فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۰۸۱

اغلب موتورسیکلت ها به سن فرسودگی رسیده اند

 اغلب موتورسیکلت ها به سن فرسودگی رسیده اند

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مشکلات آلودگی هوا ناشی از ترافیک در سطح شهر تهران گفت: حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد هستند که عمدتاً به سن فرسوده رسیده‌اند و باید در چرخه اسقاط قرار گیرند.

به گزارش تجارت نیوز،

سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور، رییس پلیس راهور تهران بزرگ درباره مشکلات ترافیکی و تاثیر آن بر آلودگی هوا گفت: تمامی اقداماتی که در راستای کاهش آلودگی هوا باید انجام شود، به ویژه از منظر تردد خودرو، ضروری است. در این زمینه، استانداری و کمیته‌های اضطراری مرتبط با حمل‌ونقل و خودرو و موتورسیکلت مسئولیت‌های خاصی بر عهده دارند.

وی با اشاره به تردد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر تهران ادامه داد: واقعیت این است که در حال حاضر، در سطح شهر تهران، حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد هستند که عمدتاً به سن فرسوده رسیده‌اند و باید در چرخه اسقاط قرار گیرند. با این حال، عملاً امکان جایگزینی آن‌ها وجود ندارد و تصمیمات کلان باید اتخاذ شود. متأسفانه، اکثر موتورسیکلت‌ها معاینه فنی ندارند و ۱۰.۱ درصد آلاینده‌های متحرک این موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا موثر بوده و نقش بزرگی در آلودگی هوا دارند.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه درسال‌های اخیر شاهد رشد روز افزون موتورسیکلت بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: درخصوص خودروها نیز تا بهبودی در وضعیت حمل‌ونقل عمومی، به ویژه در زمینه اتوبوس‌ها و مترو کامل نشود، همچنان با مشکل مواجه خواهیم بود. اگرچه اقدامات بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است از جمله اینکه در هفته‌های گذشته، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده است.

سرهنگ موسوی‌پور با تاکید براینکه انتظار می‌رود این روند سرعت بیشتری بگیرد، گفت: امیدواریم بتوانیم هفته‌ای ۱۰۰ اتوبوس را به چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کنیم. در واقع با تقویت حمل‌ونقل عمومی، می‌توانیم به شهروندان توصیه کنیم که از این خدمات استفاده کنند بنابراین باید حمل و نقل عمومی به اندازه کافی وجود داشته باشد تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کرده و حذف خودروهای تک سرنشین را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در واقع حذف یک خودروی تک‌سرنشین با استفاده از حمل‌ونقل عمومی ممکن است، چرا که یک اتوبوس دوکابین قادر است بیش از ۱۰۰ نفر را جابجا کند. بنابراین، با اضافه شدن یک اتوبوس، می‌توانیم ۱۰۰ دستگاه خودروی تک‌سرنشین را از چرخه ترافیک خارج کنیم. بنابراین اگر هزار یا دو هزار دستگاه به ناوگان اتوبوس اضافه شده و از آن طرف هم ظرفیت مترو افزایش پیدا کند قطعا جمعیتی که با خودروی تک سرنشین جابجا می‌شوند و باعث افزایش ترافیک شدید به محورها می‌شوند، کمتر از خودرو استفاده خواهند کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزگر خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر حضور خودروهای تک سرنشین در زمان بارندگی و ساعات پیک ترافیک به شدت افزایش می‌یابد و باعث بروز مشکلاتی در سطح شهر می‌شود در واقع حجم معابر ما متناسب با تعداد خودروهایی که داریم نیست و در ساعاتی از روز حالت ایستایی در معابر ایجاد می‌شود و گره‌های ترافیکی متعددی ایجاد می‌شود به طور مثال در مناطقی مانند منطقه ۳ و ۱ بیشترین نگرانی‌های ما مربوط به ترافیک در این منطقه است و آن هم به دلیل بافت قدیمی است که از گذشته بوده و همچنین تراکم بالای جمعیت است که مشکلات زیادی ایجاد کرده است. مراکز آموزشی و تجاری در این مناطق تأثیر زیادی بر ترافیک دارند و ضرورت دارد که حمل‌ونقل عمومی به‌طور جدی تقویت شود.

سرهنگ موسوی‌پور تصریح کرد: در واقع ظرفیت معابر در این مناطق همان ظرفیت ۳۰ الی ۴۰ سال پیش است و یک متر هم اضافه نشده است اما در مقابل تمام خانه‌های قدیمی و باغ‌هایی که در این منطقه بوده است تبدیل به مجتمع بلندمرتبه تجاری و مسکونی شده است و همچنین مراکز آموزشی در این مناطق تجمیع شده است. بنابراین قاعدتا در تمام این تقاطع‌ها در خیابان‌هایی مانند یخچال، کی‌نژاد و دولت وقتی خودرو وارد شود باعث می‌شود محورها قفل شود و بار ترافیکی به بزرگراه‌ها نیز کشیده شود. این مشکلات نیز ناشی از نواقصی است که وجود دارد در واقع اگر حمل و نقل عمومی کافی باشد بسیاری از مشکلات حل می‌شود. هم مشکلات ترافیکی بیشتر می‌شود و هم آلودگی که به جهت تردد خودروها به ویژه در حالت ایستایی خودروها در زمان ترافیک ایجاد می‌شود افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در نهایت، برای کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت ترافیک، باید اقدامات انقلابی و جهادی انجام دهیم. امیدواریم در زمستان آینده با توجه به اقداماتی انجام شده شاهد بهبود وضعیت باشیم.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.