کد مطلب: ۷۳۶۲۰۵

نبشی چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد؟

نبشی چیست و چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مقاطع فولادی که در تمامی صنایع الخصوص صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، نبشی است.

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مقاطع فولادی که در تمامی صنایع الخصوص صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد، نبشی است. این محصول از نظر جنس، شکل ظاهری، اندازه بال ها و … انواع مختلفی دارد که کاربرد هر یک از آن ها با یکدیگر، متفاوت می باشد.

اگر می خواهید که با این محصول بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چیزی که باید در رابطه با نبشی و ویژگی ها و کاربردهایش بدانید را برای شما عزیزان به طور کامل و مفصل بیان خواهیم کرد.

آشنایی با نبشی و تاریخچه مصرف آن

همان طور که در بخش ابتدایی بیان کردیم، نبشی، یک مقطع فولادی است که شکل ظاهری آن همانند: L انگلیسی می باشد. به عبارتی می توان بیان کرد که نبشی یک محصول فولادی با سطح عمودی و افقی است که به هر کدام از این سطح ها، بال گفته می گویند. بهتر است تا بدانید که نبشی دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن ها ممکن است بال های مساوی یا نامساوی داشته باشند. به یاد داشته باشید که هر چه ضخامت این بال ها بیشتر و بزرگ تر باشد، وزن نهایی نبشی نیز سنگین تر خواهد بود. دلیل استفاده از انواع نبشی در صنعت های مختلف، افزایش مقاومت و استحکام آن سازه ها می باشد.

53 2

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، اغلب ساخت و سازها به کمک چوب و خشت بود که مقاومت بسیار کمی داشتند. به همین دلیل، اغلب کشورها به خاطر توسعه یافتن، به فکر استفاده از انواع آهن آلات در ساخت و سازها افتادند.

آن ها در ابتدا از آهن و آلومینیوم استفاده کردند که با گذشت زمان احساس کمبود کردند. لذا، تصمیم گرفتند تا مقاطع و مصالح دیگری همچون نبشی را نیز بسازند. از آن پس تا به امروز، کارخانه های بسیاری را برای ساخت این محصول فولادی تاسیس کردند که امروزه انواع نبشی در آن ها تولید شده و به فروش می رسد.

برخی از افراد فکر می کنند که برای ساخت این محصول، از ورق سیاه، میلگرد و … نیز استفاده می شود. به همین دلیل به دنبال قیمت میلگرد و قیمت ورق سیاه و… هستند. این تفکر کاملا نادرست است؛ زیرا، نبشی تنها از ترکیب فولاد، گالوانیزه و … ساخته می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که هر یک از موادی که با فولاد ترکیب شوند، نبشی با جنس مختلفی را تولید می کند. در ادامه تمامی انواع جنس های نبشی را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

انواع نبشی کدامند؟

هم اکنون که با نبشی و تاریخچه آن به طور کامل آشنا شدید، بهتر است که با انواع این محصول فولادی نیز به طور کامل آشنا شوید. همان گونه که در ابتدا بیان کردیم، نبشی ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها از نظر جنس، از نظر شکل ظاهری و …، با یکدیگر متفاوت هستند که شامل موارد زیر می باشند:

54 1

انواع نبشی از نظر شیوه تولید

نبشی ها از نظر روش تولید با هم فرق دارند؛ در واقع، نحوه تولید آن ها به طور کلی با هم متفاوت می باشد. بهتر است تا بدانید که به طور کلی نبشی ها از دو طریق، ساخته می شوند که این دو روش، به شرح زیر می باشند:

• تولید نبشی با شیوه پرسی: در این روش، برای تولید نبشی از ورق های آهن استفاده می شود که با خم کردن این ورق های و شکل دادن به آن ها، نبشی تولید می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که در اغلب اوقات نبشی های پرسی، بال های مساوی دارند.
• تولید نبشی با شیوه فابریک: در این روش از تولید، یک قالب مخصوصی برای تولید نبشی در نظر گرفته می شود. در طی یک فرایند مستقیم، نوردهای گرم یا اسلب های فولادی را در کوره ای با دمای بسیار بالا، ذوب می کنند. سپس، در طی چند مرحله، عملیات برش کاری، خم کاری، و … را انجام می دهند. در نهایت، نبشی را از قالب خارج کرده و تا سرد شدن آن صبر کرده و آن را در اندازه های مختلفی برش می دهند.
55 2

انواع نبشی از نظر جنس

همان گونه که در بخش قبلی بیان کردیم، یکی از مهم ترین عواملی که موجب شده است تا نبشی انواع مختلفی داشته باشد، جنس و مواد تشکیل دهنده آن است. در واقع، زمانی که مواد اولیه تشکیل دهنده نبشی ها با هم فرق کنند، قاعدتا جنس نهایی آن ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهند بود. برخی از انواع جنس های نبشی، شامل موارد زیر می باشند:
• نبشی با جنس فولاد
• نبشی با جنس استیل
• نبشی با جنس گالوانیزه

انواع نبشی از نظر شکل ظاهری

برخی دیگر از انواع نبشی ها وجود دارند که از لحاظ شکل ظاهری با هم فرق می کنند. انواع نبشی از نظر شکل ظاهری، شامل موارد زیر می باشند:
• نبشی با شکل ظاهری عمودی: زاویه بین دو بال این نبشی، 90 درجه است که به همین خاطر، به آن نبشی عمودی گفته می شود.
• نبشی با شکل V : در مقابل، نبیشی که زاویه بین دو بال آن بیشتر یا کمتر از 90 درجه باشد را نبشی با شکل V می گویند.

انواع نبشی از نظر اندازه بال ها

یکی دیگر از دسته بندی هایی که موجب شده تا نبشی ها دارای انواع مختلفی باشند، اندازه بال های آن ها است. به طور کلی می توانیم بیان کنیم که نبشی ها از نظر اندازه بال هایشان، به دو دسته تقسیم می گردند که این دو دسته، شامل موارد زیر می باشند:
نبشی با بال های مساوی: همان گونه که از نام این محصو پیدا است، اندازه و ضخامت بال های آن کاملا مساوی و هم اندازه هستند.

نبشی با بال های نامساوی: نوع دیگری از نبشی، بال های نامساوی دارد که همان طور که از نام آن مشخص است اندازه و ضخامت بال های آن با هم کاملا متفاوت می باشند.
کاربرد و موارد استفاده از انواع نبشی ها

مقاومت و استحکام تمامی نبشی ها موجب شده اند تا در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در واقع می توانیم بیان کنیم که هر یک از آن ها کاربرد متفاوتی دارند که برخی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند:
• در دیوارهای داخلی ساختمان
• در بخش های بیرونی و نمای ساختمان
• ستون های ساختمان
• برای متصل کردن اجزای ساختمان به یکدیگر
• برای پشتیبانی از تیرهای ساختمان
• در صنعت کشتی سازی و برای ساختن کشتی
• برای ساختن دیگ های بخار صنعتی
• در ساختن وسیله های نقلیه مختلف
• برای ساختن و یا تعمیر کردن سوله ها
• در ساختن مبل های فلزی و شهری

لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد بیان شده، از انواع نبشی می توان برای ساخت چارچوب های در و ساخت وسایل تزئینی و دکوری نیز استفاده کرد. البته، برخی از افراد فکر می کنند که نمی توان از نبشی در ساخت وسایل تزئینی استفاده کرد . این تفکر کاملا غلط است؛ زیرا، می توان انواع نبشی را برای متصل کردن اجزا و قطعات کوچیک تر به هم، در ساخت برخی از وسایل دکوری و … مصرف کرد.

قیمت انواع نبشی چقدر است؟

هم اکنون که به طور کامل با نبشی و انواع آن آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که قیمت انواع این محصول فولادی چقدر است؟

در پاسخ باید بیان کرد که نمی توان برای این محصول قیمت ثابتی را بیان کرد. زیرا عوامل بسیاری وجود دارند که قیمت آن را همانند قیمت سایر محصولات اعم از: قیمت پروفیل و … تحت تاثیر قرار می دهد. لذا، برای اطلاع از قیمت هر یک از انواع نبشی ها می توانید با همکاران ما در واحد فروش فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با نبشی، انواع آن، کاربرد آن ها، قیمت نبشی و …. آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که پیش از خرید حتما به نوع مصرف خود توجه کرده و بر اساس آن هر یک از آن انواع نبشی را خریداری کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید و یا به کمک نیاز دارید ، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها در اسرع وقت سوال شما را پاسخ داده و به شما عزیزان را یاری خواهند رساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.