فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۱۷۶۳

آیا استفاده مداوم از چای ساز ضرر دارد؟

آیا استفاده مداوم از چای ساز ضرر دارد؟

در این مقاله سعی داریم تا با بررسی مزایا و معایب چای ساز ها به این سوال پاسخ دهیم که آیا استفاده از چای‌سازمضر است یا خیر؟

یکی از نوشیدنی های محبوب میان مردم سراسر دنیا چای ‌است؛ و انواع مختلفی از آن مانند چای سیاه، چای سبز و... توسط افراد مصرف می‌شود. روش‌های مختلفی برای دم کردن چای وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از چای‌ساز است. با این‌حال برخی از افراد نگران هستند که استفاده از چای‌ساز خطرات و یا ضررهایی را برای سلامتی داشته باشد.

ازاین رو در این مقاله سعی داریم تا با بررسی مزایا و معایب چای ساز ها به این سوال پاسخ دهیم که آیا استفاده از چای‌سازمضر است یا خیر؟

چای‌ساز چیست؟

به زبان ساده اگر بخواهیم چای‌ساز را تعریف کنیم؛ باید بگوییم چای‌ساز دستگاهی است که از یک مخزن آب برای جوشاندن، یک قوری دارای سبد برای قراردادن چای و یک سیستم حرارتی متصل به برق برای گرم‌کردن آب تشکیل شده‌است. چای‌سازها باقابلیت تنظیم دما و زمان، برای کاربران این امکان را ایجاد می‌کند تا به راحتی و باکیفیت بالا چای موردعلاقه خودرا تهیه کنند.

معرفی انواع چای ساز برقی

چای‌سازها باتوجه به متریال به‌کار رفته در ساخت آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که دراینجا به سه مورد از عمده‌ترین آن‌ها که شامل نوع شیشه‌ای، فلزی و پلاستیکی هستند می‌پردازیم:

چای‌ساز شیشه‌ای:

این دسته از چای سازها به‌سبب ظاهر زیبا و شفافی که دارند. از محبوبیت بالایی برخوردارهستند. این چای‌سازها باتوجه به‌اینکه این امکان را فراهم کرده اند تا فرآیند دم‌کردن چای را به‌صورت زنده مشاهده نمایید؛ برای بسیاری از افراد جذاب است. این نوع از چای‌سازها دارای ویژگی های مهمی هستند که عبارتست از:

  • شکل زیبا و شفافیت: این نوع چای ساز با ظاهر شیک و مدرن خود به آشپزخانه‌های شما جلوه‌ای زیبا می‌دهند.
  • مقاومت در برابرحرارت: چون ازشیشه‌های مقاوم در برابر حرارت در تهیه این نوع کالا استفاده شده‌است می‌تواند دمای بالارا نیز تحمل کند.
  • حفظ طعم اصلی چای: ازآنجایی که شیشه هیچ تاثیری برطعم و بوی چای نمی‌گذارد، چای باعطر و طعم واقعی دم می‌شود.

چای‌ساز فلزی:

این دسته از چای‌سازها با استفاده‌از استیل ضد زنگ و فلزات مقاوم ساخته می‌شود، و کارایی و دوام بالایی را به افراد هدیه می‌دهند. به‌همین دلیل یکی از انتخاب های محبوب افراد برای تهیه چای‌ساز هستند. اگر بخواهیم ویژگی‌های این نوع را بگوییم شامل مواردی همچون:

  • دوام و مقاومت بالا: استفاده از متریال فلزی استحکام و دوام این محصول را بالا برده‌است.
  • حفظ دمای طولانی مدت: از آنجایی که فلز گرمارا به‌خوبی نگه می‌دارد موجب می‌شود چای برای مدت طولانی گرم باقی‌بماند.
  • طراحی مدرن: این نوع از چای‌ساز عموماً به‌دلیل داشتن جلوه‌ای مدرن به آشپزخانه‌ها چهره‌ای حرفه‌ای و زیبا می‌بخشد.

چای‌ساز پلاستیکی:

این دسته ازچای‌سازها سبک و مقرون‌به‌صرفه هستند و برای افرادی که دنبال یک انتخاب اقتصادی و درعین حال کاربردی هستند بسیارمناسب‌است. چای‌سازهای پلاستیکی هم دارای ویژگی‌های مهمی هستند که برخی ازآن‌ها شامل :

  • استفاده راحت: از آنجایی که چای‌ساز های پلاستیکی وزن سبک‌تری دارند، همه افراد ازجمله سالمندان وافراد با توان بدنی کمتر می‌توانند بسیار راحت ازآن استفاده‌کنند.
  • مقاومت در برابر ضربه: از آنجایی که پلاستیک مقاوم‌تر از شیشه‌است وامکان شکستن آن کمتراست برای خانواده‌هایی که کودکان کوچک‌تر دارند مناسب‌تر است.
  •  تنوع دررنگ و طراحی: این نوع چای‌ساز در رنگ‌ها و طرح های متنوعی به نسبت انواع دیگر تولیدمی‌شوند که می‌توان با دکوراسیون‌های مختلف آن‌را هماهنگ کرد.

مضرات چای‌ساز چیست؟

درحالت‌کلی شاید به‌نظر نیاید که چای‌سازها ضرری داشته باشند؛ اما استفاده مداوم و نادرست ازآنها می‌تواند مضراتی را ایجادکند. برای معرفی برخی از این مضرات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • عدم تمیز کردن دستگاه: اگر دستگاه به‌صورت مناسب و صحیح تمیز نشود می‌تواند به‌محلی برای رشد باکتری ها تبدیل شود و به‌سلامت شما آسیب برساند.
  • تغییر طعم و کیفیت چای: اگر دستگاه به‌صورت صحیح تمیزنشود یا درتولیدآن از موادنامرغوب استفاده‌شده‌باشد، ممکن است برطعم و کیفیت چای تاثیر بگذارد.
  • استفاده از مواداولیه نامرغوب: برخی از چای سازهای ارزان قیمت موجود دربازار برای کاهش هزینه های تولید ممکن‌است ازمواداولیه نامرغوب ساخته شده‌باشند و به‌راحتی می‌توانند خراب شده یا موادمضر را به آب منتقل کنند.  
  • موادشیمیایی موجود در قطعات پلاستیکی: اگر از چای‌سازهای پلاستیکی استفاده‌می‌کنید به‌این نکته توجه‌کنید که دراثر استفاده مکرر ازدستگاه ماده‌ای با عنوان BPA  تولیدمی‌شود که می‌تواند اثرات منفی زیادی داشته‌باشد.

 

195

BPA  چیست و موجب چه مشکلاتی دربدن می‌شود؟

BPA یا بی‌سنفول‌آ؛ یک ماده شیمیایی صنعتی‌است که عمدتاً در تولیدپلاستیک‌ها و رزین‌ها مورداستفاده قرارمی‌گیرد. اگر قسمت‌هایی در چای‌سازها که با آب ویا چای درتماس هستند از جنس پلاستیک باشد؛ احتمال حضور BPA نیز درآن وجوددارد. وقتی آب داغ درتماس با پلاستیک باشد احتمال آزاد شدن این ماده بالامی‌رود، و به دنبال آزادشدن این ماده ممکن‌است مشکلاتی همچون مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی، مشکلات هرمونی و مشکلات متابولیکی نیز به‌وجودبیاید.

برای کاهش عوارض چای ساز چه باید کرد؟

استفاده از چای‌ساز‌ها به‌دلیل سرعت و راحتی بیشتر در تهیه‌چای، به یکی از ترجیحات روزمره تبدیل شده‌است. استفاده نادرست ازاین دستگاه می‌تواند عوارضی را داشته‌باشد؛ عوارضی مثل: کاهش کیفیت آب، تشکیل رسوبات آهکی و تاثیر منفی برروی سلامتی .

برای افزایش اطمینان از عملکرد بهینه چای‌ساز می‌توان چندنکته ساده را رعایت کرد تا این عوارض را کاهش‌داد که آن نکات را برایتان آورده‌ایم:

  • نظافت منظم: برای جلوگیری از رسوبات کلسیم و دیگر مواد و همچنین کمک به بهبود کیفیت‌آب و چای؛ بهتراست به‌طور منظم چای‌ساز را تمیزنمایید.
  • استفاده از آب تصفیه‌شده: ممکن است در آب لوله‌کشی مواد مضر وجود داشته‌باشد از همین رو بهتراست برای تهیه چای از آب تصفیه‌شده استفاده‌نمایید.
  • تنظیم دمای مناسب: استفاده از دمای بسیاربالا برای دم‌کردن چای می‌تواند به کیفیت چای آسیب بزند و حتی موجب تولید موادمضر شود؛ پس بهتراست از دمای مناسب استفاده‌نمایید.
  • جنس چای‌ساز: بهتر است هنگام تهیه چای‌ساز دستگاهی را انتخاب کنید که جنسی مناسب و فاقد مواد شیمیایی و مضر مانند (BPA)  باشد.
  • جلوگیری از جوشاندن بیش از حد: مراقب‌باشید چای را بیش از اندازه جوش ندهید و همیشه از چای‌تازه‌دم استفاده نمایید.

 سخن پایانی

و درآخر، تاکید می‌کنیم درست‌است که استفاده‌از چای‌سازها بسیار راحت و سریع می‌باشد اما توجه کنید برای جلوگیری از بروزعوارض و مشکلات احتمالی نیازمند به دقت و توجه به جزئیات هرچندکوچک دارد. با رعایت نکته‌های گفته‌شده همچون تمیزنگه‌داشتن دستگاه، استفاده از آب تصفیه‌شده، و انتخاب دستگاه باکیفیت، می‌توان عوارض چای‌ساز را کاهش داده تا از یک نوشیدنی سالم و دلپذیر بهره‌مند شوید. لوازم خانگی بلانتون همواره در تلاش است تا با تولید لوازم خانگی با کیفیت امنیت خانواده شما را در بر بگیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.