خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۲۰۳۰

کیلیدی برای گشایش تمام درب‌های بسته در بازار مسکن

کیلیدی برای گشایش تمام درب‌های بسته در بازار مسکن

مجموعه‌ای دانش بنیان به نام کیلید با استفاده از هوش مصنوعی، توانسته بستری ایجاد کند تا تمام اطلاعات معاملات ملکی که طی ۷ سال گذشته در سامانه اطلاعات معاملات املاک ایران(سابا) و منابع موثق دیگر ثبت شده، جمع آوری و پس از پردازش و طبقه‌بندی، در قالب اطلاعات کاربردی و نمودار، در اختیار مردم و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

مستاجران، نخستین قربانیان رکود؛

در شرایط اپیدمی و رکودهای اقتصادی، بسیاری از اقشار جامعه با مشکلات جدیدی در کسب و کار و برطرف کردن نیازهای روزانه شان که یکی از مهمترین آنها تامین سرپناه و مسکن است روبرو می‌شوند. در این بین اجاره‌نشینان بیش از سایرین دچار مشکل تامین نیاز مسکن شده‌اند؛ چراکه قیمت مسکن همزمان با کاهش فعالیت کسب و کارها افزایش افسارگسیخته‌ای داشته و این مهم تمام اجاره‌نشینان را با مشکل اساسی روبرو کرده است.

بهبود بازار اجاره از مسیر توسعه تمام بخش‌های اقتصادی می‌گذرد؛

اهمیت توجه به شرایط مستاجران بر کسی پوشیده نیست و ساماندهی این بخش، جزو اولویت‌های متولیان تصمیم گیری بخش مسکن به شمار می‌رود. وزارت راه و شهرسازی کشورما نیز مدت‌هاست با اعمال سیاست‌های محرک در بخش مسکن، ساماندهی شرایط مستاجران را در دستور کار قرار داده است. اما در این بین موانعی وجود دارد که همه از رکود بازار مسکن و به رونق رسیدن این بخش می‌گذرد و این امر نیز با توسعه و ساماندهی اقتصاد کلان امکان‌پذیر است.

اما در این میان نمی‌توان منتظر ساماندهی بخش‌های دیگر بود و از مشکلات مردم و مستاجران مغفول ماند. چراکه هم اکنون نیز قیمت اجاره‌بهای مسکن تا حدی افزایش یافته که قیمت اجاره آپارتمان در ولنجک ، به نرخ خرید همان واحد مسکونی در یک دهه پیش رسیده است. در نتیجه سیاست‌های نوینی نیاز است تا در کوتاه‌مدت این مهم به نتیجه برسد و در عین حال در بلندمدت نیز مزایای سیاست‌های امروز، بازار اجاره را ساماندهی کند. لازم به ذکر است وزارت راه و شهرسازی با اعمال سیاست‌های جدیدی همچون دریافت مالیات از خانه‌های خالی و ارائه تسهیلات به مستاجران، سعی در کنترل بازار اجاره داشت که تا حدودی در حال انجام است. اما آنطور که باید رکود چند ساله و سایر مشکلات موجود در این بخش را نمی‌توان با چند محرک موقتی بهبود بخشید.

سیاستگذاری هدفمند در بازار مسکن، با بهره گیری از هوش مصنوعی؛

درنتیجه سیاست‌های نوینی همچون افزایش زمان قراردادهای اجاره یا مشوق‌های مالیاتی برای مالکان مصلح، می تواند راهکاری بلندمدت برای ساماندهی این بخش باشد. شایان ذکر است ساخت وساز هدفمند متناسب با نیاز جامعه و ایجاد مشوق برای افزایش تولید توسط بخش خصوصی نیز می‌تواند بسیار کارساز باشد. به زبان ساده با بررسی بازار و رصد افزایش تقاضای اجاره ۷۰ متری در تهران، مجوزهای ساخت واحدهای مسکونی ۷۰ متری، همراه با مشوق و تسهیلات ارائه شود. همچنین می‌توان با مشاهده افزایش نرخ اجاره آپارتمان در بلوار فردوس که یکی از محبوبترین محله‌های غرب تهران به شمار میرود، با اعمال سیاست‌های بازدارنده، از صعود بیش از اندازه نرخ‌ها در این محله جلوگیری کرد. لازم به ذکر است اینها بخشی از مزایای سیاست‌گذاری محله ای است و منافع بسیار دیگری در مدیریت هدفمند و محله‌ای وجود دارد که در نهایت به بهبود وضعیت مستاجران می‌انجامد.

گفتنی است این نوع مدیریت نیاز به ابزارهایی دارد که سیاست‌گذاران بتوانند نظارت دقیقی روی املاک و قیمت‌های آنها داشته باشند. همچنین نیاز است این اطلاعات در بازه‌های زمانی کوتاه بروزرسانی شوند. این مهم در اقتصاد کشور ما که هر روزه با تورم و مشکلات متعددی درگیر است، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. در این راستا سامانه ثبت املاک و اسکان کشور نیز راه اندازی شده تا به عنوان مرجعی برای انجام چنین سیاستگذاری هایی باشد. اما جمع آوری این اطلاعات و اطمینان از صحت آنها امری دشوار محسوب می‌شود. این درحالی است که مجموعه‌ای دانش بنیان به نام کیلید با استفاده از هوش مصنوعی، توانسته بستری ایجاد کند تا تمام اطلاعات معاملات ملکی که طی ۷ سال گذشته در سامانه اطلاعات معاملات املاک ایران(سابا) و منابع موثق دیگر ثبت شده، جمع آوری و پس از پردازش و طبقه‌بندی، در قالب اطلاعات کاربردی و نمودار، در اختیار مردم و سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

کیلیدی که درب‌های بازار مسکن را به روی تکنولوژی باز کرد!

شایان ذکر است سامانه کیلید در بخش اطلاعات بازار مسکن قیمت کل، مترمربع و درصد تغییرات املاک تمام مناطق تهران را در بازه های زمانی مختلف قرار داده تا کاربران بتوانند اطلاعات دقیقی از محل سکونت خود یا منطقه‌ای که قصد خرید یا اجاره املاک در آن را دارند، دریافت کنند. این مهم با هدف افزایش آگاهی ملکی تمام مردم کشور به صورت رایگان در سامانه کیلید قرار گرفته تا در کنار بخش‌های دیگر همچون تخمین قیمت مسکن و کیلیدمگ، این مهم را به نتیجه برساند.

همچنین این اطلاعات در کنار ابزارهای کاربردی که به تسریع و تسهیل انجام فعالیت‌های ملکی منجر می‌شود، کیلید را به سامانه‌ای تبدیل کرده تا به عنوان یک راهنمای خوب برای متقاضیان ملکی و متولیان تصمیم گیری در بازار مسکن باشد. این سرعت و کیفیت در معاملات ملکی، با استفاده از بروزترین ابزارهای جستجوی کیلید روی می‌دهد. به این صورت که به عنوان مثال متقاضی اجاره آپارتمان ۷۰ متری در تهران با مشخص کردن متراژ، هزینه، تعداد اتاق‌ها و تمام شاخصه‌های کاربردی که به انتخاب محل سکونت تاثیر مستقیم می‌گذارد را انتخاب کرده و از میان فایل‌های متناسب با نیازهایش که هوش مصنوعی آنها را از میان انبوهی از فایل‌های آماده بارگذاری پیدا کرده بهترین گزینه را مشخص کرده و با مشاور املاکی که واحد مورد نظر در اختیار اوست وارد مذاکره می‌شود.

IMG 20210518 112941

شفافیت، سرعت و کیفیت در انجام معاملات ملکی؛

از سوی دیگر ابزارهای دیگری همچون جستجو از روی نقشه و پیدا کردن خانه مناسب از طریق واقعیت افزوده، این سهولت و کیفیت فرآیند پیداکردن خانه مناسب را دوچندان می‌کند. به این صورت متقاضی اجاره آپارتمان در ولنجک، به راحتی از روی نقشه محله مورد نظرش را انتخاب کرده و املاکی که برای اجاره بارگذاری شده‌اند را همراه با مشخصاتش مشاهده می‌کند. گفتنی است سیستم واقعیت افزوده کیلید نیز از طریق دوربین گوشی همراه، تمام املاکی که تا شعاع ۵۰۰ متری کاربر قرار گرفته و آماده عرضه به بازار اجاره است را نشان می‌دهد. به طور مثال متقاضی اجاره آپارتمان در بلوار فردوس با قدم زدن در این محله و نگاه کردن به گوشی همراه خود، می‌تواند تمام واحدهای بارگذاری شده برای اجاره را همراه با مشخصاتی همچون قیمت و راه‌های ارتباط با مشاور املاک آن واحد مسکونی، مشاهده کند.

شایان ذکر است تمام ابزارهای موجود در سامانه کیلید علاوه بر اینکه به مردم کمک می‌کند تا بهترین انتخاب ملکی را داشته باشند، مشاورین املاک را هم برای افزایش فعالیتشان یاری می‌رساند. از طرفی تمام این فعالیت‌های مثبت به ساماندهی و توسعه بازار مسکن منجر می‌شود. در نتیجه کیلید را می‌توان سامانه‌ای دانست که تکنولوژی را برای پیشرفت بازار مسکن کشور به کار گرفته و فعالیت‌های ملکی مردم را آسان و با کیفیت کرده است. همچنین یکی از نیازهای اساسی بازار مسکن، یعنی شفافیت در معاملات نیز یکی از دستاوردهای مهم و اساسی بکارگیری هوش مصنوعی در بازار مسکن است که خوشبختانه امروزه با وجود مجموعه‌ای همچون کیلید، شاهد بالاترین ضریب شفافیت در معاملات ملکی هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.