فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۵۸۲۴

نکات جالبی که درباره رشت نمی‌دانید!

نکات جالبی که درباره رشت نمی‌دانید!

اگر قصد سفر به رشت را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با نکات جالبی که درباره این شهر نمی‌دانستید، آشنا شوید.

رشت، مرکز استان زیبا و سرسبز گیلان، یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین قطب‌های گردشگری شمال ایران است. بسیاری از مردم تهران، در تعطیلات از طریق روش‌های مختلفی همچون، خرید بلیط اتوبوس، خرید بلیط هواپیما، خرید بلیط قطار تهران رشت یا با خودروی شخصی، به این شهر دیدنی سفر می‌کنند و از جاذبه‌‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی آن لذت می‌برند. مسافران قبل از سفر به شهری، اطلاعات خود را درباره آن افزایش می‌دهند. شما نیز اگر قصد سفر به رشت را دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با نکات جالبی که درباره این شهر نمی‌دانستید، آشنا شوید.

برخی از حقایق و نکات جالب درباره رشت

شهر رشت که به دلیل بارندگی زیاد، لقب شهر باران را گرفته است، پر از جاذبه گردشگری است و به همین دلیل خرید بلیط قطار تهران رشت یکی از پرطرفدارترین روش‌های سفر به این شهر زیباست. اکثر گردشگران هنگام سفر به این شهر زیبا و جذاب، از جاذبه‌هایی همچون، موزه و خانه میرزا کوچک‌خان جنگلی، موزه میراث روستایی گیلان، کاروانسرای عباسی، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی، خانه ابریشمی، دریاچه سقالکسار، پارک جنگلی سراوان، تالاب عینک، امام‌زاده هاشم، بقعه دانای علی، بقعه خواهر امام، آرامگاه میرزا کوچک‌خان، شهرداری و پیاده راه علم‌الهدی، بوستان مفاخر، باغ محتشم و عمارت کلاه‌فرنگی، پارک ملت، محله ساغریسازان، سبزه میدان و بازار، بازدید می‌کنند.

هدف مسافران از بازدید مکان‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و تفریحی رشت، گشت‌وگذار، تفریح و خوش‌گذرانی است. اما نکات جالبی که در ادامه بیان خواهیم کرد، باعث افزایش اطلاعات عمومی شما درباره رشت خواهد شد.

رشد ده برابری جمعیت رشت از سال 1335

بر اساس سرشماری که در سال 1335 شمسی انجام‌شده بود، جمعیت شهر رشت فقط 100 هزار نفر بود؛ اما در طول این سال‌ها، جمعیت این شهر به بیش از 1 میلیون نفر رسیده است! به عبارتی، جمعیت این شهر در طول این سال‌ها، به میزان ده برابر رشد کرده است. حدود 76 درصد از جمعیت رشت، ساکن مناطق شهری هستند و 24 درصد از آن‌ها، در روستاها زندگی می‌کنند.

کسب رتبه سوم گردشگری ایران

هرساله، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری، از جاذبه‌‌های گردشگری منحصربه‌فرد و دیدنی رشت بازدید می‌کنند. بر اساس آمار، در حال حاضر بعد از مشهد و شیراز، رتبه سوم گردشگری در ایران به این شهر تعلق می‌گیرد. اکثر مردم، به‌ویژه تهرانی‌ها، برای گذراندن تعطیلات خود ترجیح می‌دهند به رشت سفر کنند.

پرجمعیت‌‌ترین شهر شمالی کشور

یکی دیگر از نکات جالب درباره این شهر این است که رشت، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر در شمال کشور شناخته می‌شود. در بین تمام شهرهای ایران، بیشترین میزان تراکم جمعیت نسبت به مساحت نیز متعلق به رشت است.

میانگین سالانه دما

هوای رشت در فصل تابستان، گرم و شرجی و در فصل زمستان، سرد و مرطوب است. میانگین سالانه بیشترین دمای هوای رشت، 20 درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای هوای آن، 11 درجه سانتی‌گراد است.

میانگین سالانه بارندگی

بر اساس آمار، در کل 365 روز سال، 135 روز در شهر رشت باران می‌بارد. درواقع، متوسط بارندگی سالانه در این شهر، از تمام شهرهای بارانی ایران بیشتر است.‌ میانگین سالانه بارندگی رشت، 1359 میلی‌لیتر گزارش‌شده است.‌

رودخانه‌های رشت

رودخانه گوهر رود در شرق و رودخانه زرجوب در غرب شهر رشت، جریان دارند. این رودخانه‌ها در ناحیه پیربازار این شهر به یکدیگر می‌رسند و سپس، روانه تالاب یا دریاچه انزلی می‌شوند.

نام قدیمی رشت

بر اساس اطلاعات موجود، شهر رشت را در گذشته با نام "بیه" می‌شناختند. معنی "بیه" در لغت‌نامه، منطقه‌ای است که بین دو رودخانه قرار دارد. درواقع، مردم به دلیل وجود دو رودخانه گوهر رود و زرجوب در شرق و غرب رشت، نام این شهر را "بیه" گذاشته بودند.

قدمت شهرداری رشت

شهرداری رشت فعالیت رسمی خود را از سال 1286 شمسی آغاز کرده است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرداری‌های ایران شناخته می‌شود. در حال حاضر، رشت پنج منطقه شهرداری دارد که هر یک از مناطق، به سه ناحیه تقسیم‌شده‌اند.

نظریه‌های گوناگون درباره انتخاب نام رشت

بر اساس یک نظریه، مفهوم رشت این است که اقلیم رشت، در جای پست و گود قرار دارد. طبق نظر علی‌اکبر دهخدا، شکل‌گیری رشت در سال 900 هجری اتفاق افتاده و کلمه رشت در حروف ابجد، عدد 900 است؛ به همین دلیل، نام رشت را برایش انتخاب کرده‌اند. نظریه دیگری نیز وجود دارد که به کلمه "رش" مربوط است. در زبان گیلکی، به باران بسیار "رش" می‌گویند.

کسب رتبه نخست تولید برنج ایران

ده درصد از کل برنج تولیدی کشور را شالی‌کاران رشتی تولید می‌‌کنند. به همین دلیل، رتبه اول تولید برنج، در اختیار این شهر قرار دارد.

پیوستن رشت به یونسکو

در سال 2015، رشت طبق استانداردهای یونسکو، به‌عنوان یک شهر خلاق در حوزه خوراک‌شناسی معرفی شد. رشت در کنار 18 شهر دیگر از کشورهای مختلف، به دلیل غذاها و خوراکی‌های بی‌نظیرش، در یونسکو به ثبت رسیده است.

صنایع‌دستی رشت

در این شهر صنایع‌دستی جذاب و زیبایی مانند، چادربافی، حصیربافی، دست‌بافت‌های زیبای پشمی و چموش‌دوزی تولید می‌شود. اکثر مسافران هنگام سفر به این شهر، این صنایع‌دستی را به‌عنوان سوغاتی، خریداری می‌کنند.

41

معرفی اولین‌های رشت

اولین‌های ایران که به شهر رشت تعلق دارند، عبارت‌اند از:

  • اولین شعبه بانکی

  • اولین کتابخانه ملی

  • اولین اتوبوس شهری

  • اولین تئاتر

  • اولین داروخانه شبانه‌روزی

  • اولین خانه معلولین و سالمندان

  • اولین مریضخانه ملی

  • اولین بازیگر زن تئاتر؛ فرخ‌لقا هوشمند

  • اولین کارخانه برق

  • اولین بلدیه یا شهرداری

  • اولین چاپخانه و روزنامه

  • اولین مدرسه دخترانه

  • اولین سیستم اگو و گنداب

  • اولین شهر برای نمایندگی سیاسی و کنسولگری کشورهای اروپایی

به دلیل همین اولین‌ها، شهر رشت جاذبه‌‌های گردشگری تاریخی زیادی دارد و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی را جلب کرده است.

42

خرید آنلاین بلیط قطار تهران رشت از وب‌سایت فلای‌تودی

در این مطلب، شما را با جاذبه‌های گردشگری رشت و نکات جالبی که شاید درباره آن نمی‌دانستید،‌ آشنا کردیم. اگر ساکن تهران هستید و قصد دارید با قطار به شهر رشت سفر کنید، خرید آنلاین بلیط قطار تهران رشت را از طریق وب‌سایت فلای‌تودی انجام دهید.

فلای‌تودی، بهترین خدمات آنلاین گردشگری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. با خرید بلیط قطار از این وب‌سایت می‌توانید از مزایایی مانند خرید بلیط با ارزان‌ترین قیمت، امکان خرید بلیط و رزرو هتل به‌صورت همزمان، استفاده از ابزارهایی مانند، تقویم و نمودار قیمتی برای پیدا کردن ارزان‌ترین بلیط، بهره‌مندی از پشتیبانی شبانه‌روزی و...، بهره‌مند شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.