خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۲۰۳۴

معاملات برخط (معاملات آنلاین) چیست؟

معاملات برخط (معاملات آنلاین) چیست؟

معاملات برخط و آنلاین در واقع فرآیند خرید و فروش سهام و تمامی معاملاتی هستند که در بستر اینترنت اتفاق می‌افتند و مزایای بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده اند.

برای سرمایه‌گذاری در هر حوزه‌ای به یکسری زیر ساخت‌ها و ملزومات نیاز دارید. باتوجه به گسترش فضای تحت وب به خصوص در سال‌های اخیر، بسیاری از مشاغل و کسب و کارها نظیر بازار بورس و سهام، ارزهای دیجیتال، طلا، فارکس و… از شکل سنتی و قدیمی خود فاصله گرفته و به‌صورت کاملا پیشرفته در بستر وب انجام می‌شوند.

معاملات برخط و آنلاین در واقع فرآیند خرید و فروش سهام و تمامی معاملاتی هستند که در بستر اینترنت اتفاق می‌افتند و مزایای بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده اند.

معاملات برخط چیست؟

در سال‌های اخیر اینترنت به بخش مهمی از زندگی تبدیل شده و بسیاری از کسب‌وکارها در بستر این شبکه بزرگ و جهانی فعالیت می‌کنند. از خرید و فروش کوچک‌ترین کالاها تا معاملات مسکن، ارزهای دیجیتال، بورس و سهام و… همگی در این فضای گسترده اتفاق می‌افتند.

سابقه معاملات آنلاین به دهه ۷۰ میلادی بازمی گردد و این شیوه معاملاتی برای اولین بار در ایالات متحده امریکا راه اندازی شد. اما باتوجه به مزایای بی‌شماری که داشت، به مرور زمان به یک شیوه روتین معاملاتی تبدیل شد و در همه جای جهان از جمله ایران مورد استقبال قرار گرفت. ورود بازار بورس و سهام ایران به این شبکه، خدمات ارزشمند زیادی را در اختیار سرمایه گذاران و سهام داران قرار داده است.

در واقع سرمایه‌گذاران با استفاده از اینترنت می‌توانند به راحتی سهامی را بخرند و درصورت لزوم در کسری از ثانیه آن را بفروشند، به روند بازار آگاه باشند و به این شکل معاملات برخط انجام دهند.

این در حالی است که قبل از انجام چنین تغییراتی افرادی که قصد خرید یا فروش سهامی را داشتند، باید به صورت حضوری به کارگزاری مدنظر خود مراجعه و درخواست خرید یا فروش یک سهام را به شکل فیزیکی اعلام می‌کردند. این شیوه معاملاتی وقت و زمان زیادی را از سرمایه‌گذاران می‌گرفت و یک پروسه نسبتا طولانی تبدیل شده بود.

معاملات برخط در بورس

اگر می‌خواهید از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا بازار بورس به سرمایه‌گذاری و کسب سود بپردازید، ابتدا باید در یک کارگزاری ثبت نام کنید. پس از آن کارگزاری یک کد معاملاتی به شما می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید پنل کاربری خود را ساخته و به فعالیت در این بازارها مشغول شوید.

در واقع معاملات برخط در بورس شرایطی را فراهم کرده است که در آن شخص سرمایه گزار می‌تواند خودش به شخصه برای خرید یا فروش سهام اقدام کند و نظارت مستقیم روی روند معامله و بازار داشته باشد.

اما دسته‌ای دیگر از معاملات هستند که به شکل آفلاین انجام می‌شوند. در این شیوه معاملاتی شما می‌توانید امورات خود را به عهده کارگزاری بگذارید. در معاملات آفلاین کارگزاری با کسب اجازه از سرمایه‌گذار می‌تواند اقدام به خرید یا فروش سهام او کند.

در این روش معامله شما به عنوان سهام دار با کارگزاری تماس گرفته و نسبت به تصمیم خود برای خرید یا فروش سهامتان آن‌ها را مطلع می‌کنید.

105

مزایای معاملات برخط

معاملات برخط مزایای بسیاری دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  • در این شیوه معاملاتی سفارشات خرید و فروش بدون اتلاف وقت و در کمترین زمان ممکن به صورت مستقیم و بی‌واسطه ارسال می‌شوند.

  • با استفاده از معاملات آنلاین می‌توانید فرایندهای بانکی را به‌صورت غیرحضوری و به راحتی انجام دهید.

  • امکان گزارش دهی از صورت حساب‌های شخصی از دیگر مزایای معاملات آنلاین محسوب می‌شود.

  • در معاملات آنلاین امکان مشاهده کل دارایی، سبد سهام، میزان سود، ضرر و… از این طریق برای سرمایه‌گذاران فراهم است.

  • دسترسی به بازار بدون محدودیت در هر زمان و مکان یکی دیگر از مزایای ارزشمند معاملات آنلاین به شمار می‌رود.

همان‌طورکه می‌دانید در معاملات آنلاین امکان رصد و مشاهده نوسانات بازار به شکل لحظه‌ای وجود دارد. بنابراین در بسیاری مواقع سرمایه‌گذاران تازه وارد با ورود یک سهم به کانال نزولی یا صعودی دچار هیجان می‌شوند و تصمیمات هیجانی می‌گیرند. این موضوع می‌تواند از معایب معاملات آنلاین برای سهامداران کم تجربه باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به معاملات آنلاین یا به اصطلاح معاملات بر خط صحبت کردیم. این دسته از معاملات به صورت غیر حضوری و در بستر فضای گسترده اینترنت اتفاق می‌افتند و مزایای بسیاری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند.

امروزه بازارهای معاملاتی متعددی از این بازار بهره می‌برند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازار فارکس، ارزهای دیجیتال، بورس و سهام، طلا و… اشاره کرد. اگر قصد دارید از شیوه معاملات بر خط در بورس استفاده کنید توصیه می‌کنیم به یک کارگزاری مراجعه کرده و پس از انجام روند ثبت نام، برای دریافت کد معاملاتی اقدام کنید.

سپس از طریق پنل کاربری خود در بازار بورس و سهام و یا مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری و کسب سود و درآمد کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.