فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۲۹۰۴

قوانین ثبت شرکت چیست؟

قوانین ثبت شرکت چیست؟

اگر قصد ثبت شرکت و تاسیس کسب و کار خود را دارید، قبل از هر اقدامی باید با قوانین ثبت شرکت آشنا شوید. قوانین ثبت شرکت بر اساس قانون تجارت ایران تنظیم شده است.

اگر قصد ثبت شرکت و تاسیس کسب و کار خود را دارید، قبل از هر اقدامی باید با قوانین ثبت شرکت آشنا شوید. قوانین ثبت شرکت بر اساس قانون تجارت ایران تنظیم شده است. ثبت شرکت از مجرای قانونی، مستلزم داشتن چند شرط و گذراندن چندین مرحله است. در این مقاله قصد داریم قوانین ثبت شرکت در ایران را شرح دهیم. بنابراین اگر شما هم به ثبت شرکت و راه‌اندازی کسب و کار فکر می کنید، این مقاله را از دست ندهید.

شرایط ثبت شرکت چیست؟

سرمایه‌گذاران و کارآفرینان و به طور کلی کسانی که قصد تاسیس و راه‌اندازی کسب و کار دارند، برای اینکه بتوانند به صورت قانونی فعالیت کنند، باید برای ثبت شرکت اقدام کنند. برای ثبت شرکت باید چندین شرط را احراز کنید تا با درخواستتان موافقت شود. لازم به ذکر است، شرایط ثبت شرکت‌ های مختلف، باهم متفاوت است. اما به طور کلی چند شرط مشترک وجود دارد که در این قسمت به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. حداقل دو نفر را به عنوان سهامدار معرفی کنید.
  2. دو نفر به عنوان بازرس معرفی شوند. (در شرکت های مسئولیت محدود نیازی به تعیین بازرس نیست).
  3. حداقل سرمایه یکصد هزار تومان است، که باید 35 درصد آن را بعد از تایید نام باید به حساب شرکت واریز کنید.
  4. آدرس و کد پستی معتبر جهت اخذ کد اقتصادی
  5. پس از ثبت شرکت خود نیاز به مجوز برای موضوع فعالیت خود دارید.

مراحل ثبت شرکت

بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید شرایط لازم را برای ثبت شرکت دارید، باید برای ثبت شرکت اقدام کنید. ثبت شرکت نیز مستلزم طی چندین مرحله است. برای اینکه در نهایت، ثبت شرکت شما تایید شود، باید این مراحل را با دقت و در زمان مقرر انجام دهید.

در ادامه به شرح این مراحل خواهیم پرداخت:

تعیین نوع شرکت

از معیارهایی که برای انتخاب نوع شرکت باید در نظر بگیرید، می‌توان به تعداد شرکا و مسئولیت هر کدام، میزان سرمایه شرکت و سایر موارد، اشاره کرد. با توجه به این معیارها، می‌توانید برای ثبت شرکت‌هایی مثل شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا شرکت تضامنی اقدام کنید.

همانطور که گفتیم تعداد شرکا از سایر معیارهای مهم برای انتخاب نوع شرکت است. حداقل شرکای مورد نیاز برای تاسیس شرکت سهامی عام، 5 نفر، برای شرکت سهامی خاص، 3 نفر، برای شرکت با مسئولیت محدود، 2 نفر و برای شرکت تضامنی، 2 نفر می‌باشد.

قطعاً در نهایت این خود شما هستید که با توجه به نوع فعالیت کسب و کارتان تصمیم می‌گیرید کدام ساختار تجاری برای شما مناسب‌تر است. در این راستا نیز باید آینده‌نگری بلند مدت داشته باشید تا بعداً نیازی به تغییر نوع شرکت پیدا نکنید.

انتخاب نام شرکت

دومین کاری که بعد از انتخاب نوع شرکت باید انجام دهید، تعیین نام تجاری برای شرکت است. برای انتخاب نام شرکت باید چند شرط را رعایت کنید. اول از همه اینکه نام پیشنهادی، نباید قبلاً توسط شرکت دیگری ثبت شده باشد. افزون بر این نامی که برای شرکتتان انتخاب می‌کنید باید 3 سیلابی باشد.

به طور کلی شاخص‌های مختلف دیگری نیز برای انتخاب نام شرکت وجود دارد. برای مثال شما نمی‌توانید نام‌های کلی و عام را برای شرکت خود انتخاب کنید. همچنین در نام‌گذاری شرکت باید از انتخاب اسامی کلی یا اسامی متبرکه مانند کعبه یا پیامبر اجتناب کنید. علاوه بر این نام‌هایی که در مغایرت با قوانین شرعی‌اند و دارای مفاهیم مستهجن و رکیک و یا بی‌معنا هستند نیز برای انتخاب نام شرکت مناسب نیستند.

شاخص مهم دیگری که در انتخاب نام شرکت باید به آن توجه کنید این است که اجازه ندارید اسامی‌ای را که دارای حروف مشابه و واج‌آرایی یکسان هستند، انتخاب کنید. برای مثال اگر بخواهید نام شرکت را دانا بگذارید، باید نام‌های مشابه را مانند دینا، دریا، دیبا و… نیز جستجو کنید.

شما با انتخاب حرفه ای نام شرکت می‌توانید کاری کنید که وجه تمایز شرکت شما نسبت به سایر شرکت‌های رقیب که کاری مشابه را انجام می‌دهند، آشکار شود و مخاطبین هدف یا مشتریان شما و برند شرکتتان را به خوبی شناسایی کنند.

6 4 1

ارائه مدارک مورد نیاز

سومین مرحله جمع‌آوری و ارائه مدارکی است که برای ثبت شرکت ضروری هستند. از جمله این مدارک مورد نیاز می‌توان به اساسنامه، اظهارنامه، صورتجلسه هیئت مدیره، مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره و سهامداران، گواهی عدم سوء پیشینه هیئت مدیره و… اشاره کرد.

ثبت‌نام در سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها

در این مرحله باید وارد سامانه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir شده و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری مدارک، درخواست ثبت شرکت خود را ارسال کنید. باید توجه داشته باشید که با ورود اطلاعات کامل و درست و ارائه صحیح مدارک، ثبت‌نام شما تایید خواهد شد. بنابراین در این مرحله باید اطلاعات را با دقت وارد کنید. در ادامه مراحل ثبت نام اینترنتی ثبت شرکت را به اختصار شرح داده‌ایم:

گام اول: وارد سامانه اینترنتی ثبت شرکت‌ها شوید و در سربرگ تاسیس، گزینه شخصیت حقوقی را انتخاب کنید.

گام دوم: در این مرحله نوع شرکتی را که قصد دارید تاسیس کنید، مشخص نمایید.

گام سوم: در این مرحله نوبت وارد کردن اطلاعات شرکت مانند مدت زمان فعالیت شرکت، موقعیت مکانی، شماره موبایل، ایمیل و کد پستی است. سپس آدرس به صورت اتوماتیک برایتان نمایش داده می‌شود.

گام چهارم: در این مرحله باید اطلاعات نماینده قانونی شرکت را وارد کنید.

گام پنجم: در این قسمت باید نام شرکت را وارد کنید.

گام ششم: در این قسمت نوع فعالیت شرکت را مشخص کرده و اطلاعات مربوط به آن را در کادر پیش رو وارد کنید.

گام هفتم: در این مرحله باید میزان سرمایه شرکت را تعیین کرده و مشخص کنید که سرمایه شما از نوع نقدی است یا غیرنقدی.

گام هشتم: مشخصات اعضای هیئت مدیره را مشخص کنید.

گام نهم: در مرحله نهایی باید شعبه و روزنامه کثیرالانتشار شرکت را تعیین کنید و گزینه ثبت را انتخاب نمایید.

ارسال مدارک مورد نیاز از طریق پست

بعد از ثبت‌نام اینترنتی باید نسخه اصلی صورتجلسه‌ها را از طریق ادارات پست، به آدرس مندرج در تاییدیه ثبت‌نام بفرستید. سپس مدارک شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید، آگهی تاسیس شرکت شما صادر خواهد شد. از جمله مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. 2 نمونه کپی از اظهارنامه شرکت
  2. 2 نمونه کپی از اساسنامه شرکت
  3. دو نمونه کپی صورتجلسه مجمع عمومی موسسان
  4. دو نمونه کپی صورتجلسه اعضای هیئت مدیره که امضای مدیران در آن درج شده است.
  5. کپی برابر اصل اسناد و مدارک شناسایی و هویتی اعضای هیئت مدیره و شرکا مانند شناسنامه و کارت ملی
  6. گواهی بانکی که ثابت کند 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت به حساب بانکی شرکت وارد شده است.
  7. گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره

مراجعه حضوری به اداره ثبت

در این مرحله باید به صورت حضوری به اداره ثبت مراجعه کنید. مامور ثبت، دو نسخه از درخواست شما را دریافت کرده و یکی از آن‌ها را در پرونده ثبت می‌کند. نسخه دوم را هم بعد از امضا، به شما تحویل می‌دهد. سپس اشخاص دارای حق امضا، باید دفتر مخصوص را امضا کنند.

چاپ آگهی تاسیس شرکت

در مرحله هفتم که مرحله آخر است، آگهی تاسیس شرکت شما در روزنامه رسمی چاپ می‌شود و شما می‌توانید کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده و کسب درآمد کنید. چاپ آگهی تاسیس در واقع نشان‌دهنده آن است که شرکت شما قانوناً ثبت شده و اجازه فعالیت دارد.

زمان مورد نیاز برای ثبت شرکت

باید بدانید که برای ثبت شرکت شما در مجموع تا دریافت شناسه ملی و شماره ثبت، حدود 5 تا 7 روز زمان نیاز است، و همچنین به صورت میانگین 7 روز هم طول می کشد تا آگهی تاسیس در روزنامه رسمی درج شود.

ثبت شرکت چه مزیت‌هایی دارد؟

تا اینجا با قوانین و مراحل ثبت شرکت آشنا شدید. اما ثبت شرکت چه مزیت‌هایی دارد؟ با ثبت شرکت از چه مزایایی بهره‌مند خواهید شد که ارزش انجام این فرآیند را دارد؟ در ادامه با برشمردن مزایای ثبت شرکت به این سوال پاسخ خواهیم داد.

  • ثبت شرکت به فعالیت کسب و کارتان وجهه قانونی بخشیده و باعث اعتبار شرکت و کسب و کارتان می‌شود.
  • با افزایش اعتبار شرکت، سرمایه و سود بالاتری کسب کرده و قراردادهای بزرگ‌تر و پرسودتری منعقد خواهید کرد.
  • با ثبت شرکت و احراز برخی شرایط می‌توانید در مناقصات دولتی و خصوص مختلفی شرکت کنید.
  • با ثبت شرکت تحت پوشش قانون قرار خواهید گرفت و در صورت بروز اختلافات حقوقی می‌توانید از راه‌های قانونی اقدام کرده و از حمایت قانونی برخوردار شوید.
  • با ثبت شرکت از شخصیت حقوقی مجزایی بهره‌مند خواهید شد که همین امر منجر به جلب اعتماد و افزایش مشتریان و افزایش سود می‌شود.

در این مقاله تلاش کردیم قوانین ثبت شرکت را به شما عزیزان شرح دهیم. قوانین ثبت شرکت در ایران بر اساس قوانین تجارت تدوین شده است. رعایت این قوانین در فرآیند ثبت شرکت باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌هایتان خواهد شد. زیرا در صورتیکه برای ثبت شرکت واجد شرایط نباشید و یا در ارائه مدارک دقت نکنید، با درخواست شما موافقت نخواهد شد و ناچار خواهید بود مراحل ثبت شرکت را مجدداً انجام دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.