فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۲۶۲۲

سامانه سماس چیست؟ هر آنچه باید بدانید

سامانه سماس چیست؟ هر آنچه باید بدانید

اولین روزهایی که طرح سهمیه‌بندی بنزین خودروها اجرا شد، رانندگان برای مشاهده سهمیه سوخت خود چاره‌ای به‌جز حضور در مراکز استعلام حضوری اعتبار سوخت خود نداشتند اما حالا که این طرح از همیشه پیشرفته‌تر شده، تمام اطلاعات و داده‌های سفر به‌صورت آنلاین از سامانه‌ای به نام «سماس» قابل‌پیگیری است. در این مقاله درباره این سامانه و خدمات آن می‌خوانید.


 

 

 

 

اولین روزهایی که طرح سهمیه‌بندی بنزین خودروها اجرا شد، رانندگان برای مشاهده سهمیه سوخت خود چاره‌ای به‌جز حضور در مراکز استعلام حضوری اعتبار سوخت خود نداشتند اما حالا که این طرح از همیشه پیشرفته‌تر شده، تمام اطلاعات و داده‌های سفر به‌صورت آنلاین از سامانه‌ای به نام «سماس» قابل‌پیگیری است. در این مقاله درباره این سامانه و خدمات آن می‌خوانید.

سامانه سماس چیست؟

سامانه مشترک اطلاعات سفر

واژه «سماس» سرنام عبارت «سامانه مشترک اطلاعات سفر» است: سامانه‌ای که اطلاعات مانده اعتبار سوخت بنزین و جزئیات مرتبط به آن را در اختیار راننده می‌گذارد. بعد از ثبت نام وانت یا تاکسی در سامانه‌های باربری و تاکسی اینترنتی، کلیه اطلاعات مربوط به سهمیه سوخت شامل وضعیت مانده اعتبار، تاریخچه واریز و برداشت اعتبار سوخت در این سامانه ثبت می‌شود و با واردکردن کد ملی در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

ثبت‌نام و ورود به سامانه سماس

برای استفاده از خدمات این سامانه احتیاجی به ثبت‌نام نیست. چنانچه حتی یک دوره سهمیه سوخت به راننده‌ای تعلق گرفته باشد، اطلاعات اعتبار سوخت او در این سامانه قابل‌دسترسی است. از‌طرفی به‌محض ثبت نام اینترنتی وانت یا تاکسی در پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی و شروع فعالیت شما، نامتان به‌صورت خودکار برای دریافت سهمیه ماهانه بنزین به وزارت کشور اعلام می‌شود و وضعیت اعتبار سوخت‌تان تنها با واردکردن کد ملی در سامانه در اختیارتان قرار می‌گیرد.

مدارک لازم برای ثبت نام در سامانه سماس

سفیران تاکسی‌های اینترنتی برای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سماس باید اطلاعاتی مثل نام و نام‌خانوادگی، کد ملی، شماره موبایل خود و اطلاعات زیر را در سامانه وارد کنند:

  • اطلاعات عمومی خودرو شامل مدل، شماره پلاک، کد VIN (شماره شناسه خودرو که روی کارت ماشین درج شده است)؛
  • اطلاعات بیمه‌ای خودرو شامل کد و تاریخ اعتبار بیمه؛
  • اطلاعات گواهی‌نامه شامل نوع، تاریخ صدور و اعتبار و شماره.

خدمات سامانه سماس

خدمات سامانه سماس

بعد از ورود به سایت و انتخاب گزینه «استعلام رانندگان» ۵ گزینه پیش روی خود می‌بینید که با انتخاب هرکدام، به صفحه یکی از خدمات این سامانه هدایت می‌شوید:

  • مشاهده اعتبار سوخت باقی‌مانده؛
  • مشاهده تاریخچه واریز اعتبار سوخت؛
  • مشاهده تاریخچه برداشت اعتبار سوخت؛
  • تغییر رمز اعتبار سوخت؛
  • بازیابی رمز عبور.

استعلام سهمیه بنزین رانندگان در سال ۱۴۰۲

بعد از ثبت نام راننده وانت یا تاکسی و احراز هویت رانندگان در سامانه سماس، سهمیه بنزین هر راننده هر ماه به کد ملی او واریز می‌شود و رانندگان می‌توانند فقط با واردکردن کد ملی خود در سامانه سماس، آخرین وضعیت و باقی‌مانده سهمیه بنزین خود را در کمتر از چند دقیقه مشاهده کنند. دقت کنید که کد ملی راننده باید در سامانه ثبت شده باشد. در این صورت، بی‌آنکه نیازی به ارائه کارت‌های بانکی و سایر مدارک هویتی باشد، کل اعتبار سوخت رانندگان از طریق کد ملی قابل‌استعلام است.

روش مشاهده سهمیه سوخت در سامانه سماس

مشاهده سهمیه سوخت

بعد از احراز هویت راننده در سامانه سماس و ورود موفقیت‌آمیز او به سامانه، حالا دسترسی به استعلام و مشاهده سهمیه سوخت برای تمامی رانندگان فراهم و راحت‌تر از آب‌خوردن است. کافی است روی گزینه «استعلام رانندگان» کلیک کرده و بین خدمات این سامانه، اولین گزینه یعنی «مانده اعتبار سوخت» را انتخاب کنید. بعد از ورود رمز اعتبار و لمس گزینه «جستجو» به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که جزئیات مربوط به مانده اعتبار سهمیه سوخت را در اختیارتان می‌گذارد.

مشاهده آخرین واریز سهمیه رانندگان تاکسی اینترنتی

بعد از نام‌نویسی در سامانه ثبت نام رانندگان شرکت‌های تاکسی اینترنتی، هر فرد به‌راحتی می‌تواند از آخرین واریز سهمیه بنزین در اسنپ سماس مطلع شود. کافی است صفحه سامانه را باز کنید، روی گزینه «استعلام رانندگان» کلیک کنید، گزینه «تاریخچه واریز اعتبار» را انتخاب کرده و در مرحله بعدی، پس از ورود رمز اعتبار و انتخاب بازه زمانی مدنظر، روی گزینه «جستجو» بزنید تا اطلاعات آخرین واریزی تمام‌و‌کمال در اختیار شما قرار گیرد.

تاریخچه برداشت اعتبار و تغییر رمز اعتبار سوخت

جدا از باقی‌مانده اعتبار سوخت، اطلاعات تمام واریزی‌ها و برداشت‌های کارت سوخت در سامانه سماس ثبت می‌شود و در اختیار راننده قرار می‌گیرد. یعنی راننده با ورود به این سامانه می‌تواند زمان‌های واریز و برداشت اعتبار سوخت را به‌صورت دقیق مشاهده کند.

همچنین اگر راننده رمز اعتبار سوخت که به‌صورت پیش‌فرص ۴ رقم آخر کد ملی اوست را فراموش کند، می‌تواند با تغییر رمز قبلی، کلیه اطلاعاتی که به شماره ملی او ثبت شده را بازیابی کند. دقت کنید که درصورت تغییر رمز اعتبار سوخت در این سامانه، هنگام سوخت‌گیری نیز باید رمز جدید را وارد کنید.

دلایل دریافت‌نکردن سهمیه بنزین چیست؟

اگر با وجود ثبت نام وانت یا تاکسی، مجموع کل پیمایش خودروی شما در ماه گذشته کمتر از ۲۰۰ کیلومتر است، سهمیه سوخت راننده به شما تعلق نمی‌گیرد. مسئله بعدی ثبت اطلاعات غلط توسط راننده و عدم تأیید سازمان ثبت‌احوال است. دقت کنید که املای نام و نام‌خانوادگی شما دقیقا باید مطابق حساب کاربری‌تان در سامانه ثبت نام رانندگان باشد. درصورت وجود کوچک‌ترین تناقض و عدم اصلاح آن، سهمیه بنزین به شما تعلق نخواهد گرفت.

چند دلیل دیگر هم می‌توانند دخیل باشند:

  • شماره VIN خودرو را در سامانه اشتباه وارد کرده‌اید: کد شناسایی خودرو باید به‌درستی وارد شود؛ در غیر این صورت، سهمیه سوخت دریافت نخواهید کرد.
  • شماره پلاک خودرو را اشتباه وارد کرده‌اید: هرگونه اشتباه در واردکردن شماره پلاک منجر به پذیرفته‌نشدن اطلاعات راننده در سامانه می‌شود.
  • کد یکتای بیمه‌نامه را اشتباه وارد کرده‌اید: در واردکردن این کد تمام دقت خود را به‌کار بگیرید، چراکه سهمیه سوخت برای راننده با کد یکتای اشتباه وارد نمی‌شود.

کلام آخر

هدف از راه‌اندازی سامانه سماس اعطای تسهیلات سوختی و دسترسی لحظه‌ای رانندگان به اعتبار سهمیه بنزین آنها بوده است. اینکه راننده هر لحظه و هر کجا بداند سهمیه کدام دوره‌ها به او تعلق گرفته است، سهمیه سوخت به حسابش واریز شده یا خیر یا اصلا مانده حساب اعتبار سهمیه سوخت او چقدر است. سامانه سماس فقط با یک کلیک روی گزینه «استعلام رانندگان» به تمام این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

اگر نظر یا تجربه‌ای درباره این سامانه دارید، خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمندتان را در بخش دیدگاه‌ها بخوانیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.