خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۹۵۸

مدیریت محصول چیست و اهمیت آن

مدیریت محصول چیست و اهمیت آن

شاید این سوال نیز در ذهن شما هم ایجادشده باشد که مدیریت محصول چیست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارهای مختلف دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این مهارت و نقش در شرکت‌های مهم، به معنای نظارت بر چرخه عمر یک یا چندین محصول است.

شاید این سوال نیز در ذهن شما هم ایجادشده باشد که مدیریت محصول چیست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارهای مختلف دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این مهارت و نقش در شرکت‌های مهم، به معنای نظارت بر چرخه عمر یک یا چندین محصول است. برای شرکت‌های بزرگ این موضوع بسیار مهم بوده و نقش‌های زیادی در آن فعالیت می‌کنند. اگر می‌خواهید به‌طورکامل با این نقش در شرکت‌ها آشناشده و مهارت‌های آن را بیاموزید، تا انتهای این مطلب آموزشی ما راه همراهی کنید.

مدیریت محصول چیست؟

در پاسخ به این سوال که مدیریت‌محصول چیست باید گفت که این نوع مدیریت برای نظارت بر کالاهای مختلف استفاده می‌شود. در واقع Product Manger کسی است که روی محصولات مختلف نظارت کرده و چرخه عمر آن‌ها را زیر نظر می‌گیرد.

این مهارت موجب می‌شود تا بتوانید محصولات خاصی را در اولویت قرار داده و طی روندهای خاص نیاز مشتریان را برطرف کنید. مدیر محصول موظف به این است که اداره محصولات شرکت را گردانده و از توسعه اولیه تا افول آن‌ها زیر نظر بگیرد. از مهم‌ترین مهارت‌های این فرد باید به ارتباطات خوب و تفکر استراتژیک اشاره کرد.

چه مواردی در مدیریت محصول وجود دارند؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید دررابطه‌با مدیریت‌محصول بدانید، مواردی است که در این نقش جای می‌گیرند. باید گفت که Product Management شامل فرایندهای مختلفی بوده و بر استراتژی محصول و توسعه آن نظارت می‌کند.

همچنین این مهارت نیازمند برقراری تعادل میان 3 عنصر اصلی و مهم است. این عناصر شامل تجربه کاربر، اهداف تجاری محصول و امکان سنجی فنی آن می‌شوند. همچنین در شرکت‌های بزرگ تیم مدیریت روی چگونگی توسعه و پیشرفت محصول و حتی رفع اشکال آن تمرکز می‌کنند.

افراد و نقش‌های مهم در مدیریت محصول

سوال مهمی که شاید ذهن شما را نیز درگیر خود کرده باشد این است که چه افراد و نقش‌هایی در Product Management مهم هستند؟ در پاسخ باید گفت که نقش‌های مختلفی وجود دارد که در این پوزیشن مهم هستند. از مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشتریان و کاربران جهت درک مشکلات
  • رهبران تجاری و سهام‌داران جهت درک نیازهای تجاری شرکت
  • طراحان UX یا همان تجربه کاربری برای ایجاد مشکلات در سیستم‌ها و وب‌سایت
  • مهندسین و تیم‌های خصوصی محصول برای توسعه انواع محصولات
  • بخش پشتیبانی و تی‌های موفقیت جهت درک کامل مشکلات مشتریان

فرایند مدیریت محصولات

اگر می‌خواهید به‌طورکامل با مدیریت محصول آشناشده و مهارت‌های آن را پیاده‌سازی کنید، باید این نکته را بدانید که فرایندهای گوناگونی در این نقش وجود دارد. از مهم‌ترین این مهارت‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

معرفی یا Introduction

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌هایی در فرایند Product Management وجود دارد، معرفی یا همان Product Introduction است. در این مرحله که اولین قدم برای فرایند توسعه محصول است، مدیر محصول به توسعه و راه‌اندازی یک محصول کمک می‌کند.

این فرایند باید توسط مدیر انجام‌گرفته و به‌دقت بالایی نیز نیاز دارد. به‌طور مثال، اگر قرار باشد که محصول جدیدی توسط شرکت تولید شود، مدیر محصول باید یک معرفی کامل برای آن آماده کرده و سپس به سهام‌داران و تیم تولید ارائه کند. این کار اولین قدم برای توسعه یک محصول مهم خواهد بود.

رشد یا Growth

در بخش بعدی و دومین مرحله از توسعه یک محصول، باید سراغ رشد و توسعه آن بروید. رشد یک محصول یا همان Product Growth، مرحله‌ای است که در آن مدیر محصول به تیم‌ها کمک می‌کند تا آزمایشات گوناگون روی محصول انجام بگیرد.

به‌طور کلی پس‌از معرفی یک محصول، شرکت باید روی آن آزمایش‌های مختلفی انجام دهد که از کیفیت آن مطمئن‌شده و روی فروش آن نیز تمرکز کند. در نتیجه این آزمایش‌ها، محصول رشد پیدا کرده و عیب‌های آن در طی مراحل مختلف از بین خواهند رفت. چنین چیزی موجب افزایش فروش خواهد شد.

تکامل یا Maturity

پس‌از اینکه محصول رشد اولیه خود را کرد و توانست نظرات زیادی را در بازار جذب کند، باید سراغ تکامل یا Maturity بروید. اشتباهی که بسیاری از شرکت‌ها انجام می‌دهند این است که بعداز معرفی یک محصول، روی تکامل آن تمرکز نمی‌کنند. این موضوع پس‌از مدتی موجب کاهش فروش محصول می‌شود.

برای جلوگیری از این مشکل مدیر محصول در بازه‌های زمانی مختلف روی حفظ مشتریان تمرکز می‌کند. برای این کار روی کارآمدی و تکامل محصول تمرکز کرده و ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه می‌کند. این‌گونه محصول مشتریان خود را حفظ کرده یا حتی فروش بیشتری خواهد داشت.

افول یا Decline

یکی از قدم‌های بسیار مهم که در فرایند مدیریت محصول وجود دارد، افول محصول است. Decline یا افول به معنای این است که محصولی زمان خود را در بازار طی کرده و حال نیاز دارد که از بازار خارج شود. این کار هزینه‌های تولید را کاهش داده و فرصت توسعه محصولات جدید را ایجاد می‌کند.

مدیر محصول این وظیفه را دارد که نسبت به نگه‌داشتن یا حذف محصول از بازار تصمیم بگیرد. همچنین به‌جای حذف محصول، این قابلیت را دارد که نسخه جدیدی از آن را تولید و وارد بازار کند تا دوباره محصول را با رشد روبرو کند.

اهمیت مدیریت محصول برای کسب‌وکارها

321

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، مدیریت‌کردن محصولات مختلف برای کسب‌وکارها بیشترین اهمیت را دارد. اگر می‌خواهید به‌طورکامل با این مهارت آشنا شوید باید اهمیت آن برای کسب‌وکارها را بررسی کنید. اهمیت Product Management شامل موارد زیر می‌شوند:

کمک به رشد کسب‌وکار

درصورتی‌که می‌خواهید بیشتر با Product Management آشنا شوید باید بدانید که از مهم‌ترین دلایل اهمیت این نقش، کمک به رشد کسب‌وکارها است. درصورتی‌که کسب‌وکاری روی محصولات خود تمرکز ویژه نداشته باشد، توانایی توسعه خود را نخواهد داشت.

به‌طور مثال، اگر یک شرکت غذایی خوراکی‌های جدیدی را وارد بازار نکرده و محصولات خود را به‌روز نکند، احتمال ازدست‌دادن مشتریانش بسیار بالا خواهد بود. به همین دلیل است که هر شرکتی به یک مدیر محصول خبره نیاز خواهد داشت.

رشد محصولات

دلیل دیگری که باید به Product Management اهمیت دهید، کمک آن به رشد محصولات است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون ممکن است محصولات مختلفی را وارد بازار کنند. نظارت روی این محصولات کمی سخت بوده و رفع اشکال آن‌ها نیز زمان بر است.

اما یک مدیر محصول خبره این قابلیت را دارد که علاوه‌بر نظارت روی محصول، عیب و ایرادهای آن را برطرف کند. همچنین می‌تواند با بررسی نظرات مشتریان مختلف، روی توسعه و تکامل محصول متمرکزشده و کیفیت آن را بیشتر کند.

بهره‌گیری از OKRهای اساسی

شاید از خودتان بپرسید که OKR به چه معنایی است؟ باید گفت که OKR مخفف عبارت Objectives & Key Results است. این عبارت به معنای اهداف و نتایج کلیدی بوده و در زمان استفاده از آن هماهنگی‌هایی در میان نقش‌های مختلف ایجاد می‌شود.

در واقع یکی از وظایف بسیار مهم مدیر محصول، تعیین OKRها است. با بهره‌گیری از این موارد این قابلیت را دارید که نحوه پیشرفت، ایجاد همسویی و تشویق در مشارکت را انجام دهید. این موضوع در مدیریت‌کردن محصول نقش مهمی داشته و کیفیت آن را بیشتر می‌کند.

چه شرکت‌ها و افرادی نیازمند مدیریت محصول هستند؟

سوالی که پیش می‌آید این است که چه شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی به مدیریت‌محصول نیاز دارند؟ در پاسخ باید گفت که تمامی شرکت‌هایی که محصول و خدمات مختلف ارائه می‌دهند، بایستی از مدیر محصول بهره ببرند.

در پاسخ به این سوال که چه کسی باید در نظر مدیر محصول جای بگیرد باید گفت که افراد باقدرت تحلیل بالا و اهداف بلندپروازانه باید این مسئولیت را برعهده بگیرند همچنین مسئولیت‌پذیری بالا و ریسک‌پذیری نیز از ویژگی‌هایی است که در یک مدیر محصول موفق وجود دارد.

یادگیری مهارت مدیریت محصول و استخدام در شرکت‌های بزرگ

بسیاری از افراد به‌دنبال این هستند که مهارت‌های مربوط به Product Management را فراگرفته و به‌عنوان مدیر محصول حرفه‌ای در شرکت‌های بزرگ مشغول به‌کار شوند. برای این کار باید در دوره‌های تخصصی شرکت کنید.

شما می‌توانید با شرکت در دوره آنلاین مدیریت محصول موسسه آموزش عالی آزاد توسعه، به‌راحتی مهارت‌هایی که برای این کار نیاز است را فرابگیرید. این دوره توسط بهترین اساتید و مشاوران برگزار می‌شود و نکاتی به شما ارائه می‌شود که در سال‌های زیاد از تجربه کسب شده‌اند.

پیش‌نیازهایی برای مدیریت محصول

322

اگر به‌دنبال آموزش مدیریت‌محصول هستید و می‌خواهید در این نقش به‌شکلی حرفه‌ای عمل کنید، باید با پیش‌نیازهایی که برای آن وجود دارد آشنا باشید. مدیر محصول باید مهارت‌هایی داشته باشد که صلاحیت آن برای این نقش را مشخص کند. از مهم‌ترین این مهارت‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی کامل با انواع فناوری‌های دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین برای توسعه محصول
  • داشتن مهارت‌هایی برای شناخت کامل مشتری و برطرف‌کردن نیازهای آن
  • مهارت تحلیل داده یا Data Analysis برای بررسی رشد و توسعه محصول در بازه‌های زمانی مختلف
  • مهارت‌های نرم

جمع‌بندی

شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که از محصولات گوناگونی برخوردار هستند، نیازمند مدیریت محصول‌اند. این کار باید توسط Product Manager یا همان مدیر محصول انجام بگیرد. مدیر محصول یک فردی است که به مهارت‌های مختلف مسلط بوده و می‌تواند داده‌های مختلف را بررسی کند.

درصورتی‌که به‌دنبال یادگیری این مهارت‌ها هستید و می‌خواهید در این نقش پیشرفت کنید، بهتر است در دوره‌های تخصصی آن شرکت کنید. موسسه آموزش عالی آزاد توسعه، یکی از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین موسسه‌های آموزشی است که دوره‌های حرفه‌ای برای این کار برگزار می‌کند. با شرکت در این دوره‌ها به نکات مهمی مسلط می‌شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.