خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۰۳۲

راهنمای داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی

راهنمای داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی

داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی برای بیشتر افراد چیزی غیرقابل تصور است. زیرا بیشتر افراد بر این باور هستند که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید هزینه‌های بسیاری، صرف کنند. در صورتی که اینگونه نبوده و با رعایت چند نکته می‌توان هزینه‌های خود را در این زمینه مدیریت کرده و در عین حال از مواد غذایی مفید مصرف کرد. در ادامۀ این مطلب قصد داریم در رابطه با این موضوع توضیحاتی را ارائه دهیم.

چند نکتۀ بسیار مهم وجود دارد که همۀ افراد باید آن‌ها را در زندگی روزمرۀ خود رعایت کنند. یکی از این نکات، توجه به رژیم غذایی است. داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی برای بیشتر افراد چیزی غیرقابل تصور است. زیرا بیشتر افراد بر این باور هستند که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید هزینه‌های بسیاری، صرف کنند. در صورتی که اینگونه نبوده و با رعایت چند نکته می‌توان هزینه‌های خود را در این زمینه مدیریت کرده و در عین حال از مواد غذایی مفید مصرف کرد. در ادامۀ این مطلب قصد داریم در رابطه با این موضوع توضیحاتی را ارائه دهیم.

رژیم غذایی سالم و ناسام

برای آن که بتوانیم یک رژیم غذایی سالم و اقتصادی داشته باشیم، ابتدا لازم است تعریفی از رژیم غذایی سالم را بیان کنیم. برنامه غذایی که شامل تمامی مواد مغذی باشد را می‌توان به عنوان یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفت. میوه‌ها، سبزیجات، غلات، لبنیات، پروتئین‌ها و حتی چربی‌ها باید در مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، وجود داشته باشند تا بتوان گفت ما تغذیه‌ای سالم داریم.

 برای مثال بعضی افراد با حذف یک مادۀ مغذی، قصد دارند وزن خود را کاهش دهند. در صورتی که این کار تنها باعث آسیب به بافت‌های مختلف بدن می‌شود. برای آن بتوانیم پاسخ پرسش چگونه لاغر شویم را به درستی بدهیم، باید به یک متخصص مراجعه کنیم. مجموعه تخصصی فیت کلاب با داشتن متخصصین تغذیه و مربیان ورزشی باتجربه، می‌توانند به راحتی شما را در این زمینه راهنمایی کند.

رژیم غذایی سالم و اقتصادی باید به گونه‌ای تنظیم شود که فرد قادر به ادامه دادن آن برای مدت زمانی طولانی باشد. برای مثال اگر رژیم غذایی برای یک فرد به گونه‌ای تنظیم شود که باب سلیقه او نبوده یا با شرایط اقتصادی او سازگاری نداشته باشد، نمی‌تواند مدت زمان طولانی به آن پایبند باشد.

نکاتی برای داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی

70

برای آن که رژیم غذایی سالم و اقتصادی داشته باشید، کافی است نکاتی را در این زمینه بشناسید و به آن‌ها عمل کنید. لازم به ذکر است، تنظیم رژیم غذایی نیز تا حد زیادی به شرایط جسمی و روحی یک فرد وابسته است، بنابراین نمی‌توان یک برنامه کلی را برای تمامی افراد در نظر گرفت. اما می‌توان از نکات زیر برای تنظیم یک برنامه غذایی سالم و اقتصادی کمک گرفت.

1.مواد غذایی طبیعی مصرف کنید

مواد غذایی طبیعی را می‌توان به سه گروه تأمین کننده انرژی بدن، سازندگان بافت‌های مختلف بدن و تنظیم کننده‌ها تقسیم کرد. این سه گروه مواد غذایی، حتماً باید در یک رژیم غذایی گنجانده شوند تا بتوان گفت آن برنامه غذایی، یک رژیم غذایی سالم است. این مواد گاهی بسیار ارزان قیمت و گاهی قیمت‌های بالایی دارند. بنابراین باید برای مصرف آن‌ها برنامه‌ریزی کرد تا یک برنامه غذایی علاوه بر سالم بودن، اقتصادی نیز باشد.

2.خداحافظی با غذاهای آماده

هر چقدر تعداد بیشتری از وعده‌های غذایی خود را در خانه تهیه کنید و نیاز خود به غذاهای آماده و فست فودها را کم‌تر کنید، شما در داشتن یک رژیم غذایی سالم و اقتصادی موفق‌تر خواهید بود. غذاهای آماده به دلیل داشتن افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها ارزش غذایی پایینی دارند. همچنین غذاهایی که به صورت حاضری از بیرون تهیه می‌کنید، دارای ارزش غذایی پایینی هستند.

 زیرا با توجه به معیارهای یک رژیم غذایی سالم، تهیه و طبخ نشده‌اند. می‌توانید با در نظر گرفتن مواردی همچون استفادۀ کم‌تر از مواد پرکالری و چرب و استفادۀ بیشتر از مواد غذایی مفید، غذایی متناسب با سلیقه خود طبخ کنید.

3.هنگام خرید مواد غذایی دقت کنید

هنگام بسته بندی مواد غذایی، اطلاعات جامع و کاربردی مانند میزان کالری بر روی آن‌ها چاپ می‌شود. اینگونه شما می‌توانید با مطالعه این اطلاعات و در نظر گرفتن قیمت ‌آن‌ها، مواد غذایی سالم و مقرون به صرفه‌ای تهیه کنید. با در نظر گرفتن مواد غذایی مورد نیاز و خریدی آگاهانه، شما می‌توانید به صورت چشم‌گیری دور ریز مواد غذایی خود را کاهش داده و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

4.عادات غذایی خود را اصلاح کنید

گاهی هزینه‌های اضافی مواد غذایی، به دلیل عادات غذایی اشتباه است. افراد می‌توانند با ترک عادت‌های نامناسب غذایی خود، برنامه خرید مواد غذایی خویش را نیز اصلاح کرده و در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. با برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای وعده‌های غذایی می‌توانید، هوشمندانه‌تر خرید کنید و از صرف درآمد خود برای مواد غذایی مضر یا غیرضروری جلوگیری کنید.

71

5.تهیه لیست خرید

نوشتن لیستی کامل از مواد غذایی که برای رعایت یک رژیم غذایی سالم و اقتصادی به آن‌ها نیاز دارید، می‌تواند به شما کمک قابل توجه‌ای داشته باشد. پایبند بودن به لیست خرید می‌تواند به شما کمک کند تا از خریدهای ناگهانی در امان باشید. معمولاً با قرار گرفتن در محیط فروشگاه، افراد منقلب شده و گاهی با خرید مواد غذایی اضافی و بی‌مصرف، پول خود را بی‌دلیل هدر می‌دهند. اما تهیه لیست خرید و وفادار بودن به آن باعث می‌شود شما از این موضوع در امان باشید.

6.کربوهیدارت های سالم را جایگزین نوع ناسالم کنید

کربوهیدرات‌های سالم به آرامی هضم می‌شوند، در نتیجه سطح انرژی شما را تا زمان طولانی‌تری بالا نگه می‌دارند. اما کربوهیدارت‌های تصفیه شده مانند قند و شکر، به سرعت هضم شده و وارد خون می‌شوند و به صورت ناگهانی قند خون شما را افزایش می‌دهند. این امر باعث بالا رفتن سطح انسولین شده و در طولانی مدت می‌تواند باعث بیماری دیابت شود. شما می‌توانید با استفاد از کربوهیدارت‌های ساده مانند برنج و نان، برنامه غذایی سالم و اقتصادی داشته باشید.

7.هنگام گرسنگی خرید نکنید

گرسنگی نوعی واکنش به کاهش قند خون است؛ بنابراین در این لحظات بدن ما به هیچ مادۀ غذایی جواب رد نخواهد داد. به همین دلیل است که هنگام گرسنگی، شما مایلید هر غذایی را تهیه و میل نمایید. خرید در این مواقع، کاری اشتباه است، زیرا مطمئناً مبلغ زیادی برای خرید تنقلات صرف خواهید کرد.

8.استفاده از میوه و سبزیجات

در شرایط اقتصادی جوامع امروز، خرید برخی مواد غذایی کمی دشوار است؛ بنابراین بعضی افراد اقدام به حذف آن‌ها بدون در نظر گرفتن جایگزین مناسب می‌کنند. این اشتباه‌ترین کاری است که یک فرد می‌تواند در تنظیم رژیم غذایی خود انجام دهد. قبل از هرچیزی باید بیان کنیم هیچ ماده غذایی نمی‌تواند به صورت کامل جایگزین یک ماده دیگر شود، اما می‌توان برای جبران کمبود آن‌ها از مواد غذایی دیگر استفاده کرد. برای مثال برگ‌های اسفناج علاوه بر فیبر بالا، منابع خوبی برای آهن به شمار می‌روند که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند.

9.از مواد غذایی موجود در خانه نهایت استفاده را داشته باشید

احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که غذایی را اضافه بیاورید، در این جور مواقع تصمیم شما برای مابقی غذایی اضافه آمده، چیست؟ شاید تصور شما این باشد که دور ریختن چند قاشق مواد غذایی تأثیری برروی اقتصاد خانواده ندارد، اما اصلاً این موضوع درست نیست. همان چند قاشق اضافه آمده از یک وعدۀ غذا می‌تواند یک عصرانه خوشمزه برای یکی از افراد خانواده را آماده کند.

کلام پایانی

داشتن رژیم غذایی سالم و اقتصادی نیازی به صرف هزینه‌های زیادی ندارد، اما در صورتی که یک برنامه ریزی قوی و کارآمد داشته باشید. شما می‌توانید از نکات بیان شده، مانند تهیه لیست خرید، کنار گذاشتن مواد غذایی آماده و غیره یک رژیم سالم و اقتصادی برای خود تنظیم کنید. البته در نظر داشته باشید تنظیم یک برنامه غذایی اصلاً ساده نبوده و باید برای تنظیم آن از کارشناسان تغذیه کمک گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.