فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۵۱۲

«تجارت‌نیوز« گزارش می‌دهد:

لغو مکرر پروازها، سفرهای زمینی را گران کرد

لغو مکرر پروازها، سفرهای زمینی را گران کرد

شرایط امنیتی و لغو مکرر پرواز‌ها، نگرانی‌هایی درباره انجام به‌موقع سفر با هزینه مناسب در بین مسافران به وجود آورده است. چنان‌که لغو برنامه‌های سفر با هواپیما، حالا قیمت سفرهای زمینی را هم بالا برده است.

به گزارش تجارت نیوز،

لغو مکرر پروازهای داخلی و بین‌المللی به دلیل امنیت مسافران، متقاضیان سفر را به سمت استفاده از قطار و اتوبوس سوق داده است. افزایش تقاضا برای سفرهای زمینی، به‌ویژه به مقاصدی مانند ترکیه، باعث شده قیمت بلیط این وسایل نقلیه به طرز چشمگیری افزایش یابد.

با توجه به عدم اطمینان از انجام به‌موقع سفرهای هوایی و احتمال لغو پروازها، بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند با صرف هزینه بیشتر، سفر خود را با قطار یا اتوبوس انجام دهند. حال سوال اینجاست که قیمت بلیط این وسایل نقلیه چه میزان افزایش یافته و این شرایط می‌تواند چه چالش‌هایی برای مسافران ایجاد کند؟

افزایش تقاضای سفر با اتوبوس به آنکارا و استانبول

آن‌طور که احمدرضا عامری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسافربری کشور، درباره علت افزایش تقاضای مسافران به مقاصد استانبول و آنکارا به ایلنا خبر داده، به دلیل مشکلات صنعت هوایی و لغو پرواز‌های خارجی و همچنین افزایش قیمت بلیط هواپیما در این مقاصد، تقاضای مردم برای خرید بلیط در مقاصد آنکارا و استانبول افزایش یافته است.

او درباره تردد روزانه اتوبوس‌ها در مسیر آنکارا و استانبول توضیح داد: سرویس‌های ترکیه برقرار است و همچنان ظرفیت اتوبوس‌ها تکمیل می‌شوند. البته پیش از این، تقاضا برای سفر زمینی به ترکیه وجود نداشت. این روز‌ها به دلیل لوسیزن شدن ترکیه، اما اتوبوس‌ها به‌راحتی پر می‌شوند.

او گفت مسافران این مسیر اکثراً دانشجویان هستند. چراکه فصل توریستی ترکیه به پایان رسیده است.

قیمت بلیط اتوبوس آنکارا و استانبول

علاوه بر دلایل امنیتی و لغو مکرر پرواز‌ها، برخی از ایرلاین‌های خارجی خود اقدام به لغو پرواز‌های خود از مبدأ و مقصد ایران کرده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به پگاسوس ایرلاینز و ترکیش ایرلانز اشاره کرد.

طبق اعلام آناتولی و سایت رسمی این دو شرکت، پگاسوس ایرلاینز تا هفتم آبان و ترکیش ایرلاینز تا یازدهم آبان‌ماه پرواز‌های خود را لغو کردند. بنابراین امکان خرید بلیط از سایت‌های این دو شرکت تا 11 آبان امکان‌پذیر نیست.

علاوه بر شرکت‌های فوق، هواپیمایی لوفت‌هانزا تا پایان ژانویه (میانه بهمن)، هواپیمایی قطر تا 12 آبان و هواپیمایی امارات تا 9 آبان پرواز‌های خود را به مبدأ و مقصد ایران لغو کردند.

این شرایط باعث شده مسافرانی که سفر ضروری اعم از سفر‌های کاری، تحصیلی و... به خارج از کشور دارند، به سفر با اتوبوس روی آورند و همین اتفاق به عاملی برای افزایش تقاضا و رشد قیمت بلیط در مسیر‌های تهران-استانبول و تهران-آنکارا تبدیل شد.

بررسی سایت‌های فروش بلیط حاکی از آن است که قیمت بلیط اتوبوس در مسیر تهران-استانبول و تهران-آنکارا که در خرداد امسال، بین دو میلیون و 700 هزار تا دو میلیون و 800 هزار تومان بود در حال حاضر با توجه به شرایط پیش‌آمده برای صنعت هوایی کشور و افزایش تقاضا در این مسیر‌ها، با رشد حداقل 30 درصدی به سه میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است.

البته با وجود بالا بودن قیمت‌ها، افراد به دلیل شرایط پیش‌آمده برای صنعت هوایی کشور، سفر زمینی را جایگزین سفر هوایی می‌کنند و اقدام به خرید بلیط برای انجام به‌موقع سفر خود با هزینه مناسب می‌کنند.

راهکار چیست؟

با توجه به شرایط فعلی، یکی از راهکار‌ها افزایش ظرفیت ناوگان است؛ چراکه تقاضا هم افزایش یافته و ممکن است در بلندمدت ناوگان نتواند پاسخگوی نیاز مسافران باشد.

همچنین باید زیرساخت‌های لازم برای انجام سفرهای زمینی و هوایی با کیفیت بالاتر فراهم شود. البته شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های اتوبوسرانی در چنین موقعیتی باید اطلاع‌رسانی دقیق انجام دهند تا در شرایط فعلی مسافران بتوانند تصمیمات دقیق و درستی بگیرند.

هرچند چنین شرایطی هم برای مسافران هم برای مسئولان بحران ایجاد کرده، اما می‌توان با گرفتن تصمیمات درست و آگاهانه اوضاع را به‌درستی مدیریت کرد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه حمل‌ونقل به تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار