فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۵۰۷۶

تفاوت قیمت ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت سنتی

تفاوت قیمت ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت سنتی

اگر قصد انجام ایمپلنت دندان را دارید حتما نام ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی به گوشتان خورده است. اما چه تفاوتی بین این دو روش وجود دارد؟ مزایای ایمپلنت دیجیتال نسبت به روش سنتی در چیست؟ هزینه هر کدام از این روش ها چقدر است؟ عوامل تاثیر گذار بر قیمت این دو روش چیست؟ نرخ ارز (دلار، یورو، درهم و لیر) چه تاثیری بر قیمت ایمپلنت دیجیتال و سنتی دارد؟

چنانچه قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید و با این سوال ها مواجهه شده اید در این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب از تجارت نیوز از زبان دکتر احسان بیرنگ، بهترین متخصص ایمپلنت در تهران، به تمامی این سوال ها پاسخ دهیم.

113

ایمپلنت دندان دیجیتال چیست؟

برای درک بهتر تفاوت بین ایمپلنت سنتی با ایمپلنت دیجیتال دندان، لازم است که تعریف دقیقی از هر یک از روش ها داشته باشیم.

ایمپلنت دیجیتال دندان، روشی نوآورانه در زمینه کاشت ایمپلنت است که با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی چون اسکن سه‌بعدی، طراحی کامپیوتری دقیق (CAD/CAM) انجام می‌پذیرد. این فناوری از ابزارها و دستگاه‌های پیشرفته جهت جمع‌آوری اطلاعات بالقوه و داده‌های تصویربرداری در مورد خطوط لثه، استخوان و سایر جزئیات دهانی بهره می‌برد. سپس از این اطلاعات برای طراحی دقیق ترمیم دندان و ایجاد ارتباط مستقیم با استخوان فک برای نصب ایمپلنت دندان استفاده می‌شود.

ایمپلنت سنتی(معمولی) چیست؟

در ایمپلنت دندان معمولی از روش‌های سنتی و متداول برای کاشت ایمپلنت استفاده می شود. این شامل قالب‌گیری با خمیر دندانپزشکی، عکس برداری با فیلم‌های تصویربرداری معمولی و استفاده از ابزارهای سنتی برای تشخیص و برنامه‌ریزی جراحی است. ایمپلنت دندان سنتی معمولا زمان بیشتری برای انجام فرآیند جراحی نیاز دارند.

تفاوت ایمپلنت دندان دیجیتال با روش سنتی

تفاوت اصلی بین ایمپلنت دندان دیجیتال و روش سنتی در نحوه طراحی و قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک است. ایمپلنت‌های دیجیتالی با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و نرم‌افزارهای کامپیوتری طراحی می‌شوند و دقت بالاتری دارند. در ادامه چند تفاوت کلیدی بین دو روش را بیان خواهیم کرد:

تفاوت ایمپلنت معمولی و دیجیتال در طراحی و برنامه‌ریزی

ایمپلنت دندان دیجیتال و سنتی در طراحی و برنامه‌ریزی دارای تفاوت‌های مهمی هستند. در روش دیجیتال، از تصاویر دیجیتال CT یا CBCT و نرم‌افزارهای خاص برای طراحی دقیق محل ایمپلنت استفاده می‌شود. این روش با دقت بالا و با کمترین میزان تهاجم، جراحی را انجام می‌دهد. اما در روش سنتی، معمولا از معاینه فیزیکی و رادیوگرافی استفاده می‌شود و دقت کمتری دارد و ممکن است نیاز به جراحی تهاجمی‌تری باشد.

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و ایمپلت ساده در زمان جراحی

یکی از اصلی ترین تفاوت‌ها بین این دو روش، زمانی است که برای انجام جراحی نیاز است. در ایمپلنت دندان دیجیتال، زمان جراحی کمتر می شود؛ چرا که برنامه‌ریزی قبل از جراحی انجام شده است. در ایمپلنت دندان سنتی، جراحی ممکن است طولانی‌تر باشد چون بخشی از برنامه‌ریزی باید در حین جراحی انجام شود.

ما در مرکز فوق تخصصی طراحی لبخند دیجیتال دکتر احسان بیرنگ تمامی مراحل کاشت یک واحد ایمپلنت فوری را با نهایت دقت و سرعت در یک جلسه و در کمتر از 15 دقیقه انجام می دهیم که این مورد در نوع خود بی نظیر است.

دقت قرارگیری ایمپلنت در دو روش

روش دیجیتال، با استفاده از فناوری‌های پیشرفته، دقت بسیار بالایی در موقعیت، زاویه و عمق قرارگیری ایمپلنت ارائه می‌دهد. این روش با استفاده از تصاویر سه بعدی و نرم‌افزارهای پیشرفته، به جراحان امکان می‌دهد تا به شکل دقیق‌تری ایمپلنت را قرار دهند و احتمال خطا را به حداقل برسانند. در صورتی که، روش سنتی به تجربه و مهارت جراح بستگی دارد. هر چند جراحان ماهر و تجربه‌شان نقش مهمی در این روش دارد، اما ممکن است دقت کمتری نسبت به روش دیجیتال داشته باشند. 

تفاوت ایمپلنت دندان دیجیتال و ایمپلت سنتی در راحتی بیمار

ایمپلنت دندان دیجیتال معمولا منجر به کاهش درد و ناراحتی بعد از جراحی می‌شود و دوره بهبودی طولانی نیاز ندارد.

مواد مصرفی و قالب‌گیری در دو روش ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت معمولی

در روش دیجیتالنسبت به روش سنتی ایمپلنت دندان از مواد مصرفی کمتری استفاده می‌شود و نیازی به قالب‌گیری سنتی از دهان نیست.

 

هزینه ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی

114

هنگامی که صحبت از هزینه‌های ایمپلنت دندانی به میان می‌آید، چه به صورت دیجیتال و چه سنتی، عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر قیمت نهایی تاثیر بگذارند. قبل از مقایسه هزینه ها در این دو روش بهتر است به عوامل تاثیرگذار بر هزینه هر دو روش بپردازیم. از جمله عوامل تاثیرگذار بر هزینه ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نوع ایمپلنت و مواد استفاده شده: ایمپلنت‌ها از مواد مختلفی مانند تیتانیوم و زیرکونیوم تولید می‌شوند. که هر کدام خصوصیات و قیمت‌های متفاوتی دارند.
  2. هزینه‌های جراحی: هزینه‌های دستمزد دندانپزشک، تیم جراحی و کلینیک ار جمله عوامل تاثیر گذار بر قیمت ایمپلنت دندان هستند.
  3. برند و کشور سازنده ایمپلنت: برخی برندها به دلیل شهرت بازاری، کیفیت یا ویژگی‌های خاصی که دارند، گران‌تر از بقیه برندها هستند.
  4. ارزش دلار و یورو: از آنجایی که بیشتر مواد و تجهیزات ایمپلنت دندان، از کشورهای اروپایی مانند آلمان، کانادا، فرانسه و بعضا آمریکا و چین وارد می شود، تغییرات در ارزش دلار و یورو می‌توانند تاثیر زیادی بر هزینه نهایی داشته باشند.
  5. وارداتی بودن مواد: ایمپلنت‌هایی که از خارج وارد می‌شوند، ممکن است با تعرفه‌های گمرکی، هزینه‌های حمل و نقل بین‌المللی و نرخ ارز دلار یا یورو افزایش یابند.
  6. محل جغرافیایی: در بعضی مناطق به دلیل هزینه‌های بالاتر اجاره یا نگهداری مطب، قیمت ایمپلنت بیشتر می‌شود.
  7. مهارت و تجربه دندانپزشک:دندانپزشکان با مهارت بالا و تجربه بیشتر ممکن است هزینه‌های بیشتری برای عمل‌هایشان دریافت کنند.
  8. پیچیدگی‌های عمل:در صورت نیاز به روش‌های بیشتر نظیر کاشت استخوان، هزینه‌ کاشت ایمپلنت افزایش خواهد یافت.

تاثیر نوسانات ارزی بر هزینه ایمپلنت ‌به روش دیجیتال و سنتی در ایران

نقش نوسانات ارزی در تعیین هزینه‌های ایمپلنت دندان در ایران، چه به شیوه دیجیتال چه به روش سنتی، نباید دست‌کم گرفته شود. تعیین قیمت ایمپلنت‌هایی خارجی مانند ایمپلنت های کره‌ای ،سوئیسی آلمانی و...، به شدت تحت تأثیر نرخ ارز (اعم از دلار، یورو، درهم و لیر ) قرار دارد، زیرا اکثر متریال‌ها و تجهیزات لازم برای این درمان، وارداتی هستند.

با توجه به این وابستگی تنگاتنگ، هرگونه تغییر قابل توجه در نرخ ارز می‌تواند تأثیر مستقیم و قابل ملاحظه‌ای بر هزینه نهایی این درمان دندانپزشکی داشته باشد. واقعیت این است که بالا رفتن ناگهانی نرخ ارز، می‌تواند هزینه‌های ایمپلنت را بیش از پیش گران تر کند، و این امر می‌تواند معضلی مالی برای کسانی باشد که به دنبال بهبود لبخند خود از طریق ایمپلنت هستند.

در نتیجه، دقت در پیش‌بینی تحولات بازار ارز برای تخمین درست قیمت‌ها و برنامه‌ریزی مالی آگاهانه قبل از اقدام به ایمپلنت دندان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

تفاوت هزینه ایمپلنت دیجیتال با روش سنتی

معمولا روش ایمپلنت دیجیتال به دلیل استفاده از تجهیزات و فناوری های پیشرفته گران تر از روش سنتی است. با این وجود استفاده از روش دیجیتال به دلیل دقت بالاتر، کاهش خطاهای ممکن در طراحی و قرارگیری ایمپلنت و دوره بهبودی سریع‌تر، در نهایت صرفه اقتصادی مناسب تری دارد. در مقابل، روش‌ سنتی ایمپلنت در هزینه‌های اولیه کمتر است اما ممکن است به جلسات بیشتری برای تنظیم و درمان نیاز داشته باشند که می‌تواند هزینه‌های کلی را افزایش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.