فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۰۰۹۰۵

چگونه می‌توان برای فرزند خود سرمایه‌گذاری کرد؟

چگونه می‌توان برای فرزند خود سرمایه‌گذاری کرد؟

به همین علت افراد با شنیدن کلمه سرمایه‌گذاری متصور می‌شوند که برای شروع نیاز به مبلغ بالایی دارند، در صورتی که در برخی موارد مانند سرمایه‌گذاری مستقیم (خرید سهم با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان) و غیر مستقیم (صندوق‌های سرمایه‌گذاری)ُ در بازار سرمایه، امکان سرمایه گذاری با پول کم نیز وجود دارد.

به تخصیص قسمتی از سرمایه‌ به یک یا چند دارایی برای کسب بازدهی مناسب در آینده، سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. اولین گزینه‌هایی که با آوردن کلمه سرمایه‌گذاری به ذهن افراد می‌رسد، سرمایه‌گذاری در طلا، مسکن و … است.

به همین علت افراد با شنیدن کلمه سرمایه‌گذاری متصور می‌شوند که برای شروع نیاز به مبلغ بالایی دارند، در صورتی که در برخی موارد مانند سرمایه‌گذاری مستقیم (خرید سهم با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان) و غیر مستقیم (صندوق‌های سرمایه‌گذاری)ُ در بازار سرمایه، امکان سرمایه گذاری با پول کم نیز وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دید کوتاه مدت معمولا با نوسانات مقطعی قیمتی همراه است. به همین علت پیشنهاد می‌شود که افراد با افق زمانی بلند مدت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری با مبالغ اندک این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که بتوانند برای کودکان خود از سنین پایین و همچنین برای بازنشستگی خود یک برنامه‌ریزی مالی مناسب داشته باشند.

 

 

سرمایه‌گذاری در سنین پایین

با توجه به اهمیت پیوستگی و بلند مدت بودن سرمایه‌گذاری، والدین برای تامین آتیه فرزندان خود در زمان جوانی و آشنایی کودکان با مفهوم سرمایه‌گذاری، بهتر است از سنین پایین و با حداقل مبلغ اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. برای سرمایه‌گذاری اصولی برای فرزندان از سنین پایین، والدین نیاز است که شناخت مناسبی از میزان ریسک‌، نقدشوندگی و… دارایی مورد نظر خود داشته باشند.

 

 

سهام نوزادان

انتخاب یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای فرزندان باعث می‌شود که با رشد سرمایه و ایجاد استقلال مالی در سنین جوانی، فرد بتواند برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدن به اهداف، انتخاب سبک زندگی و… داشته باشد. به همین علت والدین از سنین پایین امکان سرمایه‌گذاری برای فرزند خود را با انتخاب طرح سهام نوزادان دارند.

در این طرح که از سمت وزارت صنعت و دارایی با عنوان تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت ارائه شده است، به متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد و به ازای هر فرزند برای شروع سرمایه‌گذاری مبلغی تخصیص داده می‌شود.

مبلغ تخصیص داده شده برای متولدین ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون تومان، یک میلیون و پانصد هزار تومان و دو میلیون تومان است. با استفاده از این مبالغ، والدین می‌توانند سه صندوق سرمایه‌گذاری سهامی (ETF)  را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که در این طرح امکان فروش صندوق‌های تخصیص داده شده تا سن ۲۴ سالگی فرزند وجود نخواهد داشت.

 

 

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مبالغ خرد افراد را جمع‌آوری کرده و در دارایی‌های مختلفی از جمله سهام، گواهی سپرده کالایی، اوراق با درآمد ثابت و … سرمایه ‌گذاری می‌کنند.

نحوه خرید و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دو صورت مبتنی بر صدور و ابطال و ETF است، همچنین از نظر ترکیب دارایی، میزان ریسک و بازده به انواع مختلفی مانند صندوق مختلط، سهامی، تضمین اصل سرمایه، شاخصی، درآمد ثابت، اهرمی و… تقسیم می‌شوند.

صندوق ETF به معنی صندوق قابل معامله است، به بیان دیگر واحدهای این صندوق‌ها مانند سهام در طول ساعت معاملاتی خرید و فروش می‌شوند و قیمت واحدهای آن نیز تغییر خواهد کرد. از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان به معافیت مالیاتی، نقد شوندگی بالا، متنوع بودن پرتفوی صندوق به علت داشتن مدیریت و تیم سرمایه‌گذاری حرفه‌ای، سهولت در معاملات و… اشاره کرد.

در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال نیز امکان ثبت درخواست صدور واحدهای صندوق در سایت صندوق مربوط یا با مراجعه به شعب منتخب وجود دارد. لازم به ذکر است که برای خرید و فروش هر دو نوع صندوق، نیاز به ثبت‌‌نام در سامانه سجام است.

یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق بازنشستگی تکمیلی است که از نوع صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال بوده و با هدف ارتقا رفاه و کیفیت زندگی، تامین آتیه خانواده و فرزندان، عدم نیاز مالی در زمان بیماری و… در دوران بازنشستگی ایجاد شده است.

به همین علت افراد در زمانی که مشغول به کار هستند، می‌توانند با داشتن یک برنامه سرمایه‌گذاری مناسب، نیازهای مالی خود را در دوران بازنشستگی تامین کنند. برای این کار، افراد پیش از دوران بازنشستگی می‌توانند با سرمایه‌گذاری بخشی از درآمد خود به صورت مقطعی (ماهانه، سالانه و...) و با دید بلندمدت، دغدغه‌های خود در دوران بازنشستگی را کاهش و از سود مرکب حاصل شده بهره‌مند شوند.

سود مرکب به این معنی است که به سرمایه و سود حاصل شده نیز مجدد سود تعلق بگیرد. حداقل ۷۰ درصد ترکیب دارایی این صندوق‌ها شامل سهام و حق‌تقدم سهام، حداکثر ۲۰ درصد به گواهی سپرده کالایی مبتنی بر طلا و در نهایت حداکثر ۲۵ درصد به اوراق با درآمد ثابت تخصیص پیدا کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.