کد مطلب: ۸۹۱۷۷۵

باتری ماشین چگونه کار می‌کند؟

باتری ماشین چگونه کار می‌کند؟

فرض کنید یک روز صبح که برای رفتن به سر کار عجله دارید، هر چه استارت می‌زنید اتومبیل روشن نمی‌شود. ترجیح می‌دهید خیلی زود مشکل خودرو را برطرف کنید و به محل کار برسید. استارت نخوردن ماشین، یکی از علائم خرابی باتری خودرو است. به احتمال زیاد روند خراب شدن باتری خودرو شما از چند مدت قبل آغاز شده و حالا با علائم مختلف خودش را نشان می‌دهد. در چنین مواقعی باید برای تعویض یا تعمیر باتری اقدام کنید. قبل از آن لازم است علائم خرابی باتری خودرو را به طور کامل بشناسید.

باتری بخش مهمی از راه‌اندازی و روشن کردن یک وسیله نقلیه است. باتری خودرو، جریان الکتریسیته مورد نیاز برای کار کردن بقیه اجزای الکتریکی را فراهم می کند. با این حال، مانند انواع دیگر باتری ها، آن ها عملکرد دائمی نداشته و هر از چند گاهی باید تعویض شوند. تشخیص این که چه زمانی ماشین شما دچار مشکل می شود آسان است، اما کشف علت این مشکلات می تواند گیج کننده باشد.

یک باتری خودرو انرژی ایجاد شده توسط دینام ماشین را ذخیره می‌کند. این کار با صفحات سربی داخل محفظه باتری و یک مایعی از اسیدسولفوریک که در صورت فعال بودن جریان الکتریکی واکنش نشان می‌دهد، ذخیره می‌شود و انرژی تولید شده را ذخیره می‌کند و باتری خودرو را “شارژ” می‌کند. سپس باتری می‌تواند این نیرو را در مواقع موردنیاز تأمین کند.

با گذشت زمان واکنش‌های شیمیایی با کاهش واکنش‌پذیری سرب و اسید، کمتر می‌شوند. این باتری ها بسته به استفاده از آنها، معمولاً بین سه تا هفت سال دوام می‌آورند.

مهم‌ترین کاری که باتری خودرو انجام می‌دهد شروع به کار موتور است. هنگامی که موتور کار می‌کند، دینام انرژی بیشتری تولید می‌کند که توسط باتری ذخیره می‌شود. اما ازآنجاکه دینام درحالی‌که موتور خودرو خاموش است کار نمی‌کند، سیستم جرقه‌زنی از انرژی ذخیره شده در باتری استفاده می‌کند.

درحالی‌که موتور خاموش است، انرژی ذخیره شده در باتری ماشین شما برای تغذیه برق از جمله رادیو، پنجره‌ها یا هر چیزی که ممکن است از فندک اتومبیل خود تغذیه یا شارژ کنید استفاده می‌شود، پس وقتی خودرو خاموش است شارژ آن را بیش از اندازه هدر ندهید و هر زمان که موتور کار نمی‌کند، هرگونه سیستم الکتریکی را در ماشین خود روشن نکنید چون خطر تخلیه باتری و سپس نداشتن قدرت کافی برای روشن شدن مجدد موتور وجود دارد.

از کجا بفهمیم باتری ماشین خراب است؟

برای تشخیص خرابی باتری ماشین بدون ابزار و دستگاه تست باطری احتمال خطا در تشخیص اینکه بفهمیم ایراد از کجاست وجود دارد. اما نشانه های روتین مختلفی هست که به شما کمک می کند متوجه شوید که آیا باتری ضعیف است یا خیر. شاید این اتفاق برای شما هم پیش بیاید که در هر ساعتی از شبانه روز سوار اتومبیل خود شده و متوجه ‌شوید که روشن نمی شود یا به تفسیر بهتر استارت نمیخورد. روشن نشدن ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ، اما رایج ترین دلیل آن، خرابی باتری ماشین است. البته ممکن است همیشه مشکل به خاطر خراب شدن باتری نباشد، بلکه تنها نیاز به شارژ مجدد داشته باشد. 

انتخاب بهترین نوع باتری می تواند سبب کاهش هزینه ها و افزایش کارایی باتری شود، بنابراین بهتر است هنگام انتخاب باتری برای اتومبیلتان، مشخصات تعیین شده از طرف شرکت سازنده خودرو، میزان برق مصرفی خودرو، قدرت دینام برای شارژ، فضای موجود برای باتری را در نظر بگیرید یا با کارشناسان خرید باتری ماشین کیان باتری تماس بگیرید و از آنها برای انتخاب باتری مناسب برای خودروتان کمک بگیرید.

معمولا باتری ماشین به آرامی از بین می رود و قبل از خرابی کامل، علائمی را به شما نشان می دهد. باتری‌ها در طول چرخه عمر خود در معرض فازهای مداوم شارژ و دشارژ و همچنین محیط های گرمای بالا قرار دارند. از آنجایی که باتری نقش مهمی در راه‌اندازی موتور ایفا می‌کند، وقتی از کار می‌افتد مشکل بزرگی را برای راننده  ایجاد کرده و باید بلافاصله سرویس یا تعویض شود. اما نگران نباشید، با خواندن این مقاله مهمترین نشانه های خرابی باتری خودرو را به شما توضیح می دهیم.

 

کیان باتری2

علائم خرابی باتری ماشین

با طول عمر متوسط ​​حدود دو سال، یک باتری ماشین بدون توجه به اینکه چقدر خوب رانندگی می کنید، از بین می رود. اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، می توانید با کارشناسان کیان باتری تماس گرفته و از آن ها بخواهید راهنماییتان کنند.

صداهای کلیکی

اگر کلید را برای روشن کردن موتور بچرخانید اما تمام صدایی می شنوید صدای کلیک است، احتمالا باتری قدرت کافی برای درگیر کردن موتور استارت را ندارد. البته این مشکل ممکن است به دلیل شارژ ناقص توسط دینام باشد. وسیله نقلیه خود را برای بررسی سیستم شارژ و باتری به مرکز خدمات ببرید. یکی دیگر از دلایل صدای کلیک می تواند رله استارت معیوب باشد که قادر به تامین برق کافی برای استارت نیست.

خوردگی باتری ماشین

خوردگی باتری می ‌تواند به این معنی باشد که باتری خودروتان نشتی دارد که می ‌تواند باعث عملکرد ضعیف باتری شود. این به ویژه برای باتری های اسید سرب مضر است و می تواند طول عمر آنها را کوتاه کند، زیرا خوردگی جریان الکترون ها را به کابل های ترمینال باتری مختل می کند. اگر میزان خوردگی به اندازه ای باشد که به صورت لایه کوچکی از فاز سفید روی ترمینال باتری ظاهر شود، احتمالاً عواقب الکتریکی آن در حال ایجاد شدن است. ریشه کن کردن این خوردگی و جلوگیری از شیوع آن در آینده برای افزایش عمر باتری بسیار مهم است.

خوابیدن باتری هر روز صبح

باتری شما در حین رانندگی با ماشین، شارژ می شود، بنابراین اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه شما با وجود اینکه روز قبل آن را شارژ کرده اید، روشن نمی شود، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. این اغلب در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و بسیار سرد رخ می دهد.

 فشردن زیاد پدال گاز 

اگر برای روشن کردن ماشین خود مجبور به فشار دادن زیاد پدال گاز هستید، احتمالاً باتری ضعیف شده و باید به یک مکانیک مراجعه کنید.

چراغ های کم نور

چراغ های جلو جزء قطعات الکتریکی‌ای هستند که به طور مستقیم از باتری تغذیه می‌کنند. اگر چراغ‌های جلوی خودرو شما کم‌نور شدند احتمالا مشکل از باتری است، البته کم نور شدن چراغ های جلو می‌تواند به دلایل دیگری مثل دینام هم باشد. چراغ‌های کم نور نه تنها از لحاظ ایمنی خطرناک بوده، بلکه می‌تواند هشداری برای خرابی و از کار افتادن باتری نیز باشند.

روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ چک موتور می تواند معانی زیادی داشته باشد، از عملکرد نادرست دینام گرفته تا مشکلات ترکیب سوخت. اگر این چراغ روشن شد آن را نادیده نگیرید و هرچه سریع تر خودروتان را نزد مکانیک ببرید.

بد شکل شدن باتری

باتری متورم شده نشانه واضحی از خراب بودن باتری است که ناشی از تجمع گازهای هیدروژن است. این زمانی اتفاق می افتد که دینام باتری را بیش از حد شارژ کرده و باتری نمی تواند گازها را با سرعت کافی دفع کند.

وجود بوی عجیب

اگر متوجه نشت باتری اسید سرب خود شدید، این مایع احتمالاً آب مقطر نیست، بلکه اسید باتری است. به آن دست نزنید. این نشت اغلب با بوی تخم مرغ فاسد همراه است که از گاز سولفید هیدروژن نشت کرده است.

کیان باتری1

چه زمانی باید باتری را تعویض کرد؟

  • زمانی که باتری کاملا خراب شود و اتصال باتری به باتری موثر واقع نشود.
  • زمانی که مدت زمان طولانی از روشن نشدن خودرو در پارکینگ بگذرد.
  • زمانی که مکانیک توصیه کند.
  • هر دو تا سه سال لازم است باتری تعویض شود.

کیان باتری به عنوان یک استارت آپ تخصصی شبانه روزی در زمینه فروش سپاهان باتری، باتری صبا، باتری وایا و تمامی برندهای ایرانی و خارجی و ارائه انواع بهترین باتری ماشین، همچنین خرید باتری فرسوده به فعالیت می پردازد. حمل، نصب و تست دینام و سیستم برقی خودرو کاملا رایگان بوده و به جز هزینه باتری شما هیچ هزینه دیگری پرداخت نخواهید کرد. و همچنین تعویض باتری ماشین در محل انجام می شود. ما با ایجاد بستری امن، سفارش رضایت بخش در فضای اینترنتی را رکن اصلی توسعه‌ ی فعالیت‌های خود در زمینه خدمات فروش باطری ماشین قرار داده ایم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.