کد مطلب: ۵۹۷۹۸۳

یازده اشتباه رایج سئو که نباید انجام بدهید!

یازده اشتباه رایج سئو که نباید انجام بدهید!

در این مقاله یازده اشتباه رایج سئو را به شما معرفی می‌شود که انجام آن‌ها می‌تواند موقعیت وب‌سایت شما را به خطر اندازد.

یکی از بهترین ابزارها برای کسب موفقیت در فضای آنلاین و افزایش اعتبار سایت از دید موتورهای جستجو، سئو است. سئو یک دنیای بسیار گسترده است؛ به همین دلیل هر کارشناسی روش خاص خود را برای کار در این حوزه پیش خواهد گرفت. اما این گسترده بودن گاهی اوقات باعث می‌شود که حتی حرفه‌ای‌ترین کارشناسان سئو هم دچار اشتباه شوند. در این مقاله می‌خواهیم یازده اشتباه رایج سئو را به شما معرفی کنیم که انجام آن‌ها می‌تواند موقعیت وب‌سایت شما را به خطر اندازد. اگر می‌خواهید هیچ‌گاه در دام این اشتباهات نیفتید؛ تا انتها با این مقاله همراه شوید.

منظور از اشتباه رایج سئو چیست؟

اشتباهات رایج سئو، به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. یک دسته باورهای غلطی هستند که افراد از الگوریتم‌های گوگل و روش‌های رتبه‌بندی سایت دارند. این باورها ممکن است به دلیل فهم اشتباه راهنماهایی باید که خود گوگل برای الگوریتم‌های مختلف خود ارائه داده است. علاوه بر این باورهای غلط ممکن است در اثر آموزش اشتباه سئو ایجاد شده باشند.

دسته دوم اشتباهاتی هستند که با گذر زمان و تغییر الگوریتم‌های گوگل رخ می‌دهند. شاید با خودتان فکر کنید که یک کارشناس سئو که تجربه زیادی در این کار دارد؛ تمام چم و خم کار را بلد است و احتمال ارتکاب اشتباه‌های دم دستی برای این شخص کمتر خواهد بود. اما باید بدانید که این موضوع یک باور غلط است! هر کسی با هر سطح تخصص و تجربه‌ای، احتمال دارد اشتباهی را در سئو انجام دهد که هرگز فکرش را نمی‌کند.

دلیل پیش آمدن این موضوع، به‌روزرسانی مداوم الگوریتم‌های گوگل و موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها است. به همین دلیل یک کارشناس سئو همواره باید دانش خود را به‌روز کند تا به اشتباه کاری را انجام ندهد که در الگوریتم جدید گوگل، رتبه سایت را کاهش خواهد داد.

یازده اشتباه رایج سئو که باید از آن‌ها دوری کنید

حال که متوجه مفهوم اشتباه در سئو شدیم؛ باید ببینیم که انجام چه کارهایی در زمان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، می‌تواند برای رتبه سایت ما خطرناک باشد. افزایش آگاهی در این زمینه به وب مستران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا همواره در اوج باقی بمانند. در این بخش می‌خواهیم باورهای غلط و اشتباهات رایجی را که باعث ایجاد اشتباه در سئو می‌شوند؛ به شما معرفی کنیم.

اشتباه اول : تاثیر رتبه الکسا بر سئو

برخی از کارشناسان سئو و صاحبان کسب و کاری که خودشان سئو سایت را انجام می‌دهند؛ تصور می‌کنند که بالا بودن رتبه الکسا به معنای موفقیت در سئو است. باید بدانید که وب‌سایت الکسا و کسب رتبه در آن، تنها راهی است برای اینکه مطمئن شوید از نظر ترافیک سایت در وضعیت خوبی قرار دارید. اما به طور مستقیم نمی‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که شما کار خود را در سئو درست انجام داده‌اید و می‌توانید رتبه خوبی را در گوگل کسب کنید.

اشتباه دوم : سئو یک فرایند کوتاه‌مدت است

IMG 20211117 134431

یکی دیگر از باورهای غلطی که درباره سئو وجود دارد این است که می‌تواند شما را در کوتاه‌مدت به نتیجه برساند. بسیاری از صاحبان کسب و کار به دلیل دانش اندکی که از این حوزه دارند؛ فکر می‌کنند که سئو می‌تواند در زمان کوتاهی وب‌سایت آن‌ها را به لینک اول گوگل تبدیل کند.

اما باید بدانید که سئو یک فرایند طولانی‌مدت و مداوم است. به عبارت بهتر از زمانی که شما فرایند سئو را برای وب‌سایت خود شروع می‌کنید؛ زمان تقریبا زیادی طول می‌کشد تا وب‌سایت شما در صفحه اول نتایج ظاهر شده و مقاله‌هایتان به لینک‌های برتر تبدیل شوند. البته واضح است که سپردن کار سئو به یک گروه حرفه‌ای، می‌تواند زمان رسیدن به نتیجه را برای شما کوتاه کند.

برای مثال زمانی که شما سئوی سایت خود را به شرکت طراحی سایت در اصفهان لاک پشت می‌سپارید؛ یک برنامه زمانی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که مشخص می‌کند در هر بازه زمانی در چه جایگاهی قرار خواهید داشت. این برنامه زمانی نشان می‌دهد که گروه لاک پشت برای قدم به قدم و لحظه‌لحظه حضور شما در اینترنت برنامه‌ریزی کرده و می‌تواند به شما کمک کند تا در مدت کمتری به اهداف خود برسید.

اشتباه سوم : سئو یک فرایند موقتی است

یکی دیگر از باورهای غلطی که درباره سئو وجود دارد؛ این است که سئو یک فرایند موقتی است. به عبارت بهتر افراد فکر می‌کنند زمانی که به رتبه اول گوگل دست پیدا کردند؛ این جایگاه برای همیشه در اختیار آن‌ها قرار دارد و هیچ‌گاه آن را از دست نمی‌دهند.

اما باید بدانید که هرگز نباید از تلاش برای سئوی سایت خود دست بردارید؛ زیرا رقبای شما همواره در تلاش برای به دست آوردن جایگاهی مشابه شما هستند. آن‌ها هرگز از این تلاش دست بر نمی‌دارند؛ به همین دلیل شما هم نباید در هیچ نقطه‌ای سئو سایت خود را متوقف کنید. زیرا توقف سئو سایت می‌تواند مساوی با توقف کسب و کار شما باشد.

اشتباه چهارم : منطقه جغرافیایی تاثیری بر سئو ندارد

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از صاحبان کسب و کار و کارشناسان سئو در دام آن میافتند؛ این است که تاثیر منطقه جغرافیایی را بر روی سئو سایت نادیده می‌گیرند. این دسته از افراد معتقد هستند چون فعالیت کسب و کارشان در فضای آنلاین است و در این فضا خبری از مرزهای جغرافیایی نیست؛ پس نیازی به توجه به محدودیت‌های جغرافیایی نخواهند داشت.

اما باید بدانید که امروزه یکی از اصلی‌ترین معیارهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌های مختلف، میزان رضایت کاربران از سایت و داشتن یک تجربه کاربری مناسب است. یکی از راه‌های جلب‌توجه افرادی که در یک منطقه جغرافیایی خاص ساکن هستند؛ استفاده از المان‌هایی در وب‌سایت است که با فرهنگ آن‌ها همخوانی دارد. همچنین می‌توانید از مواردی مانند ارسال رایگان در یک شهر یا ارائه خدمات حضوری در یک منطقه جغرافیایی خاص هم برای جل نظر مشتریان و کاربران خود استفاده کنید.

برای مثال شرکت‌هایی که خدمات سئو در اصفهان را ارائه می‌دهند؛ تلاش می‌کنند تا طراحی سایت و سایر المان‌ها را متناسب با نیازهای این شهر انجام دهند. اگر وب‌سایت شما یک وب‌سایت بدون مرز است و می‌خواهید خدمات خود را به سرتاسر کشور عرضه کنید؛ باید از المان‌هایی استفاده کنید که برای همه افراد جذابیت دارند و می‌توانند سلیقه آن‌ها را برآورده کنند.

اشتباه پنجم : صرف هزینه برای تبلیغات از سئو به‌صرفه‌تر است

یکی دیگر از باورهای غلط و اشتباهات رایج سئو این است که افراد فکر می‌کنند با وجود تبلیغات گوگل دیگر نیازی به سئو نخواهند داشت. زیرا این تبلیغات می‌توانند در مدت بسیار کمی آن‌ها را لینک اول تبدیل کرده و میزان ترافیک سایت را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

باید بدانید که اگر به دنبال رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت هستید؛ تبلیغات گوگل می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. برای مثال اگر خدمتی را ارائه می‌دهید که قرار است مدت خیلی کوتاهی بر روی وب‌سایت شما قرار گیرد؛ می‌توانید از تبلیغات برای جذب کاربران استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید که مدت بیشتری در میان لینک‌های برتر باقی بمانید و هدف شما ایجاد آگاهی از برند و ارائه خدمات به مدت طولانی است؛ بدون شک سئو تنها راه چاره شما است.

از سوی دیگر هزینه تبلیغات در گوگل بسیار زیاد است و شما نمی‌توانید به آن به عنوان یک‌راه حل دائمی برای کسب رتبه برتر نگاه کنید. این در حالی است که بررسی تعرفه سئو سایت ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتری، برای مدت بیشتری رتبه برتر را در اختیار داشته باشید و راحت‌تر اعتماد مخاطب خود را جذب کنید. زیرا امروزه مخاطبان اعتماد چندانی به تبلیغات آنلاین ندارند و معمولا آن‌ها را دنبال نمی‌کنند.

اشتباه ششم : عدم توجه به محتوای منتشرشده در سایت

هرچند که "محتوا پادشاه است" یک شعار بسیار معروف در میان کارشناسان سئو است؛ اما برخی از افراد اهمیت آن را نادیده می‌گیرند و زمان کافی را برای تولید محتوا صرف نمی‌کنند. برخی دیگر از افراد هم به دلیل هزینه زیادی که تولید محتوا ممکن است برای آن‌ها داشته باشد؛ از محتواهای تکراری استفاده کرده یا حتی محتوای دیگر سایت‌ها را در وب‌سایت خود کپی می‌کنند.

باید بدانید که محتوای وب‌سایت شما مهم‌ترین چیزی است که با استفاده از آن می‌توانید نظر موتورهای جستجو و کاربران را به خود جلب کنید. بنابراین هرگز نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید. باید زمان کافی را برای پیدا کردن موضوعات جذاب، عنوان‌های مناسب و کلمات کلیدی صرف کنید. یک محتوای جذاب می‌تواند ۹۰ درصد کار جذب مخاطب را برای شما انجام دهد؛ زیرا نخستین راه ارتباطی شما با مخاطب، محتوای شما است.

IMG 20211117 134509

اشتباه هفتم : استفاده از تصاویر نامناسب و بدون عنوان

یکی دیگر از اشتباهاتی که در بسیاری از سایت‌های فارسی مشاهده می‌شود؛ استفاده از تصاویر تکراری و کم کیفیت است که هیچ جذابیتی برای مخاطبان ندارند. تصاویر و محتواهای چندرسانه‌ای یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب هستند؛ بنابراین باید با ایجاد تصاویر یکتا و تنوع بخشیدن به آن‌ها، رتبه خود را از دید مخاطب بالا ببرید.

علاوه بر این صاحبان کسب و کار معمولا تصاویر را با اسامی نامناسب در وب‌سایت خود بارگذاری کرده یا از تگ alt برای آن‌ها استفاده نمی‌کنند. این کار هم یکی دیگر‌ از کم‌کاری‌هایی است که در حوزه سئو می‌تواند شما را آسیب‌پذیر کند.

همچنین اگر تصاویر خود را بهینه نکنید؛ رتبه سایت شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. زیرا سرعت سایت را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و می‌تواند باعث نارضایتی مخاطبان شود.

اشتباه هشتم : استفاده نامناسب از کلمه‌های کلیدی

یکی از اشتباهات بسیار رایجی که معمولا تولیدکنندگان محتوا و کارشناسان سئو مرتکب می‌شوند؛ استفاده از کلمات کلیدی نامناسب یا تکراری است. به علاوه برخی از افراد فکر می‌کنند که هرچه بیشتر کلمه‌های کلیدی را در محتوای خود به کار ببرند؛ موفق‌تر هستند. اما این تصویر غلطی است؛ زیرا می‌تواند مخاطب را از محتوای شما خسته کرده و به این ترتیب مهم‌ترین امتیاز، یعنی علاقه مخاطب به حضور در سایت و خواندن محتوا را از دست خواهید داد.

اشتباه نهم : لینک‌دهی اشتباه

لینک‌دهی در هر مقاله در واقع نقشه راهنمایی است که به کاربر شما کمک می‌کند بداند در کجای سایت قرار دارد و چگونه می‌تواند به صفحه اصلی بازگردد یا دیگر مقاله‌های وب‌سایت را مطالعه کند. در لینک دهی باید ارزش صفحات را به درستی پخش کنید؛ به این معنا که تنها نباید به صفحه اصلی لینک بدهید؛ بلکه باید از همه مقاله‌ها و صفحاتی که ممکن است برای مخاطب شما مفید باشند استفاده کنید.

به علاوه باید به خاطر داشته باشید که هرگز لینک دهی خارجی را به صفحاتی که رتبه کمتری نسبت به وب‌سایت شما دارند انجام ندهید. زیرا این کار می‌تواند رتبه سایت شما را هم کاهش دهد.

اشتباه دهم : عدم به‌روزرسانی محتواهای قدیمی سایت

یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که کارشناسان سئو و صاحبان کسب و کار انجام می‌دهند این است که مشغول تولید محتواهای جدید شده و از محتواهای قدیمی خود غافل می‌شوند. اما اگر می‌خواهید که یک سایت معتبر از دید موتورهای جستجو و کاربران داشته باشید؛ باید به‌روزرسانی را جدی بگیرید.

باید اطلاعات مقاله‌های قبلی خود را با توجه به اطلاعات روز آپدیت کنید. همچنین باید محتواهای قبلی را بر اساس الگوریتم‌های جدید آپدیت کنید تا همچنان بتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.

در کنار این‌ها اگر محصولی را به فروش می‌رسانید؛ باید به طور دائمی موجودی و قیمت آن را به‌روزرسانی کنید تا مخاطب شما بداند که با یک وب‌سایت پویا سر و کار دارد که به طور دائمی برای جلب رضایت او تلاش می‌کند.

اشتباه یازدهم : تمرکز بر موتورهای جستجو و غافل شدن از مخاطب

بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو کار چندان دشواری نیست. شما می‌توانید با رعایت چند نکته ساده، وب‌سایت خود را به عنوان یک وب‌سایت معتبر به موتورهای جستجو معرفی کنید. اما باید دقت کنید که تمرکز بر روی جلب رضایت موتورهای جستجو نباید شما را از مخاطب غافل کند.

به عبارت بهتر شما باید سعی کنید که وب‌سایت و محتوای خود را برای مخاطب بهینه کرده و سلیقه او را در اولویت خود قرار دهید. این کار می‌تواند به خودی خود بر روی کسب رتبه برتر در موتورهای جستجو هم تاثیرگذار باشد. زیرا امروزه مدت زمان حضور مخاطب در سایت و تعامل او با وب‌سایت، تاثیر بسیار ویژه‌ای در کسب رتبه‌های برتر خواهد داشت.

راه‌های جلوگیری از اشتباهات رایج سئو

برای اینکه موقعیت وب‌سایت خود را در گوگل به خطر نیندازید؛ باید تا حد امکان از اشتباهاتی که در این مقاله ذکر کردیم جلوگیری کنید. برای اجتناب از بروز اشتباه در زمان سئو سایت می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • همواره خود را به‌روز نگه دارید
  • زمان کافی را به جستجوی کلمه‌های کلیدی و نوشتن محتوای جذاب اختصاص دهید
  • دانش خود را درباره الگوریتم‌های گوگل در رتبه‌بندی سایت افزایش دهید
  • کار سئو سایت را به یک شرکت معتبر و باتجربه بسپارید
  • هرگز از مخاطب غافل نشوید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.