فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۷۳۱۰

تزریق پی آر پی برای زانو و سوالات متداول مربوط به آن

تزریق پی آر پی برای زانو و سوالات متداول مربوط به آن

موثرترین درمان برای آرتروز زانو تغییر سبک زندگی است که شامل ورزش، کاهش وزن و رژیم غذایی می شود. علاوه بر تغییر سبک زندگی، تزریق کورتیزون و جراحی که آخرین روش درمانی محسوب می شود، اخیرا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نیز برای درمان مشکلات زانو بسیار رایج شده است. برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی و انواع آن با ما همراه باشید.

شایع ترین علت آرتروز در زانو، سایش تدریجی غضروف است و همانطور که غضروف فرسوده می شود، استخوان ها با یکدیگر در تماس قرار می گیرند و درد، التهاب و تورم در زانو بوجود می آید. موثرترین درمان برای آرتروز زانو تغییر سبک زندگی است که شامل ورزش، کاهش وزن و رژیم غذایی می شود. علاوه بر تغییر سبک زندگی، تزریق کورتیزون و جراحی که آخرین روش درمانی محسوب می شود، اخیرا تزریق پلاسمای غنی از پلاکت نیز برای درمان مشکلات زانو بسیار رایج شده است. برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی و انواع آن با ما همراه باشید.

پی آر پی چیست؟

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، حاوی غلظت بالایی از پلاکت است و از خون انسان بدست می آید. این پلاکت ها دارای فاکتور های رشد بسیار زیادی هستند که پس از تزریق با هدف بهبود وضعیت مفصل آزاد می شوند.

کدام نوع پی آر پی بهترین نوع آن است؟

سیستم درمانی پی آر پی انواع مختلفی دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از این سیستم ها، پلاکت ها را تا 8 برابر خون طبیعی و برخی دیگر فقط تا 2 برابر غنی می کنند. همچنین در فرآیند غنی سازی پلاکت ها بسته به سرعت چرخش می توان غلظت گلبول های سفید را نیز تغییر دارد.

بهترین نوع پی آر پی برای زانو به روند بیماری بستگی دارد. به طور مثال، برای آرتریت زانو از غلظت پلاکتی تا 3 برابر بدون گلبول های سفید استفاده می شود، در حالی که داشتن غلظت کمی بالا تر از پلاکت ها با غلظت بالا تر گلبول های سفید برای تاندون ها بهتر است.

آیا تزریق پی آر پی برای زانو موجب تشدید آسیب مفصلی می شود؟

با توجه به این که فاکتور های رشد پلاسما می تواند محیط مفصل یا تاندون را تغییر دهد اما برای رسیدن به پاسخ دقیق این پرسش نیاز به انجام مطالعات بیش تری می باشد.

چگونه برای تزریق پی آر پی آماده شوم؟

پیش از انجام پی آر پی، از شما خواسته می شود تا به خوبی هیدراته شوید و در روز تزریق 1 تا 1.5 لیتر آب بنوشید.

همچنین لازم است حداقل 10 روز قبل از تزریق پی آر پی از مصرف دارو هایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن که بر روی پلاکت ها تاثیر می گذارد، خودداری کنید.

برای آرتریت زانو چند تزریق پی آر پی لازم است؟

2

به طور کلی تعداد تزریق پی آر پی برای آرتریت زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد و معمولا برای رسیدن به بهترین نتیجه 2 الی 3 تزریق با فاصله حدود دو هفته انجام می شود.

آیا استفاده از اولتراسوند برای تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به زانو بهتر است؟

بله. حتی اگر تزریق پلاسمای غنی از پلاکت توسط یک پزشک با تجربه انجام شود، باز هم می تواند دقت تزریق را به 80% برساند. اما با استفاده از تصویربرداری در تزریق پی آر پی به دو روش اولتراسوند و اشعه ایکس، این دقت بیش تر می شود. استفاده از اولتراسوند برای تزریق پی آر پی بهتر از اشعه ایکس است زیرا علاوه بر داشتن قیمت مناسب و ارزان، بیمار را در معرض تشعشعات مضر قرار نمی دهد.

مدت زمان استراحت پس از تزریق پی آر پی برای زانو چقدر است؟

توصیه می شود حداقل یک هفته پس از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به زانو، از انجام ورزش های مفصلی خودداری کنید. مدت زمان استراحت پس از پی آر پی به وضعیت مفصل و بیمار بستگی دارد که توسط دکتر آقاعلیخانی فوق تخصص زانو تعیین می شود.

3

عوارض تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای زانو

متاسفانه هر روش درمانی ممکن است خطراتی داشته باشد. خوشبختانه در روش پی آر پی از خون بیمار استفاده می شود و خطرات آن کمتر از تزریق کورتیزون است. با این حال، خطر عفونت، درد و پارگی وجود دارد که احتمال آن ها بسیار کم است و با استراحت و استفاده از بسته های یخ رفع می شود.

زانو درد پس از تزریق پی آر پی چقدر شایع است؟

شعله ور شدن پس از تزریق PRP برای آرتریت زانو شایع است. با این حال، شعله ور معمولاً پس از 1-2 هفته فروکش می کند. همچنین، ما می دانیم که PRP فقیر از لکوسیت نسبت به PRP غنی از لکوسیت درد کمتری را پس از تزریق PRP ایجاد می کند.

اثر مثبت چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، تأثیر مثبت به بیماری بستگی دارد. به عنوان مثال، برای آرتریت زانو، ما فکر می کنیم تاثیر تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای 12-18 ماه باقی می ماند.

آیا می توانید PRP و اسید هیالورونیک را با هم ترکیب کنید؟

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در استخوان ها، مفاصل و تاندون ها یافت می شود. تزریق اسید هیالورونیک به آرتریت زانو درد و عملکرد را بهبود می بخشد، اما به خوبی PRP نیست. با این حال، مطالعات اخیر نشان می دهد که ترکیب این دو ممکن است بهتر از هر یک به تنهایی باشد. علاوه بر این، درد در 3 و 12 ماهگی در درمان ترکیبی کاهش می یابد. بنابراین، به طور کلی، قبل از ارائه یک توصیه خاص، منتظر مطالعات بیشتر هستیم.

آیا تزریق پی آر پی برای زانو بهتر از کورتیزون است؟

شواهد اخیر نشان می دهد که درمان PRP بهتر از کورتیزون است. این اثر مثبت بین 6 تا 9 ماهگی در افراد مبتلا به آرتریت متوسط و متوسط بیشترین معنی را دارد. علاوه بر این، اثر دو برابر اثر مثبت کورتیزون است. همچنین، بر خلاف کورتیزون، که برخی از اثرات نامطلوب بالقوه را بر غضروف نشان می دهد، درمان PRP مضر تلقی نمی شود.

آیا سلول های بنیادی بهتر از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت برای زانو هستند؟

سلول های بنیادی از چربی یا مغز استخوان به دست می آیند. این سلول ها سلول های بنیادی واقعی نیستند بلکه پری سیت نامیده می شوند. ما فکر می کنیم که این سلول ها ممکن است بتوانند محیط مفصل یا تاندون را کمی بهتر از PRP بهبود بخشند. با این حال، یک بررسی اخیر نشان می دهد که شواهد کمی وجود دارد که سلول های بنیادی ارزش هزینه کردن را دارند. همچنین، مطالعه ای که سلول های بنیادی را با پی آر پی زانو در آرتریت مقایسه کرد، تفاوتی بین گروه ها نشان نداد. بنابراین، به طور کلی، قبل از اینکه بگوییم سلول های بنیادی برای آرتریت زانو بهتر از PRP هستند، هنوز به شواهد بیشتری نیاز داریم.

سایر سوالات متداول در مورد PRP در زانو

اگر از رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنم، می توانم PRP انجام دهم؟

آره. وارفارین بر پی آر پی تاثیر نمی گذارد. با این حال، باید به پزشک خود اطلاع دهید که از وارفارین استفاده می کنید؛ زیرا خطر خونریزی بعد از عمل افزایش می یابد.

درد زانو بعد از تزریق پی آر پی چقدر شایع است؟

زانو درد پس از تزریق PRP شایع است. به طور کلی، درد از چند روز تا چند هفته طول می کشد. با این حال، می دانیم که PRP با غلظت بالای گلبول های سفید، خطر شعله ور شدن را افزایش می دهد.

پزشکی احیا کننده یک رشته جدید است و محبوبیت بیشتری پیدا می کند. ما یک رویکرد منطقی اما محتاطانه برای استفاده از درمان PRP در عمل داریم. ما در حال حاضر از درمان کم گلبول سفید پی آر پی برای آرتریت زانو همراه با ورزش استفاده می کنیم. با این حال، تا زمانی که شواهد بیشتری وجود نداشته باشد، تمایلی به استفاده از PRP برای سایر مفاصل نداریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.