فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۲۶۹۵

بررسی دلایل گسترش استفاده از ساندویچ پانل در سال ۱۴۰۲

بررسی دلایل گسترش استفاده از ساندویچ پانل در سال ۱۴۰۲

استفاده از ساندویچ پانل برای اجرای جداره‌های ساختمانی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش قابل‌توجهی داشته است. این مطلب به بررسی علل و دلایل می‌پردازد.

پیشرفت‌های علم و تکنولوژی در چند دهه اخیر سبب ایجاد تحولات عمیقی در تمام حوزه‌های مرتبط با زندگی بشر شده است. اما متأسفانه هنوز هم بخش زیادی از ساخت‌وسازها در ایران به شیوه سنتی اجرا می‌شوند. با این وجود بررسی‌های میدانی نشان می‌دهند که بکارگیری متریال‌های جدید و صنعتی در ایران به مرور در حال افزایش می‌باشد. ساندویچ پانل شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین متریال نوین ساختمانی محسوب می‌شود. آمارها حاکی از چند برابر شدن استفاده از انواع ساندویچ پانل برای اجرای دیوارها و سقف ساختمان‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۲ هستند. بدین ترتیب در برخی مناطق کشور ساندویچ پنل جای آجر و سفال را گرفته و به پرفروش‌ترین متریال ساختمانی تبدیل شده است. افزایش استقبال پیمانکاران و سازندگان از ساندویچ پانل تحت تأثیر سه عامل اصلی است:

  • مزایای متعدد و برتری عملکردی نسبت به سایر مصالح
  • قیمت مناسب و تحقق حداکثر بهره‌وری اقتصادی
  • تولید انواع ساندویچ پانل باکیفیت در داخل کشور

با وجود گسترش چشمگیر بکارگیری ساندویچ پنل هنوز برخی از فعالان صنعت ساختمان از جمله معماران، مهندسان عمران و پیمانکاران اطلاعات کافی در مورد ساختار، ویژگی‌ها، مشخصات و حتی قیمت ساندویچ پانل ندارند و از مزایای استفاده از این متریال بی‌خبر هستند. برای آشنایی با مزایا و معایب هر نوع از مصالح ساختمانی و تشخیص محل مناسب کاربرد آن ابتدا باید ساختار و نحوه تولید آن متریال مورد بررسی قرار گیرند. مصالح بنایی به روش غیرصنعتی و اصطلاحاً کارگاهی تولید می‌شوند اما ساندویچ پانل در کارخانه و طی یک فرآیند صنعتی تولید می‌گردد.

 

ساندویچ پانل چیست؟

پانل ساندویچی نامی است که برای دسته خاصی از متریالهای صنعتی به کار می‌رود که ساختاری کامپوزیتی و چندلایه دارند. این ساختار خاص وجه اشتراک تمام انواع ساندویچ پانل است. لایه میانی این متریال یک ماده عایق حرارت می‌باشد که توسط دو ورق در طرفین که نقش لایه‌های جانبی را بر عهده دارند محافظت می‌شود. پنل‌ها رایج‌ترین نوع از مصالح پیش‌ساخته محسوب می‌شوند. در واقع این متریال یک جداره پیش‌ساخته است که پس از حمل به محل پروژه هیچ نیازی به آماده‌سازی ندارد و فقط باید در محل نهایی نصب شود.

دیوارها و سقف‌های ساخته شده با پنل نیازی به اجرای لایه‌ای جداگانه برای نازک‌کاری ندارند. فرایند تولید ساندویچ پانل با تهیه و تأمین مواد اولیه آغاز شده و محصول نهایی پس از طی چند مرحله مشخص شامل تزریق فوم بین ورق‌ها، حرکت پنل روی نقاله فرآوری، برش، خنک‌سازی و... آماده تحویل به خریداران می‌شود. کیفیت مواد اولیه نقشی مهم و اساسی در میزان کارایی محصول نهایی دارد. برای تولید پنل ساندویچی مانند اکثر محصولات صنعتی دیگر دو شیوه وجود دارد: پیوسته و ناپیوسته. محصول خروجی خط تولید پیوسته ساندویچ پانل دارای کیفیت بالاتر و یکپارچگی بیشتری می‌باشد.

94

 

انواع ساندویچ پانل

هر ساختمان بسته به کاربری، متراژ، شرایط اقلیمی محل و... شرایط متفاوتی دارد. از همین رو و با توجه به شرایط و نیازهای متفاوت ساختمان‌ها، ساندویچ پانل در انواع مختلف و با مشخصات و ویژگی‌های گوناگون تولید و عرضه می‌گردد. ساندویچ پانل سقفی، دیواری،‌ سردخانه‌ای و اتاق تمیز ۴ نوع اصلی این متریال محسوب می‌شوند. علاوه بر این نوع و جنس مواد اولیه و همچنین ضخامت و رنگ در انواع مختلف پنل متفاوت است. نوع ماده عایق اصلی‌ترین عامل در تعیین ویژگی‌ها و مشخصات هر ساندویچ پانل از جمله ضریب مقاومت در برابر تبادل حرارت می‌باشد.

پلی اورتان بهترین ماده عایق برای تولید پنل است زیرا یک عایق حرارتی با کارایی بالا و مقاومت قابل توجه در برابر رطوبت می‌باشد. پلی یورتان در انواع گوناگونی وجود دارد. پلی اورتان کندسوز یا پلی ایزوسیانورات به منظور تولید ساندویچ پانل ضدحریق به کار می‌رود. پلی استایرن، پشم شیشه و پشم سنگ سه ماده عایق دیگری هستند که امکان استفاده از آنها در تولید ساندویچ پانل وجود دارد. پشم سنگ جدی‌ترین رقیب پلی یورتان محسوب می‌شود. اما این ماده عایق در برابر رطوبت ضعف داشته و همچنین وزن نسبتاً زیاد آن هم در زمان حمل و نصب و هم در دوره بهره‌برداری از ساختمان عاملی مشکل‌ساز است.

برای انتخاب رنگ ساندویچ پانل دست سازندگان و پیمانکاران کاملاً باز می‌باشد زیرا امکان تولید این متریال به هر رال رنگ دلخواهی وجود دارد. البته تهیه پنل با رنگ‌های خاص و سفارشی نیازمند زمان و صرف هزینه‌ی بیشتری است. پانل‌های ساندویچی با رنگ‌های آبی، سفید و کِرِم با استقبال بیشتری از سوی معماران و کارفرمایان روبه‌رو هستند. رنگ پنل تأثیر مستقیمی بر عملکرد آن ندارد اما در مقابل میزان توانایی هر ساندویچ پانل در مقابله با تبادل حرارت وابسته به ضخامت آن است. این متریال در ضخامت‌های مختلف بین ۳ تا ۱۵ سانتیمتر تولید می‌شود. پنل‌ها با ضخامت ۱۰ سانتیمتر و بیشتر تنها در کاربری‌های خاص به خصوص سردخانه‌ها و انبارهای سرد کاربرد دارند.

دوام ساندویچ پانل و حفظ کارایی آن با گذشت زمان بیش از هر عامل دیگری وابسته به جنس ورق است. عوامل مخرب محیطی به خصوص باران و برف و همچنین نوسانات روزانه و سالانه دما سطح بیرونی پنل را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ورق‌های گالوانیزه، استیل، آلوزینک و آلومینیم در تولید ساندویچ پانل مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق آلومینیوم قیمت بالایی دارد و از همین رو بکارگیری پنل آلومینیم محدود به پروژه‌هایی خاص و انگشت‌شمار است. ورق گالوانیزه قیمت مناسبی دارد و به جز در مناطق مرطوب و محیط‌های اسیدی پانل گالوانیزه بهترین متریال برای اجرای دیوارها و سقف ساختمان‌ها است. در مناطقی با رطوبت شدید باید از ساندویچ پانل آلوزینک بهره برد. این نوع پنل مقاومت بالایی در مواجهه با رطوبت دارد اما قیمت آن بیشتر از پانل گالوانیزه می‌باشد.

 

مزایای ساندویچ پانل و تأثیر آن بر افزایش فروش

مهم‌ترین دلیل گسترش استفاده از ساندویچ پانل در سال ۱۴۰۲ مزایای متعدد این متریال و برتری عملکردی آن نسبت به سایر مصالح ساختمانی است. اکثر این مزایا میان تمام انواع ساندویچ پانل مشترک می‌باشند. البته هر یک از انواع پنل مزایا و ویژگی‌های اختصاصی خاص خود را هم دارند. مصالح بنایی و اکثر متریال‌های نوین تک عملکردی هستند و تنها یک مزیت اصلی و شاخص دارند. ساندویچ پانل به عنوان یک متریال چندعملکردی مطابقت بیشتری با نیازهای ساختمان‌های امروزی دارد. زیرا در ساخت‌وسازهای امروزی دستیابی به حداکثر بازدهی و بهره‌وری با کمترین هزینه ممکن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. برخی از مزایای مشترک انواع پانل ساندویچی عبارت‌اند از:

  • ایجاد یک سطح عایق حرارت و به حداقل رساندن اتلاف انرژی
  • سرعت نصب بالا و مراحل اجرای مشخص و ساده  
  • دوام بالا در شرایط مرطوب و مقاومت در برابر زنگ‌زدگی
  • عمر مفید طولانی
  • جلوگیری از عبور سروصدا
  • ضخامت و وزن کمتر نسبت به سایر مصالح
  • امکان باز کردن پس از نصب و استفاده مجدد در محل دیگر

 

معایب ساندویچ پنل

بر خلاف اکثر مصالح ساختمانی دیگر ساندویچ پانل هیچ ضعف اساسی و عیب قابل‌توجهی ندارد به شرط آنکه در هر پروژه مناسب‌ترین نوع پنل که بیشترین همخوانی را با شرایط آن پروژه دارد مورد استفاده قرار گیرد. متأسفانه عدم آگاهی برخی از سازندگان موجب می‌شود که در انتخاب نوع پانل ساندویچی دچار اشتباه شوند. در هر پروژه برای انتخاب ساندویچ پنل باید عوامل مختلفی از جمله شرایط آب‌وهوایی، بودجه و کاربری را مورد توجه قرار داد. نکته دیگر توجه به اهمیت نصب صحیح این متریال است. هر گونه اشتباه در جای‌گذاری، نصب و درزبندی ساندویچ پانل باعث کاهش کارایی سطوح می‌گردد. به منظور اطمینان از نصب صحیح این متریال باید انجام کار به نصابان رسمی و مورد تأیید واگذار شود.

95

 

تولید ساندویچ پانل در ایران

خوشبختانه چند شرکت مختلف در زمینه طراحی، تولید و عرضه ساندویچ پانل در ایران فعال هستند. تولید این متریال در داخل کشور نقش مهمی در تعدیل قیمت و امکان دسترسی سریع به انواع پنل ساندویچی داشته است. اگر تولید داخلی وجود نداشت خریداران مجبور به پرداخت هزینه‌های چند برابر بیشتری بودند. سابقه ساخت ساندویچ پانل در ایران به حدود سه دهه پیش باز می‌گردد. شرکت ماموت بزرگترین تولیدکننده پانل در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا محسوب می‌شود و میزان تولید سالانه ماموت به بیش از شش میلیون مترمربع می‌رسد. ماموت از بهترین مواد اولیه‌ی وارداتی و داخلی برای ساخت ساندویچ پانل استفاده می‌کند. محصولات این شرکت نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای منطقه مشتریان فراوانی دارد.

 

قیمت ساندویچ پانل

هر یک از انواع ساندویچ پانل بسته به جنس مواد اولیه، ضخامت و دیواری یا سقفی بودن قیمت متفاوتی دارند. البته تکنولوژی کارخانه تولیدکننده هم بر قیمت نهایی محصولات موثر است. در گذشته برای استعلام قیمت خریداران باید به درب کارخانه مراجعه می‌کردند اما امروزه شرکت ماموت امکان استعلام قیمت ساندویچ پانل را به صورت آنلاین فراهم نموده است و مشتریان گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت ماموت و انتخاب نوع پنل ساندویچی مورد نظر خود قیمت و پیش‌فاکتور دریافت نمایند. ساندویچ پانل گالوانیزه با فوم پلی یورتان (PUR) و با ضخامت ۳ و ۴ سانتی‌متر یکی از ارزان‌ترین انواع پانل می‌باشد و متریالی اقتصادی و به‌صرفه محسوب می‌شود. در هنگام نصب پنل باید از انواع مختلف فلاشینگ بهره برد. هر یک از این متعلقات و اکسسوری‌ها قیمت خاص خود را دارند و باید هزینه‌های خرید این اقلام را نیز در نظر داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.