فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۷۳۱

گربه پالاس چیست؛ ماجرای مرگ آن در خراسان شمالی

گربه پالاس چیست؛ ماجرای مرگ آن در خراسان شمالی

گربه پالاس (Felis manul) یک گربه‌سان وحشی کوچک و کمیاب است که در مناطق مرکزی و شمالی آسیا، از جمله ایران، زندگی می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز،

ایرنا در گزارشی اعلام کرد «یک قلاده گربه پالاس نابالغ» در خراسان شمالی که از گونه‌های کمیاب در حیات وحش ایران است   «با دستور مدیر حفاظت محیط زیست شیروان به صورت غیرماهرانه و غیرحرفه‌ای زنده گیری شد» و بعد  از چند روز به دلیل نگهداری در قفس و شرایط نامساعد تلف شد.

گربه پالاس برای کجاست؟

گربه پالاس (Felis manul) یک گربه‌سان وحشی کوچک و کمیاب است که در مناطق مرکزی و شمالی آسیا، از جمله ایران، زندگی می‌کند. این گربه به دلیل ظاهر خاص خود که شامل خز بلند و متراکم با رنگ خاکستری و چشم‌های گرد است، متمایز از سایر گربه‌سانان به نظر می‌رسد. گربه پالاس بیشتر در مناطق استپی، کوهستانی و نیمه‌بیابانی زندگی می‌کند و به شدت منزوی و انسان‌گریز است.

غذای اصلی این حیوانات جوندگان کوچک مانند خرگوش بی‌دم (Pika) است و معمولاً در اوایل صبح یا عصر به شکار می‌پردازند. این گونه در معرض خطر انقراض قرار دارد، زیرا به دلیل شکار برای خز با ارزشش و مسمومیت غذایی ناشی از شکار جوندگان آلوده، جمعیت آنها رو به کاهش است.

این گربه‌ها بین 10 تا 11 سال عمر می‌کنند و هر بار زایمان می‌توانند بین 2 تا 6 توله به دنیا بیاورند. زیستگاه‌های گربه پالاس در ایران بیشتر در شمال شرق کشور مشاهده شده، اما گزارش‌های پراکنده‌ای از حضور آن‌ها در مناطق مرکزی و شمال غربی نیز وجود دارد.

به دلیل کمبود اطلاعات و سختی در مشاهده این گربه به علت شبگرد بودن و قابلیت استتار بالا، حفاظت از آن بسیار چالش‌برانگیز است​.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.