خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۲۷۴۳

چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را پر کنیم؟

چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را پر کنیم؟

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها و همچنین کارخانه‌ها که به عرضه کالا یا خدمت مشغول هستند، باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را برای سازمان مالیات ارسال کنند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌ها و همچنین کارخانه‌ها که به عرضه کالا یا خدمت مشغول هستند، باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را برای سازمان مالیات ارسال کنند.

ارزش افزوده در واقع همان اختلاف قیمت بین ارزش واقعی کالا و قیمت تمام‌شده آن است. مودیان باید مالیات بر ارزش افزوده را از مصرف‌کننده نهایی دریافت کرده و اظهارنامه آن را به اداره امور مالیاتی کشور تحویل دهند. ممکن است بپرسید چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را پر کنیم؟ در این مقاله به آموزش گام به گام مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازیم. پس با صرف دقایق کوتاهی برای مطالعه مطلب پیش رو حتما پاسخ سوالتان را دریافت خواهید کرد.

آموزش ارسال اظهارنامه ارزش افزوده الکترونیکی

حالا که دانستید اظهارنامه ارزش افزوده چیست، بهتر است با نحوه ارسال آن در سامانه مربوطه آشنا شوید. انجام این کار اصلا پیچیده یا دشوار نیست. هنگام فروش کالا یا عرضه خدمات باید صورت‌حساب را صادر کرده و علاوه‌بر قیمت واقعی کالا یا خدمات، مبلغ مشخصی را تحت‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده از مشتری دریافت کنید. در نهایت باید کلیه این اسناد و مدارک خرید و فروش را نزد خود نگه دارید تا بعد از تکمیل یک اظهارنامه ساده، مالیات را به اداره مالیات بپردازید. توصیه می‌کنیم برای تهیه گزارش و ثبت اطلاعات حتما از یک نرم افزار حسابداری استفاده کنید تا در روند محاسبات مشکلی به وجود نیاید. حالا مراحل زیر را باید طی کنید:

1. برای ارسال اظهارنامه مالیاتی باید وارد سایت evat.ir شوید. بعد از ورود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده باید از قسمت سمت راست برای وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود استفاده کرده، سپس روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.
2. حالا از پنل سمت راست، نوع اظهارنامه مالیاتی را انتخاب کنید. برای این کار باید گزینه «تسلیم اظهارنامه عادی» را بزنید.
3. در این مرحله باید اطلاعات اصلی مودی شامل سال عملکرد و شماره دوره را وارد کنید.
4. اگر برای اولین بار می‌خواهید فرم مالیات بر ارزش افزوده را پر کنید، باید اطلاعات هویتی خود را در این مرحله بنویسید تا به مرحله بعد هدایت شوید.
5. در صفحه جدید بازشده، باید اطلاعات خرید و فروش را مطابق با دفاتر در آن ثبت کنید. ردیف اول مخصوص میزان فروشی است که مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و ردیف دوم به میزان فروش معاف از مالیات اختصاص دارد. قسمت مربوط به مالیات و عوارض متعلقه توسط سیستم پر می‌شود. ردیف چهارم از جدول این صفحه مختص جمع فروش فصل است. این عدد باید مطابق با همان میزان فروش در صورت معاملات فصلی باشد. جدول دوم مربوط به خرید و واردات کالاها است. نحوه ثبت واردات در اظهارنامه ارزش افزوده نیز دقیقا مانند جدول است.
6. برای ثبت موقت و تایید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده باید در قسمت پایین صفحه، بعد از تایید صحت اطلاعات درج‌شده، نام و نام خانوادگی خود را وارد کرده و روی گزینه «تایید و مرحله بعد» کلیک کنید.
7. بعد از تایید نهایی، صفحه‌ای شامل اطلاعاتی مانند شماره ثبت تسلیم اظهارنامه، تاریخ ثبت تسلیم اظهارنامه، شناسه ثبت‌نام و نام و نام خانوادگی مشاهده خواهید کرد.
8. در پایان باید گزینه صدور الکترونیکی قبض را بزنید و نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کنید.

توجه کنید که برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فقط می‌توانید از درگاه‌های بانک ملی استفاده کنید. برای این کار چندین گزینه شامل مراجعه حضوری به بانک، استفاده از اینترنت بانک، تلفن بانک، دستگاه‌های خودپرداز یا دستگاه‌های کارت‌خوان بانک ملی پیش روی شما خواهد بود.

8 2

مدارک موردنیاز برای تنظیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

حالا که به سوال چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را پر کنیم، پاسخ دادیم، باید به بررسی مدارک موردنیاز نیز بپردازیم. از جمله این مدارک عبارت‌اند از:
• گواهی ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
• کلیه صورت‌حساب‌های مربوط به خرید و فروش کالا و عرضه خدمات
• دفاتر قانونی
• اظهارنامه‌های تاییدشده قبلی
• رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض
• برگه‌های اعلامیه بدهکاری و بستانکاری
• نوارهای صندوق
• اسناد گمرکی حمل‌ونقل
• اسناد مربوط به بیمه
• کلیه مستندات معاملات و عملیات

توصیه می‌کنیم همه این موارد را بعد از ارسال اظهارنامه بایگانی کنید. حتی کسب‌وکارهای کوچک مانند مغازه‌ها می‌توانند با استفاده از نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، از جریمه‌های سنگین مالیاتی ناشی از وجود هرگونه اشتباهی در پر کردن اظهارنامه جلوگیری کنند.

9 1

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی؛ به‌موقع عمل کنید!

بسیاری از افراد می‌پرسند: در تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده به چه مواردی باید توجه کرد؟ مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از جریمه‌های سازمان مالیاتی تنظیم دقیق اظهارنامه و ارسال به‌موقع آن در موعد مقرر است. اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده باید هر ۹۰ روز یک‌بار و به‌صورت فصلی برای اداره مالیات کشور ارسال شوند. همچنین یک دوره ۱۵ روزه برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای مودیان در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان مثال برای ارسال اظهارنامه فصل بهار تا ۱۵ تیر فرصت خواهید داشت.

برای جلوگیری از خطاهای ناشی از تنظیم اظهارنامه نیز می‌توانید از نرم‌افزار حسابداری مرتبط با کسب‌وکار خود استفاده کنید. چنین نرم‌افزارهایی فقط برای محاسبه مالیات ارزش افزوده نیستند و سایر امور مالی مانند محاسبه حقوق اداره کار 1401 را نیز می‌توانید با کمک آن‌ها به‌راحتی انجام دهید.

نرم‌افزارهای حسابداری سپیدار سیستم؛ انتخاب اول کسب‌وکارهای ایرانی

در این مقاله به سوال چگونه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را پر کنیم، پاسخ دادیم و مهلت و مدارک موردنیاز آن را بررسی کردیم. پر کردن اظهارنامه مالیاتی همواره یکی از چالش‌های مدیران کسب‌وکارها است؛ زیرا کوچک‌ترین خطایی در آن جریمه‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت. ازهمین‌رو استفاده از یک نرم‌افزار استاندارد و جامع برای همه مودیان ضرورت دارد. سپیدار سیستم با سال‌ها سابقه در زمینه طراحی و عرضه انواع نرم‌افزارهای مالی در میان کسب‌وکارهای ایرانی به‌خوبی شناخته شده است. با استفاده از نرم‌افزارهای سپیدار سیستم خیالتان بابت صحت اطلاعات راحت خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت sepidarsystem.com مراجعه کنید و برای دریافت راهنمایی به‌منظور انتخاب نرم‌افزار مناسب برای کسب‌وکار خود با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.