کد مطلب: ۳۹۳۰۸۹

تنها ۲۰ درصد خودکار مورد نیاز، در داخل تولید می‌شود

تنها 20 درصد خودکار مورد نیاز، در داخل تولید می‌شود

سالانه 500 میلیون قطعه خودکار در کشور مورد نیاز است که بیش از 80 درصد آن که بالغ بر 400 میلیون قطعه خودکار می‌شود، از طریق واردات تامین می‌شود.

سالانه 500 میلیون قطعه خودکار در کشور مورد نیاز است که بیش از 80 درصد آن که بالغ بر 400 میلیون قطعه خودکار می‌شود، از طریق واردات تامین می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وضعیت واردات برای سایر اقلام اداری و نوشت‌افزارها نیز تقریبا به همین ترتیب است. طبق آمار منتشر شده تنها 40 درصد از کاغذ مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و 60 درصد مابقی با واردات تامین می‌شود. به گزارش مشرق نیوز، در سال 97 میزان خودنویس‌های وارد شده به کشور، بیش از 22 تن قلم بوده است که معادل 272 هزار دلار است.

گفتنی است که برخی از مواد اولیه تولیدکنندگان داخلی این لوازم از جمله جوهر و نوک خودکار و … نیز به دلیل نبود تکنولوژی ساخت آنها، به ناچار از دیگر کشورها وارد می‌شود. بنا بر آمار منتشر شده، در سال 96 بیش از 46 تن جوهر خودکار وارد کشور شده است که برای این حجم از جوهر خودکار، در حدود 330 هزار دلار ارز از کشور خارج شده است. این در حالی است که محاسبه مبلغ کل خارج شده از کشور به طور سالانه، برای تمامی کالاهایی که در گروه لوازم‌التحریر هستند، بسیار قابل توجه خواهد بود.

لزوم توجه به تولیدات داخلی در سال رونق تولید

این آمارها حکایت از لزوم توجه به فرصت‌های شغلی موجود در این بخش دارد و از طرفی حمایت همه‌جانبه دولت را از تولیدکنندگان داخلی می‌طلبد. دولت می‌تواند با از میان برداشتن موانع سر راه تولیدکنندگان و کنترل واردات این اقلام و همچنین فراهم کردن زمینه ورود سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به این عرصه، امکان رشد تولیدات داخلی را در لوازم‌التحریر و محصولاتی که در این گروه کالایی قرار دارند، فراهم کند تا ضمن کارآفرینی و اشتغالزایی، از خروج ارز برای واردات این گونه اقلام جلوگیری کند.

آن چه در این میان مورد توجه است این است که بخش قابل توجهی از کالاهای لوازم‌التحریر پرمصرف از جمله انواع محصولات کاغذی، خودکار و خودنویس در ادارات دولتی و شرکت‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد که در سالی که به رونق تولید نام ‌گذاری شده است، این موضوع قابل تامل است که این سازمان‎ها و نهادهای دولتی، از نوشت‌افزار تولید داخل استفاده نمایند و به این شیوه از کالاهای ایرانی حمایت کنند.

از طرفی نقش مردم، نهادها و شرکت‌های غیردولتی نیز در حمایت از تولیدات داخلی این بخش و رونق بازار تولیدکنندگان داخلی، قابل چشم‌پوشی نیست. البته ناگفته نماند که بسیاری از مردم و شرکت‌ها شناختی نسبت به محصولات ساخت داخل ندارند تا بتوانند این محصولات را در خریدهای خود در اولویت قرار دهند، چرا که اساسا تبلیغات و برندسازی برای این محصولات انجام نمی‌شود و یا به شکل بسیار ضعیفی صورت می‌گیرد که این امر منجر به ناشناخته ماندن محصولات داخلی در بازار نوشت‌افزار شده است. هرچند که کیفیت این محصولات با نوع خارجی خود، برابری می‌کند.

در این بین، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، از نوشت‌افزار و وسایل اداری شرکت گرفته تا حضور در نمایشگاه‌ها ترجیح می‌دهند که محصولات و اقلام مورد نیاز خود را از شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات تبلیغاتی تامین کنند. این کار به این منظور است که به محیط کار و فعالیت خود نظم بدهند و از طرفی کسب‌وکار خود را به این شیوه تبلیغ نمایند. بنابراین توجه شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات تبلیغاتی به محصولات ساخت داخل، می‌تواند در حمایت از کالاهای ایرانی و رونق تولیدات داخلی کمک کننده باشد.

برای مثال در نمایشگاه‌های متعددی که سالانه در سراسر کشور برگزار می‌شود، دغدغه شرکت‌کنندگان حاضر در نمایشگاه، این است که چه هدیه‌ای را به بازدیدکنندگان و مهمانان خود بدهند که به این شیوه نظر آنها را به خود جلب سازند. این شرکت‌ها از کلاه تبلیغاتی پارچه‌ای و لوازم‌التحریر مثل خودکار گرفته تا وسایل پذیرایی مثل فنجان و شکلات را از شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات تبلیغاتی سفارش می‌دهند. در نظر بگیرید که اگر این اقلام همگی از کالاهای ساخت داخل تامین شوند، چه خواهد شد؟ مسلما با این کار، بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این اقلام از تولیدات داخلی تامین خواهد شد. از طرفی اهداء هدایای تبلیغاتی ساخت داخل به بازدیدکنندگان و مهمانان نمایشگاهی، در تغییر دیدگاه آنها نسبت به کیفیت کالاهای ایرانی، موثر است.

در کنار کیفیت، آن چه قابل توجه است این است که تولیدکنندگان ایرانی، به خلاقیت و نوآوری در تولیدات خود توجه داشته باشند تا بتواند همه سلایق بازار را پوشش دهند. بسیاری از مردم به خصوص قشر نوجوان و جوان علاوه بر اینکه کیفیت اولویت اولشان است، به همان میزان به دنبال محصولاتی هستند که ضمن تناسب با سلایق امروزی آنها، دارای خلاقیت و نوآوری باشند. علی‌رغم این که نوآوری و تنوع را در کالاهای خارجی به وفور می‌توان مشاهده کرد، اما کمتر در بین محصولات ساخت داخل می‌شود این نوآوری ها و تنوع محصول را مشاهده نمود. بنابراین داشتن نوآوری و خلاقیت در تولید، یکی از پایه‌های اصلی رقابت با محصولات خارجی وارداتی است.

نمونه موفق ارائه‌دهنده محصولات تبلیغاتی ایرانی

شرکت صدراگیفت، نمونه موفق ارائه‌دهنده محصولات تبلیغاتی ساخت داخل است که از ابتدای فعالیت خود تاکنون، سعی داشته است که حتی‌­المقدور محصولات خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین نماید و در صورت وجود نمونه داخلی این محصولات، از نوع وارداتی مشابه استفاده نکند.

این شرکت فعال و موفق که فعالیت خود را از سال 79 آغاز کرده است، در طی 19 سال فعالیت در زمینه تامین محصولات تبلیغاتی از جمله لوازم‌التحریر به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، توانسته است مشتریان زیادی را به سمت خدمات خود جذب کند.

صدراگیفت در حال حاضر بیش از 6000 محصول تبلیغاتی دارد که حاکی از تنوع محصول در این مجموعه است. هر شرکت و ارگانی بسته به نیاز و سلیقه خود می‌تواند اقلام موردنیاز خود را از بین 6000 کالایی که عمدتا ایرانی هستند، انتخاب و خرید کند. البته صدراگیفت به این تعداد محصول بسنده نمی‌کند و به طور مرتب با ارائه جدیدترین هدایای تبلیغاتی و محصولات به روز، به تنوع محصولات خود اضافه می‌کند. به طور مثال محصولات الکترونیکی مثل فلش مموری یا پاوربانک تبلیغاتی از جمله اقلامی هستند که همیشه در حال تغییر و تحول هستند و مدام به قابلیت‌ها و ظرفیت این محصولات الکترونیکی اضافه می‌شود. صدراگیفت نیز سعی می‌کند مطابق با این تغییرات، همواره محصولات خود را به‌روز نگه دارد.

در کنار توجه به تامین محصولات از تولیدکنندگان داخلی، از دغدغه‌های دیگر مجموعه صدراگیفت این است که محصولاتی که به دست مشتریان می‌دهد، از کیفیت قابل قبول و بالایی برخوردار باشند تا رضایت حداکثری مشتریان فراهم شود. به طوری‌که اغلب مشتریان صدراگیفت، به سبب کیفیت محصولات این مجموعه، سال‌ها است که وسایل و کالاهای موردنیاز خود را از محصولات این مجموعه سفارش می‌دهند.

صدراگیفت معتقد است تنوع و کیفیت محصولات تبلیغاتی ساخت داخل، کمتر از نوع خارجی که وارد کشور می‌شوند، نیست و با حمایت از این محصولات است که شاهد افزایش کیفیت و تنوع بیشتر محصولات ایرانی خواهیم بود.

قیمت مناسب و مقرون به صرفه بودن محصولات یکی دیگر از تاکیدات مجموعه صدراگیفت است تا جلب رضایت حداکثری مشتری را ایجاد کند. پایین بودن قیمت محصولات تبلیغاتی این مجموعه موجب شده است که این محصولات کاملا در یک فضای رقابتی قرار بگیرند و چه خوب که محصول باکیفیت ایرانی در این رقابت برنده است و مسلما مصرف‌کنندگان نیز، کالای ایرانی باکیفیت را آن هم با قیمتی مناسب تر برای خرید انتخاب می‌کنند.

تنوع، کیفیت و مقرون به‌صرفه بودن محصولات تبلیغاتی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها دارای اهمیت است تا با قیمت پایین بتوانند محصولات ارزشمندی را به تعداد بالا خریداری کنند و به مشتریان بالقوه و بالفعل خود هدیه بدهند، طوری‌که برای دریافت کنندگان نیز این هدایا، با ارزش و کاربردی باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.