندان و مجتمع نگین و نزدیک زندان و میانرود و شکوفه هم ایستگاه خواهیم داشت.

منبع : انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.