خبر مهم:

کد مطلب: ۵۴۴۵۵۳

وظیفه شرکت ترخیص کالا در صادرات و واردات

وظیفه شرکت ترخیص کالا در صادرات و واردات

ترخیص کالا از مهم‌ترین قسمت‌های فرآیند صادرات و واردات است که به موجب آن صاحب کالا یا نماینده‌ی قانونی او، تشریفات اداری ورود و خروج کالا را انجام داده و مرسوله‌ی خود را از گمرک آزاد می‌کند. در این مطلب ، نکاتی را در مورد وظیفه شرکت ترخیص کالا در صادرات و واردات کالا را مرور خواهیم کرد.

ترخیص کالا از گمرک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرآیند صادرات و واردات است که به موجب آن صاحب کالا یا نماینده‌ی قانونی او، تشریفات اداری ورود و خروج کالا را انجام داده و مرسوله‌ی خود را از گمرک آزاد می‌کند.

در قوانین و مقررات امور گمرکی، برای هر مرحله از روند ترخیص کالا ، الزامات و شرایط مختلفی تعیین شده است که عدم آشنایی با آن‌ها ممکن است فرآیند ترخیص را با هزینه‌ها و موانع زیادی رو‌به‌رو کند. از این رو، برای اینکه کالاها در کم‌ترین زمان و به‌سهولت از گمرک خارج شوند، فرآیند ترخیص برعهده‌ی شرکت‌‌های ترخیص کار گمرک سپرده می‌شود. شرکت آریاناجم از شرکت‌های بازرگانی تخصصی است که با سال‌ها تجربه‌‌ی موفقیت‌آمیز در زمینه‌ی صادرات و واردات، آماده‌ی انجام انواع امور مربوط به ترخیص کالا برای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌باشد.

رویه و مراحل ترخیص کالا

رویه و مراحل ترخیص کالا

ابتدا به‌طور خلاصه به روند کلیِ ترخیص کالای وارداتی اشاره می‌کنیم که در خلال آن، برخی از پیچیدگی‌های موجود در امر ترخیص کالا روشن‌تر خواهد شد.

به طور کلی، برای اینکه اجناس از خارج به داخل کشور وارد شوند، در ابتدا پس از انجام توافقات اولیه، لازم است ثبت سفارش کالا در سامانه جامع تجارت صورت بگیرد. ثبت سفارش پیش از خرید کالا انجام می شود و در آن اطلاعات پیش فاکتور، نوع ارز مبادله و مشخصات کالا مشخص گردیده و به تأیید می‌رسد. گذراندن این مرحله برای واردات الزامی است و اگر کالا برای ورود مجاز نباشد مجوز ثبت سفارش برای آن صادر نخواهد شد.

پس از اخذ ثبت سفارش، کالا ترانزیت شده و به انبارهای گمرک وارد می شود. البته در صورتی که کالا مشمول مجوز استاندارد اجباری باشد، باید گواهی انطباق coi‌ را دریافت کند، که بازرسی آن در مبدأ توسط شرکت‌هایِ مورد تأیید یا در مقصد قبل از ترخیص انجام می‌شود.

در هر صورت، پس از آنکه محموله‌ به گمرک رسید، فرآیند ترخیص آغاز خواهد شد. در این مرحله، ابتدا کالا به گمرک اظهار شده و اسناد و مدارک لازم ارائه می‌شود. با بررسیِ این اسناد توسط کارشناسان گمرک، هر مرسوله در یکی از سه مسیر سبز، زرد یا قرمز قرار می‌گیرد. اینکه کالا در کدام یکی از این مسیرها قرار بگیرد به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله‌ی آن اعتبار و سابقه‌ی صاحب کالا یا شرکتی است که نمایندگی ترخیص کالا را بر عهده دارد.

در ادامه، با توجه به مسیر معین شده، کالاها ممکن است به‌سرعت ترخیص شده یا مورد بازرسی و بررسیِ کامل قرار بگیرند. در نهایت، با کسب مجوزهایِ ضروری از سازمان‌های مربوط، و نیز پرداخت حقوق ورودی و عوارض، کالاها به درب خروج هدایت شده و بارگیری و ترخیص می‌شوند.

خروج کالا از انبارهای گمرک منوط به طی‌‌شدنِ کاملِ تشریفات اداری است و در صورتی که اقدامات لازم به‌موقع انجام نگیرد، با هزینه‌هایِ افزوده همراه خواهد بود و حتی ممکن است کالاها متروکه اعلام شوند.

بنابراین، همان‌طور که از این بررسیِ اجمالی مشخص می‌باشد، این پروسه پیچ‌و‌خم‌های گوناگونی دارد که بعضاً برای تجار پیچیده و دردسرآ‌فرین می‌شود. در نتیجه، بهترین راهکار سپردنِ تشریفات اداری به شرکت‌های ترخیص کالا از گمرک است که تجربه‌ و مهارت لازم را در این زمینه داشته باشند.

اما یک شرکت بازرگانی چه ویژگی‌ها و وظایفی دارد که باعث هموارتر شدنِ روند ترخیص کالا می‌شود؟

وظایف و مسئولیت‌های شرکت ترخیص کالا

وظایف و مسئولیت‌های شرکت ترخیص کالا

برای اینکه بتوان شرکت ترخیص کالای مطمئن را انتخاب کرد، پیش از هر چیز باید با وظایف چنین شرکت‌هایی آشنایی داشت.

یک شرکت ترخیص کالا محدوده‌ی وسیعی از وظایف را تحت پوشش قرار ‌می‌دهد. خدمات این گونه از شرکت‌ها ممکن است از بازارسنجی و مشاوره قبل از خرید‌و‌فروشْ آغاز شود و تا ترخیص و تحویلِ مرسوله به انبارِ صاحب کالا ادامه داشته باشد.

به‌طور کلی، هر شرکت‌ ترخیص کالا شامل مجموعه‌ای از نیروهایِ ترخیص‌کار و حق‌العمل‌کار است که به قوانین و رویه‌های اداری تسلط کامل دارند.

ترخیص‌کاران دارای کارت بازرگانی معتبر هستند و از دانش و تخصص لازم بهره‌مند می‌باشند. این افراد با اتکا به تجربه و مهارت‌شان، تمام امور مربوط به ترخیص کالا را به پیش برده و در کم‌ترین زمان به نتیجه می‌رسانند.

شرکت ترخیص به نمایندگی از صاحب کالا و به یاریِ ترخیص‌کارانِ مجرب، تمام امور مربوط به ثبت سفارش را انجام داده، کالا را به گمرک اظهار کرده، مجوزهای قانونی را اخذ نموده، و روند ترخیص را تا انتها پیگری می‌نماید.

اصولاً اگر تمامی اسناد و مجوزهای لازم برای ترخیص تهیه شده باشد و اظهارکننده‌ی کالا نیز از اعتبار کافی برخوردار باشد، فرآیند ترخیص معمولاً به‌سرعت به سرانجام مطلوب می‌رسد.

با این حال، به‌دلیل شرایط متغیر داخلی و خارجی، ممکن است مشکلات ریز ‌و‌ درشتی نیز در این فرآیند به‌وجود بیاید. شرکت ترخیص کالا علاوه بر اینکه می‌تواند این پروسه را تسهیل نماید، در صورت بروز مشکل هم، به نمایندگی از صاحب کالا پیگیرِ رفع موانع ایجاد شده خواهد بود.

کارشناسان ترخیص‌کار، بر کلیه‌ی قوانین و آیین‌نامه‌های گمرکی تسلط دارند و محدودیت‌ها و فرصت‌ها را به‌خوبی می ‌شناسند. آن‌ها می‌توانند مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کرده و در جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام نمایند.

در نتیجه، درباره‌ی تمام موضوعات مربوط به امور گمرکی و بازرگانی، می‌توان از مشاوره‌ و کمک متخصصانِ شرکت ترخیص کالا استفاده کرد.

از این گذشته، شرکت ترخیص کالا وظیفه دارد امانت‌دار مشتریان باشد و مسئولیت‌‌هایش را در کمال صداقت و براساس موازین حرفه‌ای دنبال کند.

موارد زیر برخی از تسهیلات و خدماتی است که شرکت ترخیص کالا به صادرکنندگان و واردکنندگان ارائه می‌دهد:

  • انجام کلیه تشریفات گمرکی
  • ثبت سفارش کالا و انتقال ارز
  • تنظیم اظهارنامه ترخیص کالا
  • محاسبه و پرداخت هزینه‌های گمرکی و حقوق ورودی و عوارض
  • گرفتن مجوز‌ها و استانداردهای لازم
  • حمل و نقل و ترانزیت کالا در داخل و خارج
  • بارگیری کالا از گمرک و رساندن آن به انبار صاحب کالا
  • پیگیری مسائل حقوقی مربوط و اعتراض به تصمیم‌های گرفته شده
  • شرکت در کمیسیون‌های تجدید نظر و دفاع از پرونده
  • مشاوره درباره‌ مسائل مختلف صادرات و واردات

تجربه و اعتبار بهترین شرکت ترخیص کالا

همان‌طور که در این مطلب عنوان شد، ترخیص کالا فرآیندی تخصصی و چندوجهی است که نیازمند اشرافِ کامل به حوزه‌های مختلف تجارت داخلی و بین‌المللی است. از این رو، به دلیل حساسیت‌هایِ این فرآیند و صرفِ هزینه و زمانِ فروان برای انجام آن، شرکت‌هایی تأسیس شده‌اند که مسئولیت صفر تا صد ترخیص کالا را بر عهده می‌گیرند. وظایف این شرکت‌ها به‌واقع گسترده است و انواع امور گمرکی و خدمات را در بر می‌گیرد. افزون بر این، در امر ترخیص کالا، اعتبار و خوش‌نامی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده است. در نتیجه، می‌توان گفت بهترین شرکت ترخیص کالا آن شرکتی است که از سابقه‌ی خوب و تجربه‌ی کافی برخوردار باشد.

شرکت ترخیص کالا آریاناجم از شرکت‌های معتبر در زمینه‌ی صادرات و واردات کالا است که انواع خدمات تخصصی ترخیص کالا را با رعایت اصل امانت‌داری به مشتریان ارائه می‌دهد. این شرکت بیش از ۱۰ سال در حوزه‌ی ترخیص کالا فعالیت داشته و همواره خود را موظف دانسته است بهترین خدمات ترخیص کالا را در کم‌ترین زمان و با نهایت دقت برای مشتریان فراهم کند.

این شرکت تیم مجربی از ترخیص‌کاران رسمی دارد و دارای پروانه حق‌العمل‌کاری گمرک است. متخصصانِ شرکت به مقررات جاری کاملاً مسلط می‌باشند و در انواع مبادی و گمرکات کشور، صفر تا صد امور ترخیص کالا را به انجام می‌رسانند.

برای راهنمایی و بهره‌مندی از خدمات شرکت آٰریاناجم، با شماره‌ ۴۴۲۰۹۸۸۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.