فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۲۰۶۶

خرید انواع ریل آسانسور از اولیفت

خرید انواع ریل آسانسور از اولیفت

اگر آسانسور را به مانند پیکر انسانی در نظر بگیریم، تابلو فرمان مشابه مغز و موتور قلب تپنده آن است. جزء مهم سوم، استخوان و ستون فقرات بوده که ریل راهنما این وظیفه را به عهده دارد.

همان‌گونه که در بدن انسان ستون فقرات و استخوان‌ها وظیفه حفظ استحکام را داشته و با وجود حفاظت از اعضای حیاتی از طریق قفسه سینه، محدودیت حرکتی نیز برای اعضای بدن ایجاد می کند مشابه آن ریل راهنما در ساختار آسانسور وظیفه مشابهی دارد.

شباهت ریل آسانسور و قطار

اگر بخواهیم کاربرد ریل آسانسور را با سایر مصنوعات بشری قیاس نماییم ریل آسانسور بسیار شبیه ریل قطار است. هم از نظر شکلی و هم از نظر عملکردی.

با توضیح فوق بهتر است تعریف دقیق تری از ریل راهنما در آسانسور داشته باشیم. همانگونه که ریل قطار وظیفه تعیین مسیر حرکت قطار را داشته تا واگن یا لکوموتیو از مسیر های دیگری نرفته همچنین در زمان نیاز برای توقف لکوموتیو بتوان با درگیر شدن ترمز بر روی ریل منجر به توقف آن گردد، ریل راهنما در آسانسور نیز دو وظیفه اصلی دارد.

1- ایجاد محدودیت در مسیر حرکت کابین و وزنه تعادل بگونه ای که در مسیر حرکت عمودی خود دچار پیچش نشده و به اجزای دیگر چاه آسانسور برخورد نکند.

2- درگیری ترمز ایمنی بر روی ریل راهنما و توقف ایمن مسافر در صورت افزایش سرعت (سقوط)

انواع ریل

بصورت کلی از نظر مقطع پروفیل می توان ریل راهنمای آسانسور را به دو نوع توخالی و توپر تقسیم بندی نمود. بدیهی است نوع توخالی برای بارهای سبک تر بوده و عملا برای عملکرد ترمز ایمنی مناسب نیست از اینرو بیشتر در پکیج های خارجی و فقط برای وزنه تعادل استفاده می گردد، از اینرو اغلب در ایران با ریل های توپر در پروژه ها برخورد نموده که دارای مقطع T شکل می باشد.

با توجه به انواع آسانسور با کاربری های مختلف شامل خانگی، صنعتی، بارهای سنگین، پرسرعت بدیهی است نیاز به انواع ریل های مناسب بر حسب کاربری می باشد. لازم به ذکر است دو نکته در انتخاب ریل بیشترین تاثیر را دارد.

1- بار اعمالی در زمان حرکت و توقف اضطراری که رابطه مستقیم با ظرفیت نفر و بار آسانسور دارد

2- سرعت حرکت که عموما اغلب پروژه ها ارتفاع متوسط داشته و تا 6/1 متر بر ثانیه نیاز است اما برای سرعت های بیشتر نیاز به ریل هایی با تکنولوژی تولید خاصی می باشد. از اینرو رنج تولیدات شامل سه ردیف ذیل بوده که براساس ظرفیت بالابری ابعاد ریل تغییر می کند.

ریل هایی که به روش ماشین کاری ساخته شده اند پسوند /B

ریل هایی که به روش کشش سرد ساخته شده اند پسوند /A

ریل هایی که به روش ماشین کاری سرعت بالا ساخته شده اند پسوند BE/

به صورت خلاصه افزایش ظرفیت کابین در ابعاد ریل تاثیر داشته و افزایش سرعت در تکنولوژی ساخت ریل موثر است. همانگونه که گفته شد در سرعت های بالا نیاز به استفاده از ریل های B/ یا BE/ می باشد.

اما چرا؟ آسانسور برج میلاد را تصور نمایید. سرعت آسانسورهای برج در بخش اصلی پایه آن 7 متر بر ثانیه است.

کابین آسانسور که با سرعت یاد شده در حال حرکت است کوچکترین تابیدگی یا حتی زبری می تواند فاجعه ای را بیافریند. از اینرو در صورت نیاز به سرعت های زیاد که بیشتر در برج های مرتفع کاربرد دارد باید از ریل های خاصی استفاده نمود.

تاثیر ظرفیت بر ابعاد ریل

مقطع پروفیل ریل را تصور نمایید. در اصل محل تقابل بین کابین و ریل در بخش زائده بیرون زده (اصطلاحا نیش ریل) می باشد از این رو با افزایش ظرفیت، ضخامت نیش ریل نیز افزوده می شود.

بدیهی است تنها افزودن ضخامت نیش ریل پاسخگوی استحکام نبوده و احتمال پیچش یا شکستگی آن وجود دارد از این رو با افزایش ظرفیت که مستقیما منجر به افزایش ضخامت نیش ریل می گردد احتمال افزایش ابعاد سایر بخش ها برای تامین ضریب اطمینان لازم برای تحمل بارها وجود دارد.

ریل آسانسور

 

ریل‌ها بنا به استفاده به (T5, T9, T16) نامگذاری می گردند. لازم به ذکر است نحوه نامگذاری ریل ها در ایران با سایر کشورها و برندهای مطرح متفاوت می باشد. در ایران و بخصوص در صنعت آسانسور بصورت سنتی مقدار k (نیش ریل) را برای نامگذاری استفاده نموده اما نامگذاری صحیح آن براساس جدول ذیل و اندازه b (بال پشتی) می باشد. ریلها عموما 5 متر طول دارند که در ابتدا و انتهای آنها چهار سوراخ جهت اتصال ریل ها به همدیگر وجود دارد. دو ریل را توسط هشت عدد پیچ و یک صفحه (پشت بند) که ضخامتش با ریلها یکسان می باشد متصل می شوند.

برندهای ریل موجود در اولیفت

شرکت اولیفت که اعتبار خود را منوط به رضایت کارفرمایان خود می داند توانسته در طی سالیان گذشته رنج مختلفی از برندهای تولید کننده ریل را براساس مقدار بودجه در نظر گرفته شده برای تامین قطعات آسانسور تهیه نماید.

ریل های آسانسور اولیفت

بهترین تولید ریل مربوط به سوپر ساورای اسپانیاست. در صورت تایید کارفرما می توان با کیفیت مشابه و 30% قیمت پایین تر ریل ها از کارخانه ساورای چین تامین نمود. مزایای هزینه کم کارگر، مالیات، قیمت زمین، مسیر انتقال و . . . از جمله مقرون به صرفه بودن خرید مستقیم از کارخانه چین نسبت به اسپانیا می گردد.

کشور دوم در نظر گرفته شده برای تامین ریل کشور ترکیه است چیلیک و ترک ریل برندهایی هستند که کارفرمایان از کیفیت محصول در مقایسه قیمت آن رضایت مناسبی دارند. در کیفیت مشابه امکان تامین ریل از کارخانه مونته فرو ایتالیا نیز مقدور بوده که البته قیمت آن در مقایسه با محصول ترکیه افزایش یافته و توصیه می شود برای سرعت های زیاد ( بیش از 6/1 متر بر ثانیه ) از آن استفاده گردد.

کیفیت ریل های اسپانیا را می توان عالی و کیفیت ریل های ترک و ایتالیا را بسیار خوب در نظر گرفت. اما کارفرمایان به کرات درخواست برندی داشته اند که برای ساختمان های 4 الی 5 طبقه با ظرفیت 4 الی 6 نفره که تقریبا 80% درخواست بازار است مقرون به صرفه باشد. از اینرو طبق تحقیقات و تجربیات سالیان گذشته، شرکت اولیفت توانسته برندهای MF چین را به سبد محصولات خود اضافه کند.

طبق تجربه چندین ساله برند MF چین برای سرعت های تا 6/1 متر بر ثانیه از نظر تناسب قیمت و کیفیت در شرایط اقتصادی موجود بهترین گزینه انتخابی است و تضمین کیفیت آن را نیز از اولیفت بخواهید.

اولیفت به عنوان یکی از شرکت های مطرح و معتبر در زمینه فروش قطعات اصلی شامل سیم بکسل، ریل، موتور، پاراشوت، درب و . . . و نیز پکیج اقتصادی پله برقی این امکان را برای مشتریان خود تامین نموده تا ضمن استفاده از مزایای خرید قطعات مستقیم و حذف واسطه بهترین خدمات پس از فروش نسبت به رقبای موجود را ارائه نموده و با دارا بودن نمایندگی در کلان شهرها تحویل به موقع را تضمین نماید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.