خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۷۹۸۰

معرفی سیستم اطفا حریق فوم + خرید تجهیزات

معرفی سیستم اطفا حریق فوم + خرید تجهیزات

در ساختار اکثر خانه های مسکونی و ساختمان های تجاری امروزی، از سیستم های پیشرفته و مدرنِ اطفاء حریق استفاده شده است. این سیستم ها می توانند حریق را در مدت زمانی بسیار کوتاه، خاموش کنند و میزان صدمات وارده به ساختمان و افراد درون آن را به حداقل برسانند.

سیستم های اطفاء حریق مورد استفاده در ساختمان ها و آپارتمان ها، دارای مدل های متنوعی هستند و مکانیزم عملکرد هر کدام از آنها نیز متفاوت می باشد. در این مقاله قصد داریم تا سیستم اطفای حریق فوم را به صورت کامل، مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم می خواهید تا با نحوه عملکرد سیستم فوق، بیشتر آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

برای خرید محصولات اطفا حریق گازی و تجهیزات اطفا حریق فوم با مشاورین آرات در تماس باشید.

مشاوره آتش نشانی میتواند به شما کمک کند تا بهترین روش اعلام و اطفا حریق را برای خود استفاده کنید.

سیستم اطفای حریق فوم چیست؟

سیستم های اطفاء حریق آبی، توانایی خاموش کردنِ مایعات مشتعل شده را ندارند و به همین دلیل، در هنگام وقوع چنین حوادثی معمولاً از سیستم اطفای حریق فوم استفاده می شود. در ساختار این سیستم، علاوه بر آب، از حلال های ارگانیک و سورفکتانت نیز استفاده شده است.

 

71

استفاده از حلال های ارگانیک و سورفکتانت، به سیستم اطفای حریق فوم این امکان را می دهد تا با تولید یک عامل کف کننده، فرآیند خاموش کردنِ آتش را با سرعت بالاتری انجام دهد.

علت افزایش سرعت فرآیند اطفا حریق در هنگام استفاده از عامل کف کننده (فوم) نیز، چگالی پایین ترِ حلال های ارگانیک و سورفکتانت نسبت به آب می باشد. این چگالی پایین تر، سبب می شود تا فوم به محل حریق بچسبد و از رسیدنِ اکسیژن به آن، جلوگیری کند. 

نکته ای دیگر اینکه، سیستم اطفای حریق فوم، علاوه بر حذف عامل اکسیژن، میزان حرارت و دمای محل آتش سوزی را نیز کاهش می دهد و بدین ترتیب، آتش در بازه زمانی بسیار کوتاهی اطفاء می شود.

معرفی انواع فوم های مورد استفاده در سیستم اطفای حریق فوم

فوم های مورد استفاده در ساختار سیستم اطفای حریق فوم، در دو گروه کلی شیمیایی و پروتئینی قرار می گیرند. فوم های شیمیایی در مدت زمان کوتاهی گسترش پیدا می کنند و ناحیه وسیعی را پوشش می دهند اما پایداری نسبتاً پایینی دارند. در مقابل، فوم های پروتئینی دارای پایداری بالایی می باشند اما سرعت گسترش آنها بسیار پایین است. به همین دلیل، معمولا در محیط های وسیع از فوم شیمیایی و در محیط های کوچک از فوم پروتئینی استفاده می شود.

72

استفاده از سیستم اطفای حریق فوم در چه مکان هایی ضروری است؟

استفاده از سیستم اطفای حریق فوم در برخی از مکان ها کاملاً ضروری می باشد. این مکان ها عبارتند از؛

  1. مکان هایی که در آنها از مایعات قابل اشتعال استفاده می شود (همانندِ شرکت های نفتی و پتروشیمی).
  2. مکان هایی که در آنها، آب به تنهایی توانایی خاموش کردنِ حریق را ندارد.
  3. مکان هایی مانندِ شرکت های دارویی، شرکت های تجاری، شرکت های صنعتی، اتاق های سرور و... که در آنها از کالاهای گران قیمت و مهم، نگهداری می شود.

مزایای استفاده از سیستم اطفای حریق فوم

استفاده از سیستم اطفای حریق فوم، مزایای بسیاری دارد. در این بخش از مقاله، با اهمیت ترین مزایای سیستم فوق را بیان خواهیم کرد؛

  1. سیستم اطفای حریق فوم شیمیایی می تواند آتش های گسترده را در بازه زمانی کوتاهی اطفاء کند (به عنوان مثال، در فرودگاه ها معمولا در هنگام ایجاد حریق، از سیستم اطفای حریق فوم شیمیایی استفاده می شود. فوم شیمیایی می تواند در مدت زمانی کوتاه، باند فرودگاه را پوشش دهد و از توسعه یافتنِ حریق، جلوگیری کند).
  2. سیستم اطفای حریق فوم پروتئینی می تواند حریق در محیط های سربسته و کوچک را در مدت زمانی کوتاه، اطفاء کند (به عنوان مثال، در اتاق های سرور معمولا از سیستم اطفای حریق فوم پروتئینی استفاده می شود. فوم پروتئینی می تواند بدونِ آسیب رساندن به تجهیزاتِ الکترونیکی، فرآیند اطفاء حریق را در بازه زمانی کوتاهی انجام دهد).
  3. سیستم اطفای حریق فوم با محیط زیست کاملاً سازگار می باشد. عامل کف کننده این سیستم، پس از انجام فرآیند اطفاء حریق، با سرعت بالایی تجزیه می شود.
  4. سیستم اطفاء حریق فوم می تواند حریق های ناشی از مایعات قابل اشتعال را به راحتی خاموش کند.

معایب استفاده از سیستم اطفای حریق فوم

همانگونه که در پاراگراف های قبل نیز بیان کردیم، استفاده از سیستم اطفاء حریق فوم، مزایای بسیاری را به همراه دارد اما نمی‌توان از معایب این سیستم نیز چشم پوشی کرد. معایب سیستم اطفاء حریق فوم، عبارتند از؛

  1. سیستم اطفاء حریق فوم، آب نسبتاً زیادی را مصرف می کند و به همین دلیل، باید منبع آبی بزرگی برای این سیستم، در نظر گرفته شود.
  2. پس از پایان فعالیت سیستم اطفاء حریق فوم، محیط فعالیت این سیستم باید پاکسازی شود و فوم های تخلیه شده، باید جمع آوری گردند.
  3. سیستم اطفاء حریق فوم در دماهای پایین نمی تواند فرآیند خاموش کردن آتش را به شکلی ایده آل انجام دهد.

سخن پایانی

در این مقاله، اطلاعاتی جامع را در مورد سیستم اطفاء حریق فوم، به شما ارائه دادیم. این سیستم می تواند با استفاده از عامل کف کننده خود، حریق را در مدت زمانی کوتاه، خاموش کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.