فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۱۳۲۰

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم+آزمایشهای میکروبی مواد غذایی

آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم+آزمایشهای میکروبی مواد غذایی

آزمون های میکروبی شمارش کلی میکروارگانیسم ها، آزمون شناسایی سالمونلا، آزمون اشریشیا کلی، آزمون لیستریا و ... در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم که به عنوان بهترین آزمایشگاه کشور شناخته شده، مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی قابل اجرا است.

آزمون های میکروبی شمارش کلی میکروارگانیسم ها، آزمون شناسایی سالمونلا، آزمون اشریشیا کلی، آزمون لیستریا و ... در آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم که به عنوان بهترین آزمایشگاه کشور شناخته شده، مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی قابل اجرا است.

سالمونلا:

باکتری سالمونلا عامل یکی از شایع ترین مسمومیت‌های غذایی در سراسر جهان است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2016، سالمونلا باعث بیمار شدن میلیونها نفر و مرگ بیش از 100 هزار نفر در دنیا بطور سالانه می‌شود که تقریباً 85 درصد آنها ناشی از غذای آلوده است.

 

باکتری سالمونلا اولین بار در سال 1855 پروفسور تئوبالد اسمیت، این باکتری را از روده خوک جدا سازی کرد و به احترام رئیس خود "دانیل سالمون" سالمونلا نامید.

  • بیماریزایی باکتری سالمونلا

باکتری سالمونلا بعد از ورود به دستگاه گوارش، از طریق سلول های سیستم ایمنی در دستگاه گوارش تکثیر شده و در صورت ورود عفونت در خون به اندام های دیگر بدن مانند طحال، کبد، کیسه صفرا رفته و آنها را درگیر می کند.

علائم شایع سالمونلا شامل تب، اسهال، گرفتگی معده و استفراغ، بعد از 6 ساعت تا 3 روز ظاهر شده و معمولاً 7-4 روز طول می کشد. در صورت کم آبی شدید بدن علائمی مثل سرگیجه، تپش قلب، تیره شدن رنگ ادرار و خشکی لب و دهان مشاهده و در مواردی حتی منجر به مرگ می شود.

در زنان باردار از طریق جفت به مایع اطراف جنین منتقل و منجر به سقط جنین و یا به دنیا آمدن نوزاد مرده می شود.

 اشریشیاکلی:

باکتری اشریشیاکلی یا ای کولای از عوامل شایع اسهال مسافرتی و اسهال کودکان به خصوص در کشورهای در حال توسعه است. در سال 2010 سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که سالانه حدود 111 میلیون نفر بیمار و حدود 63 هزار نفر بر اثر اسهال ناشی از E.coli در سراسر جهان جان باختند.

باکتری اشریشیا کلی اولین بار در سال 1885 توسط پزشک آلمانی متخصص اطفال به نام "تئودور اشریش" از مدفوع کودکان استخراج شد که در نهایت به افتخار کاشف آن، "اشریشیا" و به دلیل محل سکونت آن یعنی کولون یا روده (colon)، "کُلی"(coli)  نامیده شد.

  • بیماریزایی باکتری اشریشیاکلی

برخی از این باکتریها می توانند حدود 3 تا 4 روز بعد از ورود به بدن از طریق تولید سم و آسیب به سلولهای پوششی مخاط روده باعث بروز علائمی مانند دردهای شکمی شدید، اسهال (گاهی همراه با خون)، استفراغ و در بعضی از افراد تب خفیف شوند. بیشتر بیماران بد از 5 تا 7 روز بهبود می یابند. البته در بعضی از موارد این باکتری می تواند باعث عفونت دستگاه ادراری، آسیب به کلیه و نارسایی آن، عفونت خون یا سپسیس و ...  و حتی در مواردی منجر به مرگ شود.

در زنان باردار، عفونت شدید E.coli باعث مشکلاتی از قبیل زایمان زودرس، یا به دنیا آمدن نوزاد مرده و کاهش وزن نوزاد می شود.

لیستریا

یکی دیگر از عوامل مسمومیت های غذایی، باکتری به نام لیستریا است. که طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2018، حدود 0.1 تا 10 مورد در هر یک میلیون نفر در سال درگیر این بیماری شده که اگرچه این تعداد کم است، اما میزان بالای مرگ و میر مرتبط با این عفونت آن را به یک نگرانی قابل توجه برای سلامت عمومی تبدیل می کند.

این باکتری اولین بار در سال 1911 توصیف شد و در سال 1940 به افتخار آقای جوزف لیستر، جراح بریتانیایی نامگذاری شد.

لیستریا با مصرف غذای آلوده وارد روده شده و با آسیب به روده از آنجا وارد خون شده و به اندام های هدف می رسد و ممکن است بعد از چند روز تا چند ماه، علائم بیماری بروز کند.

عمدتاً علائم این بیماری در افراد سالم خفیف بوده و شامل اسهال، تب، سردرد و درد عضلانی است و دوره نهفتگی آن کوتاه است ( چند روز ) اما این باکتری در گروه های پر خطر و حساس که شامل زنان باردار، بیماران سرطان، مبتلا به ایدز (HIV) و پیوند اعضا، افراد مسن و نوزادان می تواند بین 20 تا 30 درصد باعث مرگ و میر شود.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2018، زنان باردار حدود 20 برابر بیشتر از سایر افراد سالم بزرگسال به این بیماری مبتلا می شوند که می تواند منجر به سقط جنین یا مرده زایی، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مننژیت در نوزاد شود.

باکتری از طریق مصرف کدام مواد غذایی باعث مسمومیت غذایی می شود؟

44

باکتری سالمونلا، اشریشیاکلی، لیستریا از طریق مصرف مواد غذایی مانند گوشت، مرغی که به درستی پخته نشده، از طریق میوه و سبزیجات خامی که به درستی شسته نشده اند، از طریق شیر و محصولات لبنی که به درستی پاستوریزه نشده اند و همینطور در حین تولید یا بعد از تولید مواد غذایی فرآوری شده بخصوص مواد غذایی آماده مصرف که نیاز به پختن و گرم کردن دوباره ندارند مانند سالاد الویه و مواد غذایی رو باز در اغذیه فروشی ها می تواند وارد بدن انسان شود.

از آنجایی که این آلودگی های میکروبی، تغییری در رنگ، مزه و ظاهر مواد غذایی ایجاد نمی کنند، بررسی و آزمایش آلودگی های میکروبی در آزمایشگاههای مواد غذایی از جمله آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم صورت می پذیرد. 

چهار گام طلایی برای تهیه غذای ایمن

گام 1: تمیز کردن

  • شستن صحیح دستها با آب و صابونِ مایع، قبل و بعد از پخت غذا و قبل از میل کردن غذا
  • شستن ظروف و وسایل آشپزخانه بعد از انجامِ کارهایی مانند برش دادن گوشت و... . به دلیل اینکه باکتری می تواند روی سطح، شیار و درزهای وسایل آشپزخانه باقی بماند!
  • شستن میوه و سبزیجات حتی اگر قصد دارید پوست میوه را جدا کنید! به دلیل اینکه ممکن است پوست میوه، آلوده باشد و موقعِ پوست کندن، آلودگی از طریق چاقو به قسمتهای داخلی میوه وارد شود. علاوه بر این، قسمتهای آسیب دیده پوست میوه و سبزیجات را جدا کنید، به دلیل اینکه حتی بعد از شستشو، باکتری می تواند در این قسمتها، باقی بماند. چند برگ بیرونی سبزیجاتی مثلِ کاهو و کلم را جدا کنید!

 

گام 2: جداسازی

  • برای جلوگیری از انتقال آلودگی، مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی خام را از بقیه مواد غذایی جدا کنید.
  • از تخته برشی که برای برش دادن مرغ، گوشت و مواد غذایی خام استفاده می کنید، برای برش دادن مواد غذایی که نیاز به پختن ندارند مانند نان یا میوه و سبزیجات، استفاده نکنید.
  • اگر قصد دارید گوشت و مرغ را داخل یخچال بگذارید، حتما آنها را داخل ظروف دربسته گذاشته تا خونابه گوشت روی دیگر مواد غذایی نریزد.

 

گام 3: پختن در دمای مناسب

  • دمای قسمتهای مرکزی مواد غذایی در هنگام پخت نباید کمتر از 75 درجه سانتی گراد باشد
  • برای گرم کردن باقیمانده غذا، مطمئن شوید که تمام قسمتهای غذا گرم شده باشد.

 

گام 4: سرد نگهداشتن

  • دمای یخچال روی 4 درجه یا کمتر و دمای فریزر روی منفی 18 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.
  • مواد غذایی پخته شده را سریع خنک کنید! به این صورت که داخل ظرف های کوچک و کم عمق ریخته و سپس داخل یخچال بگذارید تا سریعتر خنک شوند!
  • گوشت، مرغ، ماهی و باقیمانده غذا را بیشتر از دو ساعت بیرون یخچال نگه داری نکنید و اگر دمای بیرون بالاتر از 32 درجه سانتی گراد باشد، این مدت زمان را به یک ساعت کاهش دهید.
  • برای آب کردن یخِ غذاهای منجمد، آن را از شب قبل داخل یخچال بگذارید یا از مایکروویو استفاده کنید به این صورت که  ماده غذایی را از کیسه فریزر بیرون آورده و درون ظروفی گذاشته تا تراوشات آن هنگام یخ زدایی داخل یخچال یا میکروویو نریزد. هرگز غذای منجمد را روی کابینت رها نکنید به دلیل اینکه ممکن است در هنگام یخ زدایی، بعضی از قسمتهای مواد غذایی به دمای اتاق برسند و باکتری به سرعت شروع به رشد کنند.

بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کشور

45

آزمایشگاه مرجعان خاتم به عنوان بهترین آزمایشگاه مواد غذایی کشور، قادر به انجام آزمایشهای مختلف مواد غذایی از جمله اندازه گیری باقیمانده سموم شیمیایی، آزمایش سموم قارچی یا مایکوتوکسینها مانند اندازه گیری آفلاتوکسین B، G و M، اکراتوکسین، دی اکسی نیوالنول، پاتولین، زیرالنون و ...، فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم، جیوه، آرسنیک و ...، آزمون میکروبی مانند سالمونلا، اشریشیا کلی، لیستریا، استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سرئوس و ... ، آزمون های شیمی عمومی و ... مرتبط با خوراک انسان و دام می باشد. این آزمایشگاه های مواد غذایی در شش شعبه داخل کشور و یک شعبه خارجی در کشور روسیه آماده ارائه خدمات به متقاضیان می باشد.

اما چرا آزمایشگاه مواد غذایی مرجعان خاتم؟

  • برترین آزمایشگاه کل کشور در سال 1402
  • کسب رتبه اول در آزمون ارزیابی عملکرد در بخش باقیمانده سموم بین بیست و هشت آزمایشگاه کشور
  • کسب رتبه A در آزمون ارزیابی عملکرد در بخش شیمی عمومی بین سی و شش آزمایشگاه کشور
  • سرعت اعلام نتایج: در مدت زمان کمتر از 24 ساعت
  • دقت در نتایج: مطابق با نتایج یوروفینز آلمان
  • مجهز به دستگاههایی با تکنولوژی بالا
  • مشاوره فنی و تخصصی
  • کارشناسان حرفه ای
  • دارای گواهینامه 17025
  • همکار اداره استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی کشور

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.