فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۶۶۱۵

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت میلگرد در هفته‌های پیش رو

تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت میلگرد در هفته‌های پیش رو

مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین فلز در صنایع مختلف، فولاد است که قیمت آن و محصولات مشتق از آن به عنوان یک کالای جهانی به صورت روزانه تغییر کرده و بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود. با توجه به این موضوع قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین فلز در صنایع مختلف، فولاد است که قیمت آن و محصولات مشتق از آن به عنوان یک کالای جهانی به صورت روزانه تغییر کرده و بر اساس دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود. با توجه به این موضوع قیمت انواع محصولات فولادی از جمله میلگرد نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار می‌گیرند. اگرچه این نوسانات یک موضوع جهانی در عرصه تولید میلگرد است اما در ایران به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی، مشکلات تبادلات ارزی و کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار، این نوسانات به نحو چشمگیری در تغییر قیمت تاثیر می‌گذارند.

 مهم‌ترین عامل موثر در قیمت میلگرد

طی دو سال گذشته نوسانات بازار ارز به اندازه‌ای زیاد بوده است که عملا عوامل بیرونی دیگر همچون تغییر نظام عرضه و تقاضا یا تغییر قیمت‌های جهانی اثر کم‌رنگی داشتند و نقش آنها تحت تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار ایران بوده است. در مورد رابطه قیمت ارز و قیمت ریالی فولاد در بازار آزاد، همواره بحث‌های زیادی وجود دارد. به ‌طورکلی رابطه نرخ ارز و نرخ فولاد رابطه ای مستقیم است اما در دو سال گذشته نرخ ارز نوسانات شدیدی داشته‌ است و در بازه‌های کوتاه مدت، تغییر کرده و همواره مستقیم نبوده است. اما با تحلیل تغییرات قیمت دلار در کنار برآورد قیمت‌های جهانی فولاد می‌توان روند پیش‌روی بازار فولاد را تحلیل کرد.

در بازار آزاد نیز قیمت میلگرد به طور معناداری بر اساس قیمت دلار تغییر می‌کند یعنی ممکن است تفاوت قیمت میلگرد امروز نسبت به روز گذشته، برآوردهای مالی یک پروژه را به کلی دستخوش تغییر کند. به همین دلیل نیز فعالان بازار فولاد طی دو سال گذشته حساسیت شدیدی نسبت به نرخ دلار داشته‌اند و قیمت محصولات خود را همگام با قیمت دلار تغییر می‌دهند. هرچند که این تغییر قیمت ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما بدون شک نوسانات نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر قیمت محصولات فولادی دارد.

به طور کلی مطالعات نشان می‌دهد شاخص قیمت جهانی فولاد از تغییرات قیمت خود و نیز نوسانات قیمت نفت خام تاثیر می‌پذیرد که تابعی از تغییرات قیمت دلار است. البته بسیاری از اوقات روند کلی قیمت کامودیتی‌ها تعیین‌کننده کاهش یا افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی است. در واقع شاخص قیمت دلار و به طور کلی تقاضای کلان اقتصاد جهانی، قیمت کامودیتی‌ها را تغییر می‌دهد. شاخص‌های تاثیرگذاری قیمت نفت از افزایش هزینه‌های تولید گرفته تا افزایش هزینه‌های حمل و نقل بر روی قیمت فولاد تاثیر می‌گذارد.

میلگرد نیز به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در ساخت‌ و ساز و فعالیت‌های عمرانی، تاثیرپذیری نسبتا زیادی نسبت به تغییر و تحولات بازار ارز دارد. از سوی دیگر نوسان قیمت این کالا به دلیل نقشی که در قیمت تمام شده ساخت و ساز دارد، می‌تواند قیمت تمام شده مسکن را تا حد زیادی تغییر دهد.

نرخ ارز در هفته‌های آتی و تاثیر آن بر نرخ میلگرد

نرخ ارز در ادامه نوسانات ماه‌های اخیر خود، در هفته‌های گذشته نیز شاهد تغییرات قیمتی قابل توجهی بوده است و پیش‌بینی کارشناسان در این مورد این است که با توجه به آغاز سال نوی چینی و تحولات منطقه، در هفته‌های پیش رو، بازار مقاطع مختلف فولادی از جمله میلگرد نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و در هفته‌های آینده شاهد افزایش قیمت این محصول فولادی باشیم.

بر کسی پوشیده نیست که آینده نرخ دلار در وضعیت کنونی مبهم است و نمی‌توان برآورد دقیقی درباره آن ارائه کرد؛ اما از شواهد امر پیداست که با توجه به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، در هفته‌های پیش رو قیمت میلگرد و دیگر محصولات فولادی نیز با افزایش مواجه خواهد شد. این تغییرات قیمت در مورد یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های مورد استفاده در ساخت و ساز،‌ با کمی تاخیر، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش قیمت مسکن خواهد گذاشت.

البته تغییرات نرخ ارز علاوه بر اینکه به طور مستقیم بر قیمت پروفیل و انواع میلگرد تاثیر دارد، به طور غیرمستقیم نیز قیمت این محصول را در بازار تحت تاثیر قرار می‌دهد. این موضوع می‌تواند از طریق تغییرات تقاضای آهن، رکورد ساخت و ساز، تغییر هزینه‌های حمل و نقل و قیمت منابع انرژی بر قیمت میلگرد و متعاقب آن قیمت مسکن تاثیر بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.