خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۸۱۸

کمبود بلیط اتوبوس با شروع اربعین/ تامین ناوگان اتوبوس برون شهری به کجا رسید؟

کمبود بلیط اتوبوس با شروع اربعین/ تامین ناوگان اتوبوس برون شهری به کجا رسید؟

همزمان با اوج سفرهای اربعین هنوز در بخش تامین ناوگان اتوبوس برون شهری با کمبود های روبرو هستیم که باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

به گزارش تجارت نیوز،

در حالی که از روزهای پایانی هفته گذشته سفرهای اربعین در بخش های مختلف حمل‌ونقل عمومی شروع شده است اما همچنان زائران با کمبود ناوگان روبرو هستند به طوری که طی تماس های مختلفی که با باشگاه خبرنگاران جوان صورت گرفته است از کمبود ناوگان به ویژه اتوبوس گله‌مند هستند و اعلام می‌کنند که در پایانه ها به ویژه جنوب و آزادی اتوبوس نیست و در زمان پیش فروش هم بلافاصله تمامی ظرفیت ها تکمیل شده و اتوبوسی برای مرزهای از جمله مهران و شلمچه نبوده است.

براساس این گزارش محمودی یکی از مسافران اربعین گفت:  متاسفانه به هر سایتی برای خرید بلیت مراجعه می‌کردیم اتوبوس نبوده است و همین موضوع خود باعث شد که به صورت حضوری به پایانه ها مراجعه کنیم شاید بتوانیم بلیتی برای پایانه مرزی مهران پیدا کنیم اما بعد از چندین روز بالاخره با پارتی بازی توانستیم یک بلیت برای مهران پیدا کنیم.

همچنین صالحی یکی دیگر از زائران برای مرز شلمچه گفت: متاسفانه برای مرزهای از جمله شلمچه تا خسروی هیچ اتوبوسی وجود ندارد و همین امر خود باعث شده که سفر خود را به تاخیر بیاندازیم تا شاید بتوانیم بلیتی از طریق لیست و صف انتظاری که درست کرده اند پیدا کنیم.

این در حالی است که پیش از شروع مراسم اربعین بسیاری از مسئولان از جمله  عامری رئیس اتحادیه تعاونی های مسافری کشور به باشگاه خبرنگاران از کمبود ناوگان و اتوبوس در مسیرهای طولانی خبر داده بود گفت : با توجه به افزایش هزینه های سفر و قطعات یدکی برای بسیاری از رانندگان هیچ صرفه ای ندارد که اتوبوس و سرمایه های خود را در بخش جاده ای و زمینی قرار دهند و همین امر خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای بخش جاده ای کشور شده است.

براساس این گزارش قرار بود وزارت راه و شهرسازی با همکاری ستاد اربعین جهت تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای اقدام به واردات اتوبوس های برون شهری کند که  بررسی‌ها و همچنین صحبت‌های مسئولان در این بخش حاکی از آن است خبری از اتوبوس های وارداتی نیست و دستگاه ها هم در این زمینه برای در اختیار گذاشتن ناوگان خود همکاری لازم را نداشته اند.

تعداد کمی واردات اتوبوس  داشته ایم 

در همین رابطه مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی  در خصوص خدمات‌رسانی به زائران اربعین در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای (اتوبوس) اظهار کرد: تعداد کمی طی امسال واردات اتوبوس داشتیم. با وجود مصوبه دولت برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس، اما بروکراسی‌‌های اداری، سرعت کار را گرفته است. بر اساس این مصوبه تعدادی اتوبوس توسط شرکت‌ها وارد کشور شده که به اربعین امسال می‌رسد.

وی ادامه داد: شرکت‌های عراقی هم امسال از مبدا تهران به نجف اشرف و بغداد به ‌صورت مستقیم زائران را جابجا می‌کنند. ۴۰۰ دستگاه اتوبوس عراقی در این بخش خدمات‌رسانی دارند. همچنین مانند سال گذشته از دستگاه‌ها خواهش کرده‌ایم تا اتوبوس‌های خود را در اختیار سفرهای اربعین قرار دهند. به‌ویژه وزارت صمت و نفت و شرکت‌های زیرمجموعه در ایام پیک به ما کمک کنند.

افزایش سرویس های روزانه اتوبوس برون شهری به پایانه های مرزی 

همچنین داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری با بیان اینکه تعداد سرویس های روزانه خود را برای جابه جایی زائران همزمان با پیک سفرهای اربعین افزایش داده و به روزانه ۲ هزار و ۳۰۰۰ تا ۲ هزار و۵۰۰ سفر رسانده ایم گفت: قرار بود برای این ایام دستگاه ها اتوبوس های سرویس های خود را در اختیار سازمان راهداری قرار دهند که تا به امروز همکاری چندانی وجود نداشته و تعداد زیادی اتوبوس به دست ما نرسیده است.

وی افزود: کل ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای کشور ۱۴هزار دستگاه  اتوبوس است که از این تعداد تنها ۷ هزار دستگاه امکان پیمایش تا در مسیرهای طولانی را دارند مقرر شده بود که‌ ۳هزار و۵۰۰  دستگاه اتوبوس هم از دستگاه های دیگر در اختیار ما قرار گیرد که به ۱۰ هزار دستگاه برسد اما  تاکنون  اتوبوسی  در اختیار ما قرار نگرفته است.

براساس این گزارش  همچنین  امسال دولت و سازمان راهداری برای پاسخ گویی به نیاز مسافران اتوبوس های عراقی با ظرفیت ۵۰ نفر مسافر را وارد کشور کرده‌اند که این اتوبوس ها مستقیم به نجف می روند که در همین زمینه هم جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری ازورود هزار دستگاه اتوبوس عراقی برای جابه جایی زائران اربعین در شهرهای مختلف  به باشگاه خبرنگاران خبر داد و گفت: در استان تهران ۴۰۰دستگاه اتوبوس توسط یک شرکت وارد شده است که از هفته گذشته همزمان با آغاز پیش فروش بلیت های اتوبوس برای مرز های شش گانه پیش فروش بلیت اتوبوس های عراقی هم شروع شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت این اتوبوس های عراقی دوبرابر اتوبوس‌های ایرانی است و طبق رایزنی های که صورت گرفته عبور و مرور این اتوبوس ها بسیار تسهیل شده و همانند سایر اتوبوس ها معطلی در پایانه های مرزی ندارند و به راحتی به صورت یکسره تا نجف مسافران را جابه جا می‌کنند.

او بیان کرد: اتوبوس های عراقی عمر ۵ساله دارند و از لحاظ فنی و ساختاری اتوبوس های با کیفیت هستند که سال گذشته تجربه زائران برای جابه جایی این اتوبوس ها بسیار خوب بوده و امسال هم با رایزنی‌های که صورت گرفته برای جابه جایی بخشی از زائران اربعین  ۴۰۰دستگاه در تهران و چند صد دستگاه هم در شهرهای مختلف از جمله قم ، اصفهان ،مشهد ،ساری و ... وارد شده است.

هدایتی اظها رکرد: فکر می‌کنیم ورود این اتوبوس ها خود نقش بسیار موثری در کاهش حجم ترافیک در پایانه های مرزی و تسهیل در تردد زائران داشته باشد. همچنین نرخی که برای جابه جایی زائران از تهران گذاشته شده است ۲میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که در شهرهای مختلف با توجه به طول مسافت کمتر و یا بیشتر خواهد بود.

براساس این گزارش طبق پیش بینی های انجام شده  امسال‌ ۴میلیون زائر در اربعین حضور خواهند داشت و با وجود محدود بودن ناوگان  دستگاه‌های مربوطه باید تمهیدات لازم را در دستور کار خود قرار دهند‌.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.