کد مطلب: ۶۹۳۰۰۸

دایره المعارف ۱ صفحه‌ای از چک صیادی

دایره المعارف ۱ صفحه‌ای از چک صیادی

احتمالا اگر در این چند ماه سر و کارتان با چک‌ها باشد می‌دانید که یک قانون بسیار به موقع اعمال شده به نام چک صیادی!

احتمالا اگر در این چند ماه سر و کارتان با چک‌ها باشد می‌دانید که یک قانون بسیار به موقع اعمال شده به نام چک صیادی ! احتمالا با خود می‌پرسید چرا به موقع؟ به این دلیل که میزان چک‌های برگشتی روز به روز بیشتر می‌شد و عملا چک‌ها دیگر اعتبار نداشتند. خوشبختانه با معرفی قانون چک‌های صیادی در حدود ۴۰% از میزان چک‌های برگشتی کاهش یافته است. امروز قصد داریم یک دایره المعارف کوتاه از اینکه چک‌های صیادی چیست به شما ارائه دهیم.

خوشبختانه به واسطه وجود اپلیکیشن‌ها و سوپر اپلیکیشن‌های پرداختی و همچنین اپلیکیشن‌های بانک‌ها فرایند تایید و ثبت چک‌های صیادی آنچنان هم سخت نیست و می‌توانید با تلفن همراه یا کامپیوتر فرایند‌های چک صیادی را انجام دهید.

اینکه بین همراه بانک‌ها و سوپر اپلیکیشن‌های پرداختی کدام را انتخاب کنید کاملا به خودتان بستگی دارد، اما توصیه ما استفاده از اپلیکیشن‌ها و سوپر اپلیکیشن‌ها است، زیرا با ارائه خدماتی همچون سامانه سجام و احراز هویت در کنار موجودی و کارت به کارت شما را از مراجعه حضوری به بانک‌ها بی‌نیاز می‌کنند.

چک صیادی، چیستی، چرایی و جزئیات ظاهری
چک صیادی چیست؟

صیاد یعنی (صدور یکپارچه دسته چک) که در آن دیگر خبری از صدور چک توسط بانک‌ها نیست و تمامی مراحل از جمله صدور، انتقال، تایید و … توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

سامانه چک صیاد از چه زمانی راه‌اندازی شد؟

آبان ماه سال ۹۷ قانون سامانه صیاد در مجلس تصویب شد از تاریخ ۲۲ آذر ماه سال ۹۹ با فراهم سازی زیر ساخت‌ها این قانون رسما اجرایی شود.

8 2

بانک یا بانک مرکزی؟ چه تفاوتی می‌کند؟

هر چند زمانی که چک‌ها توسط بانک‌ها صادر می‌شدند هم بانک مرکزی ناظر بود، اما این یکپارچگی باعث می‌شود تا اعتبار فرد صادر کننده از همه جهت بررسی شود. در واقع طرف حساب دیگر مانند گذشته شعبه نیست و بانک مرکزی همه کاره است.

آیا این قانون صرفا به کام دریافت کنندگان چک است؟

خیر، هر ۳ ضلع داستان چک‌های صیادی از این قانون سود می‌برند. صادر کننده می‌داند چک در چه وضعیتی است و بدون اطلاع او امکان صدور چک وجود ندارد. دریافت کننده می‌داند از چه کسی و با چه اعتباری چک دریافت می‌کند و سرآخر داستان انتقال چک که دقیقا باید اطلاعات شخص سوم در سامانه ثبت شود، در واقع با این قانون خبری از چک در وجه حامل نیست.

بزرگ‌ترین مزیت این قانون کدام است؟

امکان رصد اعتبار صادر کننده به کنار یکی از مهم‌ترین مزایای این قانون در این خلاصه می‌شود که در صورت مفقودی و یا سرقت چک دیگر نباید نگران باشید.

خدمات برای صادر کننده چک چیست؟

ثبت چک و رصد اینکه چک توسط فرد دریافت کننده تایید شده است یا خیر از ویژگی‌های این سامانه برای صادر کننده است.

خدمات برای دریافت کننده چک چیست؟

• ثبت دریافت چک: پس از ثبت چک توسط صادر کننده، دریافت کننده قبل از وصول باید چک را ثبت کند تا صادر کننده متوجه این موضوع شود.
• ثبت انتقال چک: با روی کار آمدن سامانه صیاد دوران پشت نویسی و چک در وجه حامل به سر رسید و باید درصورت انتقال تمامی اطلاعات دریافت کننده دوم ثبت شود.
• بررسی اعتبار صادر کننده چک: اعتبار صادر کننده چک از نظر خوش حسابی و بدهی در سامانه بانک مرکزی وجود دارد و نوع اعتبار آن براساس رنگ از خوش حسابی تا بد حسابی نمایش داده می‌شود.

شماره صیادی چک چیست؟

کد ۱۶ رقمی واحد برای هر چک صیادی که به نوعی شماره شناسایی چک است. این کد در بالا سمت چپ تمامی چک‌های صیادی قرار می‌گیرد.

چک‌های صیادی چه رنگی هستند؟

به صورت واحد تمام چک‌های صیادی یاسی رنگ هستند و دیگر خبری از چک‌هایی با رنگ بندی متفاوت نیست.

شاخص‌ترین تفاوت چک‌های صیادی؟

در گذشته وقبل از معرفی این قانون صرفا لوگو بانک صادر کننده در بالای چک‌ها مندرج شده بود، اما در چک‌های صیادی صرفا لوگو بانک مرکزی درج شده و خبری از لوگو بانک صادر کننده چک نیست.

آیا چک‌های صیادی ویژگی‌های ظاهری دیگری هم دارند یا خیر؟

عبارت (کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است) در پایین سمت چپ تمامی چک‌های صیادی درج شده است؛ علاوه‌بر این نمایان شدن آرم شرکت سهامی چاپخانه دولتی ایران در مقابل نور از سایر ویژگی‌های چک‌های صیادی است.

7 3

تاپ، صیاد چک‌های بی‌محل

از میان موبایل بانک‌ها و اپلیکیشن‌ها و سوپر اپلیکیشن‌ها توصیه ما اپلیکیشن‌ها و سوپر اپلیکیشن‌ها بودند اما ارائه دهندگان زیادی برای ارائه خدمات چک صیادی وجود دارند که انتخاب بهترین از میان تمامی آن‌‌ها آن‌چنان هم کار سختی نیست. تاپ یک سوپر اپلیکیشن کاربردی و قدرت گرفته از بانک پارسیان است که خدمات خود را تحت نظارت پلیس فتا و بانک مرکزی به کاربران ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه سامانه صیاد یک فرایند بانکی است به همین دلیل منطقی‌تر از تاپ استفاده کنیم، چون تاپ قدرت گرفته از بانک پارسیان است.

دلیل دیگر این توصیه ارائه خدمات کامل تاپ (بیش از ۷۰ سرویس) به عنوان یک سوپر اپلیکیشن با کاربر میلیونی است که شما را از دانلود چندین اپلیکیشن در تلفن همراه‌تان بی‌نیاز می‌کند. برای دانلود این سوپر اپلیکیشن کاربردی می‌توانید به اپ استورهای معتبر یا خود وب سایت تاپ مراجعه کنید و نسخه اندروید یا IOS تاپ را دانلود و نصب کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.