فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۳۰۵۶

راهنمای ثبت شرکت و رتبه بندی شرکت الی ثبت

راهنمای ثبت شرکت و رتبه بندی شرکت الی ثبت

مهم‌ترین اقدام برای بهره‌مندی از مزایا، ثبت شرکت است. این کار به معنای این است که شرکت شما دارای یک شخصیت حقوقی رسمی بوده و می‌تواند جدای از کارمندان و مؤسسان خود از حقوق، مزایا و مسئولیت‌هایی برخوردار باشد. علاوه بر این، افراد به دنبال رتبه بندی شرکت هستند تا از این طریق بتوانند وظایف خود را در بالاترین سطح انجام داده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دریافت راهنمای دقیق برای ثبت و رتبه‌بندی شرکت‌ها لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در دنیای امروز به نسبت تنوع کسب‌و‌کارها، شرکت‌ها نیز متنوع و متفاوت شده‌اند. افراد مختلف برای اینکه به کسب‌و‌کار و تجارت خود رسمیت ببخشند و یا آن را توسعه دهند، اقدام به تاسیس شرکت می‌کنند. این کار در کنار مسئولیت‌ها و وظایف مختلفی که به همراه دارد سبب می‌شود که افراد بتوانند از مزایای مختلف شرکت نیز استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام برای بهره‌مندی از مزایا، ثبت شرکت است. این کار به معنای این است که شرکت شما دارای یک شخصیت حقوقی رسمی بوده و می‌تواند جدای از کارمندان و مؤسسان خود از حقوق، مزایا و مسئولیت‌هایی برخوردار باشد. علاوه بر این، افراد به دنبال رتبه بندی شرکت هستند تا از این طریق بتوانند وظایف خود را در بالاترین سطح انجام داده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و دریافت راهنمای دقیق برای ثبت و رتبه‌بندی شرکت‌ها لطفا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

شرکت چیست؟

شاید بهتر باشد که ابتدا تعریفی روشن از شرکت داشته باشید و بدانید که این عنوان به چه کارهایی اطلاق می‌گردد. معنای لغوی شرکت به شراکت دو یا چند نفر در کار دلالت دارد. معنای حقوقی آن نیز مشابه همان معنای لغوی است با این تفاوت که جنبه‌ای رسمی و قانونی دارد. درواقع هرگاه چند نفر در سود و زیان کاری با یکدیگر شریک شوند و این شراکت مطابق یک قرارداد رسمی صورت بگیرد به آن قرارداد شرکت می‌گویند. ثبت شرکت برای شرکت‌های تجاری ضروری است و حتماً باید در سازمان ثبت به رسمیت شناخته شوند.

در تعریفی دقیق‌تر باید آن را یک شخصیت حقوقی دانست که پس از ثبت شدن جدای از مؤسسین و صاحبان خود شناخته می‌شود. حقوق و مزایای مختلفی دارد و مسئولیت‌های گوناگونی بر عهده دارد. از مزایا و حقوق مختلفی که شرکت‌ها از آن برخوردار هستند می‌توان به حق داشتن دارایی و اموال، حق داشتن امضا و اقامتگاه، حق داشتن تابعیت، حق برخورداری از مزایایی همچون وام و... نام برد. این شخصیت حقوقی می‌تواند جدای از شرکا قرارداد منعقد کند، افرادی را استخدام و یا اخراج کند و خود مسئولیت اقدامات گوناگون را بر عهده بگیرد. موارد ذکر شده به شرطی در اختیار شرکت قرار می‌گیرند که به شکل رسمی در سامانه ثبت شرکت‌ها ثبت گردد.

ثبت شرکت چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که قراردادی است که به موجب آن افراد حقیقی و حقوقی در یک چارچوب معین و طبق قوانین مشخص فعالیت می‌کنند. درواقع ثبت کردن به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که کار خود را به‌صورت رسمی و قانونی انجام دهند. اگر صاحبان شرکت‌های تجاری برای ثبت کردن اقدام نکنند، فعالیت آن‌ها غیرقانونی بوده و می‌تواند توسط مراجع مربوطه لغو گردد. علاوه بر این، ثبت کردن مزایای مختلفی به همراه خواهد داشت. اولین و مهم‌ترین مزیت این است که شرکت دارای ارزش و اعتبار شده و فعالیت آن گسترش می‌یابد. علاوه بر این، انجام مراحل مختلف و پیچیده برای ثبت، سبب می‌شود که تمام قواعد و مقررات لازم نسبت به این شخصیت حقوقی اعمال گردد.

نکته‌ی دیگر اینکه ثبت شرکت درجه اهمیت، قدرت و توانایی این نهاد را مشخص کرده و سایر افراد حقیقی و حقوقی را جهت همکاری با آن ترغیب می‌کند. همچنین شرکا و مؤسسین نیز نسبت به تمام وظایف و تصمیمات خود آگاه و مسئول بوده و نمی‌توانند از عواقب تصمیمات خود غافل باشند یا اظهار بی‌اطلاعی کنند. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد تاسیس شرکت و ثبت آن سبب می‌شود که این نهاد از امتیازات و اعتبارات مختلف دولتی بهره‌مند گردد. بسیاری از وام‌ها و اعتبارات تنها به شرکت‌ها تعلق دارد و شرکا می‌توانند برای اخذ آن‌ها اقدام کنند. در نهایت باید گفت که این کار به شما امکان می‌دهد که از طریق این شخصیت حقوقی در بسیاری از مزایده‌ها و مناقصه‌ها شرکت کنید و از این طریق به سود قابل‌توجهی دست پیدا کنید.

 

28

راهنمای کامل برای ثبت شرکت

پیش از این معنای ثبت کردن شرکت و مزایای مختلف آن را برای شما شرح دادیم. در این قسمت قصد داریم مراحل مختلف انجام این کار را به‌صورت دقیق و اصولی برای شما بازگو کنیم. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که این کار پیچیدگی‌ها و قوانین خاص خود را دارد؛ بنابراین برای انجام آن بهتر است حتماً از افراد و مراکز حرفه‌ای همچون شرکت الی ثبت کمک بگیرید. افراد متخصص و باتجربه در این مرکز با آگاهی از مدارک موردنیاز، قوانین و قواعد مختلف و پیچیدگی‌های این کار به شما کمک می‌کنند که در کم‌ترین زمان بتوانید به هدف خود برسید. در ادامه مراحل مختلف این کار را برای شما بیان خواهیم کرد:

  • مراجعه به سامانه مشخص شده و تکمیل فرم اطلاعات: در این مرحله شما باید ابتدا فرم لازم مربوط به اطلاعات شخصی خود را تکمیل کرده و به‌عنوان متقاضی برای ثبت شرکت اقدام کنید.
  • انتخاب نام و نوع شرکت: ابتدا نوع شرکت و فعالیت خود را مشخص کنید و پس‌از‌آن برای انتخاب اسم اقدام کنید. می‌توانید پنج اسم پیشنهاد دهید تا از میان آن‌ها یکی انتخاب شود. اسم‌ها باید ریشه‌ی فارسی داشته و مطابق با شئونات انقلاب و اسلام باشند.
  • مشخص کردن موضوع فعالیت و وضعیت مجوزها: در این مرحله باید به‌صورت دقیق موضوع فعالیت خود را تعیین کرده و مشخص کنید که وضعیت مجوزهای شرکت به چه صورت است. همچنین تعیین کنید که مدت فعالیت شرکت به‌صورت محدود بوده یا نامحدود.
  • مشخصات دقیق شرکت: مشخصاتی همچون مکان، کد پستی، پست الکترونیک، شماره تلفن و...
  • تعیین میزان و نوع سرمایه: نوع سرمایه مبنی‌بر اینکه نقدی باشد یا غیر نقدی، سهام بی‌نام باشد یا با نام باید معیین شود. میزان سرمایه‌ی اولیه شما هر چقدر که باشد برای ثبت شرکت باید دوهزارم آن را به‌عنوان مالیات پرداخت کنید؛ بنابراین هرچه میزان سرمایه اولیه بیش‌تر باشد مالیات پرداختی نیز بالاتر است.
  • تکمیل اطلاعات افراد حقیقی و حقوقی شرکت و نوع سمت آن‌ها: فرم مربوط به این اطلاعات باید به‌صورت دقیق تکمیل گردد.
  • تعیین و ثبت شعب شرکت: اگر به دنبال شعب مختلف برای نهاد حقوقی مربوطه هستید باید این مسئله را ثبت و متصدی شعبه و همچنین مدت تصدی را مشخص کنید.
  • ارائه‌ی اظهار نامه و اساس نامه: این مرحله فرم‌های پیش‌فرض دارد که باید آن‌ها را پر کنید.
  • تکمیل مدارک و پیگیری کردن وضعیت ثبت: اگر اطلاعات و مدارک ارائه شده ناقص باشند به شما ابلاغ می‌گردد؛ بنابراین وضعیت ثبت را پیگیری کنید.

29

رتبه بندی شرکت چیست؟

پس از بررسی نحوه و مراحل ثبت شرکت بهتر است درمورد رتبه بندی شرکت نیز اطلاعات دقیقی داشته باشید. در پاسخ به سؤال ذکر شده باید گفت که رتبه‌بندی یک نوع تعیین صلاحیت برای شرکت‌های مختلف پیمانکاری است. این صلاحیت معمولاً توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و یا استان‌ها تعیین می‌گردد. این کار اقدامی است که طی آن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری مورد سنجش قرار گرفته و از نظر کمیت و کیفیت بررسی می‌گردند. در این بررسی‌ها نکات مختلفی موردتوجه قرار می‌گیرد که هرکدام از این نکات در افزایش رتبه تأثیرگذار هستند. از امکانات و خدمات پشتیبانی گرفته تا توان مدیریتی، صلاحیت مهندسین، توان مالی شرکت، امتیازات و نوع قراردادها، تعداد پروژه‌های بزرگ و موفق، بررسی اعضای هیئت مدیره و... همه‌ی این موارد در تعیین صلاحیت و اخذ رتبه‌ی بالاتر تأثیرگذار هستند. پس از تأسیس و ثبت شرکت، رتبه‌بندی مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام شود. این کار نیز دارای مراحل گوناگون و قواعد خاصی است که بهتر است توسط افراد متخصص همچون کارشناسان شرکت الی ثبت صورت گیرد.

مراحل رتبه بندی شرکت

رتبه‌بندی برای شرکت‌های پیمانکاری از 1 تا 5 و برای شرکت‌های مشاوره از 1 تا 3 تعیین شده است. برای تعیین رتبه باید ابتدا مدارک موردنیاز شامل مدارک شخصی اعضای شرکت، شماره کد اقتصادی، کپی اساسنامه و یک نسخه از آگهی تأسیس و ثبت شرکت، آگهی‌های تغییر شرکت و... تهیه شوند. پس‌از‌آن مدارک مشخص شده باید در سامانه بارگذاری و درخواست رتبه‌بندی ثبت ‌گردد. دریافت رتبه برای شرکت به دو صورت امکان‌پذیر است:

  • شرکت باید دارای دو مهندس با سابقه‌کار حداقل 3سال در یک شرکت رتبه‌دار باشند. در این صورت شرکت می‌تواند تنها در یک زمینه درخواست رتبه کند.
  • شرکت دارای دو مهندس با سابقه کار حداقل 5 سال در یک شرکت رتبه دار باشند. در این صورت می‌توان در دو زمینه‌ی مختلف درخواست رتبه کرد.

نکته‌ی دیگری که باید حتماً به آن توجه شود این است که حداقل 3/2 اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک لیسانس فنی مهندسی باشند. دریافت رتبه اهمیت بسیار زیادی در نوع و میزان فعالیت شرکت‌ها دارد. گرید و مرتبه، سایر افراد حقیقی و حقوقی را برای همکاری با شما ترغیب کرده و بیانگر میزان تخصص و تبحر شما است.

ثبت شرکت و رتبه‌بندی آن

از مهم‌ترین اقداماتی که صاحبان کسب‌و‌کارها انجام می‌دهند، این است که برای گسترش فعالیت خود و رونق بخشیدن به آن، اقدام به تاأسیس شرکت می‌کنند. شرکت یک شخصیت حقوقی و یک نهاد قانونی است که اختیارات و امتیازات گوناگونی دارد. پس‌از‌این مرحله شرکت باید در سامانه ثبت گردد. ثبت کردن سبب می‌شود که فعالیت آن رسمی شده و جنبه‌ی قانونی به خود بگیرد. تعیین رتبه برای شرکت‌ها از دیگر اقدامات مهمی است که باید انجام شود. اخذ رتبه درواقع یک نوع تعیین صلاحیت و اعطای گرید براساس توانایی‌ها و قابلیت‌ها است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.