فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۱۵۰۳

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی

ساندویچ پانل به‌صورت موثری منجر به کاهش استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، چوب، بتن و... می‌شوند که در آماده‌سازی و تولید آن‌ها منابع زیادی مثل آب، مواد معدنی و انرژی مصرف می‌شود. با این حال، مرغوب‌ترین این مصالح در خانه سیمان به‌عنوان مرکز خرید و فروش انواع تیپ سیمان، یافت خواهند شد.

ساندویچ پانل یک ساختار سه لایه است که شامل لایه‌های رویه و زیره ورق می‌شود و از جاذب‌های حرارتی مانند فوم پلی‌یورتان یا پشم سنگ برای پر کردن فضای بین آن‌ها استفاده می‌شود. این محصول در انواع پانل‌های سقفی و دیواری به‌صورت سفارشی تولید می‌شود.

این نوع پانل‌ها به‌صورت موثری منجر به کاهش استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، چوب، بتن و... می‌شوند که در آماده‌سازی و تولید آن‌ها منابع زیادی مثل آب، مواد معدنی و انرژی مصرف می‌شود. با این حال، مرغوب‌ترین این مصالح در خانه سیمان به‌عنوان مرکز خرید و فروش انواع تیپ سیمان، یافت خواهند شد.

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا پایان این جستار متفاوت که به مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی می‌پردازد، ما را همراهی کنید.

انواع ساندویچ پانل‌های موجود در بازار

ساندویچ پانل‌ها بر اساس نوع عایقی که در آن‌ها استفاده می‌شود، به سه گروه متداول زیر تقسیم می‌شوند:

  • فوم پلی‌یورتان
  • پشم‌سنگ
  • پلی‌استایرن

همچنین، بر اساس کاربردهای مختلف، این پانل‌ها به دو نوع پوشش، یعنی سقفی و دیواری تقسیم می‌شوند. هر یک از این سه نوع عایق و هر یک از دو نوع پوشش، دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی هستند. انتخاب نوع مناسب از این پانل‌ها بستگی به نیازها و محاسبات مربوط به پروژه دارد.

استفاده از ماشین‌آلات مدرن و تکنولوژی C.N.C امروزه به ارتقاء کیفیت و تنوع ساندویچ پانل‌ها کمک زیادی کرده است. این امکانات مدرن به تولید ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری با اندازه‌ها و طرح‌های مختلف امکان می‌دهند.

کاربرد پانل ساندویچ‌ها

در ادامه مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی بد نیست بدانید، استفاده از پنل‌های ساندویچ در انواع مکان‌ها و صنایع مختلفی رایج است. این پنل‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در مکان‌ها و پروژه‌های متعددی بکار می‌روند.

این پروژه‌ها شامل ساخت دیوارها و سقف‌های سردخانه‌ها و انبارهای محصولاتی مانند میوه‌ها و سبزیجات می‌شوند. این متریال‌ها عایق حرارتی مطمئنی‌ به‌شمار می‌آیند.

همچنین از این مصالح نوین در هنگام ساخت و طراحی دیوار تقسیم داخلی و اتاق‌های اداری در کارخانه‌ها، کارگاها، درمانگاه‌های صحرایی، استخرهای سرپوشیده و سالن‌های ورزشی، تعمیرگاه‌های سیار، دیوار و سقف ساختمان‌های صنعتی، ویلاها و واحدهای امدادی استفاده می‌شود.

مونتاژ یا ساخت پست‌های نگهبانی، نمازخانه و محیط آموزشی، ساخت سوله، ساختمان‌های اداری و هتل‌ها، مدارس و درمانگاه‌های سیار، مخازن چند جداره، کانکس و کانتینرها، پوشش سوله‌ها و انبارها، سردخانه گوشت و لبنیات و خانه‌های سیار و کاروان‌ها از کارکردهای دیگر این مصالح به‌شمار می‌روند.

مقایسه ساندویچ پانل و مصالح سنتی ساختمانی

کمتر کسی امروز از فناوری‌ها و مصالح نوین ساختمانی بی‌اطلاع است، به‌خصوص اگر در حوزه مسکن و ساخت‌وساز فعال یا سرمایه‌گذار باشد. در بخش اصلی مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی می‌خواهیم به ریزموضوعات آن پرداخته و از ابعاد گوناگون، آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

زمان به مراتب پایین‌تر برای ساخت و اتمام سازه‌ها

ساندویچ پانل‌ها با سرعت بالا و به دقت بالا تولید می‌شوند و به راحتی نصب می‌شوند. این ویژگی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که پروژه‌های ساختمانی را با سرعت بسیار بیشتری انجام دهید.

به‌عنوان مثال، در مقایسه با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی، زمان لازم برای اتمام یک سازه با استفاده از ساندویچ پانل‌ها به مراتب کمتر است. این به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت به اهداف خود در زمان مطلوب برسید.

علاوه بر این، ساندویچ پانل‌ها به عنوان عایق حرارتی و صوتی بسیار عالی عمل می‌کنند و باعث افزایش کیفیت محیط داخلی ساختمان می‌شوند.

کاهش نیروهای مخرب زلزله

در حال حاضر ما به بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از المان‌های مقاوم در برابر زلزله و حوادث آتش‌سوزی توجه زیادی داریم. این توجه به علت اهمیت حفظ ایمنی و کیفیت ساختمان‌ها است.

یکی از موضوعات مطرح در مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی، توجه بیش‌ازپیش به صرفه ساخت ساختمان‌های پیش‌ساخته است. به این دلیل که مصالح ساختمانی سنتی ممکن است به میزان کافی مقاومت در برابر زلزله را فراهم نکنند و در مواجهه با زلزله، به اتلاف انرژی، سرمایش و گرمایش زیادی منجر شوند. همچنین، مصالح ساختمانی سنتی ممکن است عایق‌های ضعیفی در برابر تبادل گرمایی باشند.

02

کاهش وزن و تقلیل بارهای مرده

مساله ضخامت دیوارها و سازه‌های ساختمانی، از جمله تفاوت‌های مهم بین ساندویچ پانل‌ها و مصالح ساختمانی سنتی است. برای مقایسه فرض کنید یک دیوار آجری با ضخامت ۳۵ سانتی‌متر با یک سازه پیش‌ساخته دیواری که از فوم پلی‌یورتان با ضخامت ۴ تا ۵ سانتی‌متر تشکیل شده است، در یک رده کارکردی قرار می‌گیرند.

این مقایسه نشان می‌دهد که استفاده از مصالح ساختمانی سنتی باعث افزایش هزینه و زمان مورد نیاز برای اجرا می‌شود.

در ارتباط با مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی بهتر است بدانید مصالح ساختمانی سنتی دارای وزن بیشتری هستند که ممکن است منجر به افزایش بار مرده ساختمان شود. این افزایش وزن می‌تواند تأثیر بزرگی در طراحی فونداسیون داشته باشد و در نتیجه، هزینه‌های زیرسازی را افزایش دهد.

به عبارت دیگر، استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته با وزن کمتر، سبب کاهش فشار بر فونداسیون شده و در نتیجه می‌تواند به کاهش خسارات ناشی از زلزله و بهبود اقتصادی پروژه کمک کند. به عنوان مثال، یک دیوار پیش‌ساخته نسبت به یک دیوار آجری یا سیمانی تا ۵۰ برابر سبک‌تر است و این خود بر قیمت سیمان امروز تاثیر خواهد گذاشت.

03

حمل‌ونقل آسان و بی‌دردسر

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی به مسائل خارج از کارگاه عمرانی هم تسری می‌یابد. مثلا زمانی که برای ساخت یک سازه، به حمل و جابه‌جایی انواع مصالح ساختمانی نیاز باشد، این فرآیند ممکن است زمان‌بر باشد و سوخت بیشتری مصرف شود.

ممکن است شما در مواجهه با کوهی از مصالح و ابزارهای ساختمانی قرار گیرید که باید به محل ساخت منتقل شوند. این عملیات ممکن است هزینه و انرژی زیادی را به همراه داشته باشد.

با استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته مانند ساندویچ پانل، این فرآیند تسهیل می‌یابد. شما تنها نیاز به حمل و جابه‌جایی این سازه‌ها دارید و به جمع‌آوری و حمل مصالح ساختمانی دیگر نیازی نیست. این امر باعث می‌شود که استفاده از سازه‌های پیش‌ساخته به عنوان یک مزیت بزرگ در ساخت و ساز محسوب شود.

مزیت ساندویچ پانل نسبت به ایزوگام

در مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی، به‌‌خوبی متوجه مزایای بسیار پانل‌ها نسبت به روش‌های سنتی عایق‌بندی سقف‌های ساختمانی، به‌ویژه ایزوگام خواهیم شد. در گذشته، ایزوگام برای عایق‌بندی سقف‌ها استفاده می‌شد اما این روش دارای معایبی هم بود:

1. نیاز به تعمیر و تغییر مجدد ایزوگام: زمانی که ایزوگام بر روی سقف‌ها نصب می‌شد، با گذر زمان خاصیت عایقی خود را از دست می‌داد و نیاز به اجرای مجدد ایزوگام به وجود می‌آمد.

2. هزینه مجدد بابت عایق‌بندی سقف: تعمیر و اجرای مجدد ایزوگام هزینه‌های اضافی را برای صاحبان ملک به همراه داشت.

3. آلودگی محیط زیست: عملیات مرمت و اجرای مجدد ایزوگام ممکن بود به آلودگی محیط زیست و ایجاد دود و مواد آلوده در معرض محیط زیست منجر شود.

از طرف دیگر، ساندویچ پانل‌های سقفی این معایب را برطرف می‌کنند و از مزایای زیر برخوردارند:

طول عمر بالا: ساندویچ پانل‌های سقفی طول عمر بالایی دارند و تا 20 سال یا بیشتر (بستگی به کیفیت پانل) می‌توانند به کارکرد موثر خود ادامه دهند و این مهم در بحث مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی کاملا حائز اهمیت است.

  • هزینه کمتر: نیاز به تعمیرات مکرر و تغییر مجدد ندارند که این خود هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد.
  • حفظ محیط زیست: عدم نیاز به تغییر مجدد ساندویچ پانل‌ها به آلودگی محیط زیست واکنش نشان نمی‌دهد و از نگرانی‌های محیطی می‌کاهد.

پانل‌های ساختمانی نمادی از کیفیت و اطمینان

هر مقدار که از مزایای پانل‌های ساختمانی بگوییم، باز هم مواردی از قلم خواهند افتاد. به‌عنوان مثال، مقاومت بیشتر در برابر حوادث طبیعی، امکان بازیافت پس از چندین دهه استفاده مفید، تنوع بالا در ساخت، رنگ و طرح، کاستن از هزینه‌های تعمیرات و نگهداری از سازه به مقدار قابل توجه، عدم اتلاف زمان و کاستن از هزینه‌ بکارگیری نیروی انسانی و حمل و نقل، مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و پوسیدگی در مقام مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی سنتی، استفاده بیشتر از فضا در صورت استفاده از پانل با ضخامت‌های پایین، عایق رطوبت، بی‌نیاز از اجرای مرحله قالب بندی، عمر بالا و مقاومت قابل توجه سازه، هزینه بسیار پایین اجرای زیرسازی و کاهش زمان اجرای سازه، همگی از مزایای این متریال محبوب و نوین به‌شمار می‌روند.

بنابراین، امروزه اغلب پیمانکاران و طراحان سازه‌های مختلف علاوه بر در نظر گرفتن صرفه اقتصادی این نوع مصالح، امنیت را چاشنی خرید خود می‌کنند. چرا که ایمنی در سازه، به‌خصوص مناطق زلزله‌خیز حرف اول را می‌زند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.